Delnice Ferrarija se bodo imenovale RACE in z njimi bo že danes mogoče trgovati na newyorški borzi. A vprašanje je, ali bodo vlagateljem na koncu »pridirkale« zmago.

Prva javna ponudba delnic (IPO), ki je potekala že v ponedeljek, je zagotovo pomenila zmago za prodajalce, italijansko-ameriško skupino Fiat Chrysler. Vlagatelji naj bi za desetino delnic Ferrarija ponudili 53 dolarjev za delnico, kar je več od optimističnih pričakovanj in vrednosti proizvajalca luksuznih avtomobilov (več kot deset milijard dolarjev). Po IPO ima Fiat Chrysler v lasti še 80-odstotni delež Ferrarija. Lastnik preostalih desetih odstotkov pa je Pier Ferrari, podpredsednik proizvajalca italijanskih luksuznih avtomobilov in sin njegovega ustanovitelja Enza Ferrarija.

Zakaj se bo Fiat Chrysler odkrižal Ferrarija?

Včeraj je bil tako storjen prvi korak v odcepitvi Ferrarija od skupine Fiat Chrysler, ki bo preostalih 80 odstotkov Ferrarija razdelila med svoje delničarje. Družina Agnelli, ki je prek investicijske družbe Exor 30,8-odstotna lastnica Fiat Chryslerja in več kot 60-odstotna lastnica nogometnega kluba Juventus, naj bi dobila v roke 24-odstotni delež Ferrarija.

Odločitev za odcepitev Ferrarija, čeprav izredno uspešne znamke, je posledica več dejavnikov. Eden je zadolženost skupine Fiat Chrysler, ki je v zadnjih letih narasla že na več kot 33 milijard evrov. Druga težava so padajoči tržni deleži in nedonosni modeli avtomobilov. Petletni načrt predvideva na primer ukinitev italijanskega proizvajalca avtomobilov Lancia, prekinitev proizvodnje številnih modelov avtomobilov drugih znamk in predstavitev novih, privlačnejših za potencialne kupce. Tu bodo prav prišli prihodki od prodaje deleža v Ferrariju, Fiat Chrysler namerava namreč v petih letih za prestrukturiranje in investicije nameniti 45 milijard evrov. Cilj je povečati globalni tržni delež, posodobiti ponudbo in okrepiti znamki, kot sta Jeep in Alfa Romeo.

Je lahko novi Ferrari uspešnejši od starega?

V svetu, kjer postajajo vse pomembnejše ekonomije obsega, tako očitno ni bilo več prostora za Ferrari, ki je v primerjavi z velikani še vedno butična znamka. Lani je prodal zgolj 7255 avtomobilov, ustvaril 2,76 milijarde evrov prihodkov in 265 milijonov evrov čistega dobička.

Današnji dan pomeni dokončen konec ere Luce di Montezemola, dolgoletnega prvega moža Ferrarija, ki je s položaja sicer odstopil že lani. Pod njegovo taktirko je Ferrari žel uspehe z dirkališč formule 1 in ustvarjal legendarne modele, kot je enzzo, zaradi katerih je Ferrari ena najbolj prepoznavnih znamk na svetu. Kljub ambicijam je Montezemolo vselej zasledoval načelo Enzza Ferrarija: »Vselej naredi en avto manj od povpraševanja na trgu.«

Toda z IPO se Ferrari očitno poslavlja od nekdanjih načel, pomembnejše bodo številke. Ferrari naj bi leta 2019 izdelal že več kot 9000 luksuznih avtomobilov, skoraj 2000 več kot lani – presežek naj bi prodal na Kitajskem. A težavi za nadaljnjo rast sta vsaj dve. Prvič, za zdaj Ferrariju ni treba spoštovati omejitev porabe goriva v ZDA, saj naredi manj kot 10.000 avtomobilov na leto. Visoka rast bi tako pomenila manj privlačne in manj zmogljive ferrarije. Druga težava so visoki stroški. Ferrari zagotavlja svojo prednost pred tekmeci z ogromnimi vlaganji v marketing in predvsem raziskave in razvoj, ki dosegajo 20 odstotkov prihodkov. Povprečje avtomobilske industrije je štirikrat nižje. Prihodki Ferrarija so od leta 2010 do 2014 resda zrasli za 50 odstotkov, dobički iz poslovanja pa zgolj za tretjino. Vprašanje je torej, kako potrpežljivi bodo novi lastniki in kaj bi lahko zniževanje stroškov pomenilo za avtomobile, ki že desetletja privlačijo zavidljive poglede.