V domači energetiki se v prihodnjih mesecih obetajo tektonski premiki. Slovenski državni holding (SDH) in Petrol se že pogajata o zamenjavi njunih poslovnih deležev v Geoplinu in družbi Plinovodi, ki ima v lasti domačo plinovodno infrastrukturo. Svoj položaj v Sloveniji krepi tudi madžarski Mol, ki mu bo italijanski Eni po naših informacijah prodal bencinske servise Agip.

Začela se je prva faza lastniške ločitve Geoplina in Plinovodov, ki jo država bolj ali manj tiho načrtuje že skoraj deset let. SDH in Petrol, oba obvladujeta po skoraj 40 odstotkov Geoplina, sta se namreč dogovarjala o statusnem preoblikovanju domačega veletrgovca z zemeljskim plinom. Medtem ko bo država postala lastnica večinskega deleža v Plinovodih, bo Petrol sam lastniško obvladoval Geoplin.

Kako bodo Geoplin ločili od Plinovodov

Po načrtu SDH bosta država in Petrol ločitev izpeljala v treh korakih. Najprej bi iz lastniškega objema Geoplina oddelila Plinovode (vodi jih Marjan Eberlinc) in to na novo družbo z imenom Infrastruktura, ki bi imela enako lastniško strukturo kot zdaj Geoplin. Sledila bi odprodaja oziroma zamenjava deležev. Država bi tako postala 50,01-odstotna lastnica Plinovodov. V zadnjem koraku bi Petrolu prodala skoraj 15 odstotkov Geoplina in s tem svoj lastniški delež znižala na 25 odstotkov. Skupina Geoplin bi tako postala zgolj portfeljska in ne več strateška naložba države ter »običajni« igralec na plinskem trgu. Gospodarsko javno službo operaterja prenosnega sistema zemeljskega plina bi namreč v celoti prevzeli Plinovodi.

Mol brez komentarja

Do precejšnjih sprememb bo v prihodnjih mesecih prišlo tudi na maloprodajnem trgu naftnih derivatov. Po naših informacijah je namreč madžarski Mol, ki je že leta 2011 od Mirka Tuša odkupil 19 bencinskih servisov, tik pred nakupom bencinskih servisov Agip, ki so v lasti podjetja Eni Slovenija. To je konec lanskega leta upravljalo 18 bencinskih servisov, od tega jih je imelo v lasti 12. »V tej zadevi ne dajemo komentarjev,« so nam iz madžarske družbe odgovorili na več naših vprašanj. Mol je bil že doslej za Petrolom in OMV tretji največji igralec na slovenskem trgu naftnih derivatov. Po nakupu Agipovih servisov bo imel že skoraj desetodstotni tržni delež. Odziva iz Enija nam v dveh dneh ni uspelo dobiti.

Molova krepitev v Sloveniji sproža vrsto vprašanj. Res je, da Mol pri nas sledi širitvi v drugih državah srednje Evrope. Že v začetku leta je Mol od Enija odkupil 42 bencinskih servisov v Romuniji. Julija sta tako Mol in Eni zaključila posel s 166 servisi na Češkem in Slovaškem, ki so jih prav tako prevzeli Madžari. Italijani prav tako nimajo več v lasti bencinskih servisov na Madžarskem. Trg v Sloveniji sicer ni pretirano privlačen za povečevanje deležev. Cene na bencinskih servisih namreč še vedno določa država. Prav zaradi tega razloga naj bi se iz Slovenije umikali tudi kuvajtski lastniki petih bencinskih servisov Q8.

Si je Mol zaprl vrata do Petrola?

Molovo novo povečanje tržnega deleža v Sloveniji verjetno dokončno otežuje morebitno resnejše povezovanje s Petrolom. Obe družbi bi bili v Sloveniji že blizu 70-odstotnega tržnega deleža pri bencinskih servisih. Ista zgodba bi bila na Hrvaškem, kjer je Petrol drugi najmočnejši igralec, takoj za Ino, v kateri ima največji lastniški delež Mol.

Posel z Enijem sicer časovno sovpada s predlogom zakona o izvrševanju proračuna za leti 2016 in 2017, ki preprečuje tudi sovražni prevzem Petrola. Morebitni prevzemnik bi namreč za pridobitev najmanj 25-odstotnega deleža v družbi tudi v prihodnjih dveh letih potreboval soglasje vlade.