Za poziv osem kun, nato pa pol kune za minuto ali štiri na kilometer in najmanj deset kun na vožnjo - Uber, ameriški strah in trepet taksistov po vsem svetu, je danes opoldne začel svojo storitev ponujati tudi v Zagrebu. Z osnovno, najcenejšo ponudbo uber x, ki naj bi bila za približno petino nižja od običajne cene taksističnih storitev v hrvaškem glavnem mestu, in izključno z že registriranimi taksisti. Uber tako na trg v soseščini vstopa še posebej agresivno in istočasno premišljeno, kajti če se bo izkazalo, da lahko taksisti zaslužijo več z njim, bodo postopoma vse manj nastopali kot »pravi« taksisti, hkrati pa se bo širom sveta po številnih sporih z mestnimi oblastmi in taksisti zloglasni ponudnik »logistične storitve digitalne dobe« morda izognil najbolj tipičnemu očitku; da nima licenciranih voznikov in tako uporabnikom ne zagotavlja kakovosti in varnosti.

Hitro in diskretno

Zagreb je bil danes na Uberjevem spletnem seznamu 62 držav in 346 mest (od tega 59 v Evropi) še pred opoldnevom in je njegova prva »postojanka« na ozemlju nekdanje Jugoslavije. Prihod je kalifornijska nadnacionalka napovedovala že nekaj časa, da mislijo povsem resno, pa je postalo očitno julija letos, ko so objavili razpis za vodjo podružnice. Čeprav njegov prihod torej ni bil skrivnost, pa se je Uberju vse potrebno za vstop na trg posrečilo opraviti zelo diskretno in presenetljivo hitro. Šele v začetku septembra je namreč v Zagreb prišel Švicar Loïc Amadò, ki je storitev vpeljal že v več evropskih mestih.

V hrvaškem glavnem mestu je okrog 1400 registriranih taksistov, koliko izmed njih pa bo izkoristilo možnost, ki jim jo ponuja Uberjeva aplikacija za partnerje (za uporabniki, torej naročniki prevozne storitve imajo v Googlovi oziroma Applovi spletni trgovini svojo aplikacijo), pa še ni znano. Uber je za svojo storitev, ki uporabniku s pomočjo satelitske navigacije omogoča najti prevoz, prevozniku pa priti do stranke, sprva pobiral 20-odstotno »provizijo«, s širitvijo pa jo je dvigal in tako naj bi v Zagrebu od zneska, ki ga bo plačala stranka, svojemu »partnerju« taksistu vzel četrtino.

Za zdaj ne kaže na upor

S svojo odločitvijo, da v Zagrebu sodeluje zgolj z registriranimi taksisti, je Uber te očitno vsaj začasno pomiril. Če so namreč še avgusta zagrebški taksisti napovedovali, da se bodo novemu konkurentu uprli, danes nič ni kazalo na to. Nelojalne konkurence, kakršno so mu lahko zaradi sodelovanja z neprofesionalnimi vozniki in nenadzorovanimi vozili očitali v večini drugih mest, mu v Zagrebu vsaj za zdaj ne morejo, prav tako, ne neplačevanja davkov in prispevkov, saj je to Uber elegantno prevalil na taksiste. Ali bo to dovolj, pa je najverjetneje odvisno od prvih izkušenj in obračunov, koliko bo »popoldanskim« taksistom postalo, potem ko bodo Uberju plačali provizijo in državi odrinili, kar je njenega.

Nedvomno pa bodo imeli svojo besedo tudi uporabniki, ki so po Amadòjevih besedah v zadnjih dneh v Zagrebu več kot 13-tisočkrat sneli Uberjevo aplikacijo. Primerjalno gledano naj bi to dokazovalo izredno zanimanje Zagrebčanov za, z Uberjevimi besedami, »poceni prevozno rešitev, katere namen je vsem olajšati življenje«. Vendar bolj ali manj običajna zahvala za »toplo dobrodošlico«, ki jo je Amadò v hrvaščini in angleščini objavil na spletni strani Uberja (»Izjemno smo vznemirjeni, ker smo v tem živem in vitalnem mestu.«) še ni potrditev, da se bo Uber res, kot nekateri napovedujejo, že do naslednje pomladi pojavil tudi v Dubrovniku in Splitu.