Računalniškim igram, konzolam za videoigre, kot sta playstation in xbox, ter igram in aplikacijam za pametne telefone in več kot 100-milijardnemu globalnem trgu, na katerem se trguje z njimi, javnost posveča izredno veliko pozornosti. Rezultate tega je mogoče opaziti tudi na lestvici najbogatejših Slovencev, na kateri sta na sam vrh splezala zakonca Iza in Samo Login, »starša« govorečega mačka Toma (talking Tom) in izredno uspešne družbe Outfit7, ki ob zgovornih živalcah ustvarja tudi igre za pametne telefone. Kar nekoliko v ozadju pa renesanso doživljajo namizne igre, katerih skorajšnji zaton v pozabo so ob skokovitem razraščanju vsega digitalnega mnogi napovedovali še pred nekaj leti.

Milijardna industrija rojena na samotnem otoku

Toda nič ne bi moglo biti dlje od resnice. Ljudje, naveličani stalnega buljenja v zaslon in pomanjkanja pristnega človeškega stika, vse raje posegajo po namiznih igrah, med katerimi ni malo takšnih, ki imajo za seboj večmilijonsko množico privržencev. Ne preseneča, da je vrednost trga namiznih iger v vzponu že vse od kriznega leta 2008. Samo v ZDA in Kanadi je trg namiznih in zbirateljskih iger zrasel za približno petino na 880 milijonov dolarjev. V primerjavi z letom 2008 je večji za 2,25-krat, po oceni svetovalne družbe ICv2 pa naj bi letos dosegel ali celo presegel vrednost milijarde dolarjev.

Podatkov za globalni trg na žalost ni, pri čemer zagotovo ne gre zanemariti dejstva, da večina najboljših namiznih iger domuje na tej strani velike luže. Američani pravijo dobrim igram kar namizne igre evropskega sloga (Euro-style board games) – izredno strateške igre z dobro igralnostjo, privlačnih tem in z visoko umetniško dodano vrednostjo, ki so že davno prerasle ponarodele uspešnice, kot sta monopoli ali človek, ne jezi se.

V Evropi, natančneje v Nemčiji, se je denimo rodila danes ena najbolj komercialno uspešnih novodobnih namiznih iger – naseljenci otoka Catan (originalno Die Siedler von Catan). Začetki igre, v kateri tekmovalci med seboj trgujejo s surovinami in se borijo za čim boljši položaj na otoku sredi morja, na katerem z gradnjo cest, naselij in mest zbirajo točke, segajo v leto 1995. Strma rast njene priljubljenosti pa se je začela s prevodom igre v angleščino. Danes so naseljenci otoka Catan eden najbolje prodajanih izdelkov družbe Mayfair Games, ki v svetu trži angleško različico. Prodala je že okoli 20 milijonov primerkov.

Tako uspešna je, da se je vzporedno rodila cela industrija raznih dodatkov, od podlog za igralno ploščo do igralnih figuric. Njihovi snovalci, čeprav zapriseženi analognemu svetu, pa so, zanimivo, uspešni prav zaradi možnosti, ki jih ponuja splet. Zagonska sredstva iščejo namreč predvsem na platformah za množično financiranje, kot je Kickstarter.

Množice na strani analognih iger

Od leta 2009, ko je bil Kickstarter ustanovljen, so majhni zasebni vlagatelji v razvoj namiznih iger in iger s kartami vložili že več kot 200 milijonov dolarjev. Analogni projekti tako prekašajo digitalne – za videoigre, vključno z mobilnimi, je bilo doslej zbranih okoli 180 milijonov dolarjev.

Rastočo priljubljenost namiznih iger sta lani izkoristila tudi slovenska brata Tim in Žiga Berce, njuna igra tracker je bila podprta s skoraj 12.500 dolarji. Pri najuspešnejših pa gredo vsote v milijone. Avtorji igre s kartami exploding kittens (eksplodirajoče mucke) so doslej zbrali že skoraj 8,8 milijona dolarjev, uspešnejši so bili doslej zgolj štirje projekti na Kickstarterju. Igra, ki bolj spominja na rusko ruleto z mucki kot na klasične fantazijske igre s kartami, kot je magic: the gathering, ima zagotovo svetlo prihodnost.

Izredno dobre pri privabljanju denarja množic so tudi namizne igre o živih mrtvecih iz serije Zombicide; najuspešnejša je zbrala več kot tri milijone dolarjev. Podobno priljubljena je igralna različica konana barbara (Conan), med novimi hiti pa se naglo vzpenjajo izganjalci duhov (Ghostbusters), ki so bili doslej podprti z dobrih 1,5 milijona dolarjev.

Seveda Kickstarter ni edini, ki odpira avtorjem igric vrata globalnega trga, še precej večji vpliv na rast števila uspešnih »hobi iger« imajo filmska platna in televizijski zasloni, s katerih se vse pogosteje bleščijo superheroji in fantazijski liki. Ob uspehih, ki jih niza serija Igra prestolov, je eksplodirala prodaja istoimenskih iger. Žanri, ki so bili nekoč namenjeni piflarjem, so tako danes postali mainstream, s tem pa tudi namizne igre in igre s kartami.