V ponedeljek se izteče rok za oddajo zavezujočih ponudb za nakup Avriga, enega največjih avtobusnih prevoznikov pri nas. Prodaja ga Zavarovalnica Triglav, zanj pa se bosta po do zdaj znanih informacijah udarila dva ponudnika: Slovenske železnice (SŽ) in Darko Martin Klarič, prvi mož oglaševalske agencije Media Publikum.

V boju za Avrigo, ki ustvari več kot 20 milijonov evrov prihodkov na leto, povečini z državo, za zdaj bolje kaže SŽ. Te so po naših informacijah za družbo že pred časom oddale nezavezujočo ponudbo, vredno okoli 15 milijonov evrov. Kljub temu Klariča, vplivnega poslovneža, ki naj bi imel prek Medie Publikuma pomembno besedo pri delitvi oglaševalskih milijonov, še ne gre odpisati. V zakulisju se je po naših informacijah že vnel hud lobistični boj: iz krogov blizu Klariča je mogoče slišati očitke, da gre pri nameri SŽ za nedovoljeno državno pomoč, zaradi česar naj bi se na železnicah oborožili z več pravnimi mnenji.

Klarič: Oddal bom zavezujočo ponudbo

Klarič, ki mu pri nakupu svetuje investicijska skupina Alta, je potrdil, da ga nakup Avriga zanima. »Po tistem, ko se je Triglav odločil za prodajo Avriga, sem se prijavil in bom v ponedeljek oddal zavezujočo ponudbo,« je pojasnil za Dnevnik. Klarič in Avrigo imata skupno zgodovino. Kot vlagatelj je z družbo lani sodeloval pri 3,2 milijona evrov vrednem prevzemu celjskega Izletnika. Tega, koliko bi ponudil za Avrigo, ne razkriva, pojasnjuje pa, da ima že zagotovljena sredstva. »Eno polovico bom prispeval iz osebnega premoženja, za drugo pa imam odobreno posojilo,« je dodal Klarič. Tudi na SŽ so potrdili, da bodo oddali ponudbo. »Nakup je skladen z našo strategijo,« je dejal generalni direktor SŽ Dušan Mes.

Interes za Avrigo je pričakovan in logičen. Kupec bo po eni strani prišel do lastništva družbe, ki poleg Arrive in njenega Alpetourja opravi največ medkrajevnih avtobusnih prevozov v državi in je eden najbolj donosnih prevoznikov pri nas. Skupina Avrigo, v katero spada še Integral, je lani ustvarila rekordnih 22,4 milijona evrov prihodkov in 3,4 milijona evrov denarnega toka iz poslovanja (EBITDA). Tudi njegov dobiček je bil z 1,8 milijona evrov najvišji doslej. Z njim vred bo kupec dobil še 50-odstotni delež v Izletniku Celje. Ta po nekaterih kazalnikih posluje celo bolje kot Avrigo. Čeprav so Izletniku prihodki padli na manj kot 20 milijonov evrov, je EBITDA poskočil na 3,75 milijona evrov, dobiček pa je bil rekorden, znašal je 1,2 milijona evrov.

Je ključ boja za Avrigo reševanje naložbe v Izletnik?

V SŽ, ki jih je država spomladi dokapitalizirala s 110 milijoni evrov, naj bi Avrigo kupovali, ker bi jim to olajšalo ukinitev nekaterih potniških prog in ustvarilo prihranke pri najemanju avtobusnih prevozov. Prav tako ni težko ugibati, zakaj želi Avrigo kupiti Klarič. Ta ima namreč za zdaj 50 odstotkov Izletnika z opcijo prodaje, ki jo lahko do leta 2019 unovči Avrigo. Ne gre dvomiti, da bo Avrigo to storil, če ga bo kupil Klarič, ki je že pred časom želel svoj delež v Izletniku preprodati prav SŽ. Klarič poudarja, da pri poslu nastopa le kot finančni vlagatelj in da nima nobenega upravljavskega vpliva nad Izletnikom.

Avrigo in Izletnik skupaj obvladujeta več kot polovico celotnega trga, a njuna koncentracija za Agencijo za varstvo konkurence (AVK) ni bila problematična in jo je dovolila. Med drugim zato, ker prvi opravlja dejavnost predvsem na območju zahodne Slovenije, drugi pa je navzoč zlasti na območju širše celjske regije, območju Posavja in delu Zasavja. Glavno vlogo pri zagotavljanju stabilnega in donosnega poslovanja tako pri Avrigu kot pri Izletniku igrajo posli z državo oziroma občinami. Na račun šolskih in drugih prevozov pa tudi subvencij države ustvarjata glavnino prihodkov. V prvih devetih mesecih letos je Avrigo prejel več kot osem milijonov evrov, Izletnik pa 9,3 milijona evrov.

Povezovanje med Avrigom in Izletnikom je le del konsolidacije na slovenskem trgu medkrajevnih cestnih prevozov. Kot je znano, je v začetku letošnjega leta Arriva, ki sodi pod okrilje nemškega velikana Deutsche Bahn in spada med največje evropske avtobusne prevoznike, prevzela družbo Alpetour – potovalna agencija. Za tega kranjskega prevoznika je plačala skoraj 25 milijonov evrov.

Klarič prehitel Triglav in mu takoj preprodal Izletnik

Triglav, ki zdaj poskuša prodati cel Avrigo in z njim Izletnik, je še v začetku leta 2009 imel v rokah »le« slabo polovico Avriga in hotel izstopiti iz njegovega lastništva. Zgodilo se je ravno nasprotno, za kar je v precejšnji meri odgovoren Stojan Nikolič, nekdanji predsednik uprave Triglava Naložb, zdaj že nekdanje hčerinske družbe Triglava.

Triglav Naložbe so namreč v letu 2012 od Vipe Holdinga za slabe tri milijone evrov odkupile okoli tretjino delnic Avriga, zatem pa objavile prevzem in prišle do njihovega preostanka. Nakup celotnega Avriga pa je Triglav po dostopnih podatkih stal več kot šest milijonov evrov. Triglav Naložbe so šle še dlje in se domnevno v nasprotju z navodili krovne družbe podale v nakup Izletnika, ki se je prodajal v stečajni masi Skupine Viator & Vektor Zdenka Pavčka. Prehitel jih je Klarič, ki bi moral za Izletnik po dogovoru plačati 3,25 milijona evrov, a je polovico delnic takoj zatem preprodal Avrigu. Ta je prevzel tudi upravljanje Izletnika. Pozneje se je izkazalo tudi, da ima Klarič pri Avrigu zagotovljeno prodajno opcijo. Kolikšen zaslužek si je z nakupom Izletnika zagotovil Klarič, ni znano. Nikolič je v tistem času zapustil upravo Triglava Naložb in kmalu zatem postal član poslovodstva Holdinga Slovenske elektrarne (HSE).