V podjetju Adria Airways (AA) Tehnika, ki se je zaradi finančnih težav našega nacionalnega letalskega prevoznika znašlo na robu propada in lastniškem prepihu, bi lahko prišlo do delavskega odkupa.

Okrog 150 zaposlenih v AA Tehniki, ki so se združili v podjetju AAT Holding Projekt, je oddalo ponudbo za nakup podjetja, ki se ukvarja s servisiranjem letal za številne svetovne letalske prevoznike. Po naših informacijah naj bi se sedaj znašli tudi v ožjem izboru ponudnikov. Sredstva za kupnino, katere vrednost bi lahko brez prevzema dolgov dosegla celo milijon evrov, naj bi že imeli pripravljena, zdaj pa bodo morali v zaključnih pogajanjih prepričati še prodajalce.

Trenutno naj bi se PDP, ki je bil nedavno pripojen Slovenskemu državnemu holdingu (SDH), pogajal z več ponudniki, ti pa naj bi precej izboljšali svoje ponudbe. Kdo poleg zaposlenih je še v igri za nakup AA Tehnike, ni znano. Interes za podjetje je po naših informacijah velik. Kot smo poročali, pa se je za podjetje zanimalo več ponudnikov, med drugim iz Litve, Nemčije, Švice, Hrvaške in Dubaja. Neuradno se med tekmeci omenjata še dva, prvi prihaja iz Irske, drugi pa s Poljske. Oba delujeta v industriji, šlo pa naj bi za manj uveljavljena konkurenta.

Kdaj bo znan izid pogajanj z izbranimi ponudniki in ali bo to še pred koncem leta, je težko napovedati.

Prej pred stečajem, zdaj z rekordnim dobičkom

Kot je znano, sta »nemški« Aerodrom Ljubljana in država januarja lani objavila poziv za nakup 100-odstotnega deleža v AA Tehniki. Omenjena sta AA Tehniko poskušala prodati že v letu 2012, nedolgo po tem, ko jima jo je odstopila Adria Airways, vendar zanjo zaradi slabega poslovanja in visoke izgube ni bilo nobenega zanimanja.

Danes je stanje drugačno. Čeprav je AA Tehnika lani dosegla 18,66 milijona evrov prihodkov, kar je 10 odstotkov manj glede na leto 2013, ob tem pa je ustvarila minimalni dobiček, se je v zadnjem četrtletju poslovanje bistveno izboljšalo. Glede na letošnjo realizacijo poslov in napovedi AA Tehnika letos pričakuje med 20 in 22 milijoni evrov prihodkov, ob tem pa rekordnih med dva in 2,4 milijona evrov čistega dobička. Če bo šlo vse po načrtih, bo podjetje pod vodstvom Maksimilijana Peleta kmalu dokončalo sanacijo in se rešilo težav pri izplačevanju plač.

Zaposleni bi odločali o svoji usodi

V teh razmerah je razumljivo zanimanje zaposlenih za odkup. Medtem ko so zavrnili predlog za spremembo kolektivne pogodbe in znižanje plač, se je več kot tri četrtine zaposlenih povezalo v iniciativo. Prevzem AA Tehnike bi financirali z lastnim denarjem in dolgoročnimi posojili, ki jih imajo zagotovljena pri tujih partnerjih. Za zdaj so lastniki podjetja AAT Holding Projekt štirje: vodja vzdrževanja letal Tomaž Pečnik, predstavnik zaposlenih v upravnem odboru Tadej Gabrovšek ter Andrej Černe in Roman Repnik. Če bi jim uspelo pri prevzemu, pa bi to podjetje preobrazili v delniško družbo in zaposlenim v skladu z vplačili omogočili prevzem lastniških deležev.

Toda prizadevanje zaposlenih, da sami odločajo o svoji usodi, ima pomembno tveganje. V letalskem poslu je varnost prvenstvenega pomena, stroga evropska regulacija pa ne dopušča večjega varčevanja, tudi pri stroških dela. V AA Tehniki je sicer do poslovnega preobrata prišlo predvsem na račun rasti prihodkov, optimizacije in racionalizacije drugih stroškov. Čeprav se je število zaposlenih v AA Tehniki v zadnjih nekaj letih zmanjšalo za nekaj deset, je masa plač ostala nedotaknjena pri nekaj manj kot osmih milijonih evrov. V luči rasti prihodkov in deleža naročil iz tujine se obetajo dodatna zaposlovanja, a kaj hitro bi se lahko obrnilo.

Cilj prodajalcev povrnitev posojenih sredstev

Prodajalca AA Tehnike imata medtem drugačne skrbi. V njunem interesu je, da si v prodajnem postopku povrneta sredstva, ki sta jih v letu 2012 zagotovila podjetju in ga s tem rešila pred stečajem. Gre za 3,4 milijona evrov visoko posojilo. Če se je pred tem pričakovalo, da bosta država in Aerodrom Ljubljana za AA Tehniko prejela le simbolično kupnino, naj bi se apetiti zaradi boljšega poslovanja povečali, neprimerno boljše pa naj bi bile tudi ponudbe.