Pregovor, da imajo vsake oči svojega malarja, drži tudi pri obliki avtomobilov – vam se lahko zdi neki avto najlepši, že najbližji sosed pa ima čezenj povedati marsikaj. A pri nekaterih dvomov pač ni in že bežen pogled na lestvico najlepših avtomobilov vseh časov bo hitro razkril, da je na vrhu ali v najslabšem primeru pri vrhu tako rekoč vseh citroën DS.

Legendaren in revolucionaren avtomobil je svojo življenjsko pot začel pred skorajda natanko 60 leti, 6. oktobra 1955, na avtomobilskem salonu v Parizu kot DS 19. Množice so takrat kar drle na sejmišče in si želele ogledati oblikovno čudo, ki jih je navdušilo do te mere, da so pri Citroënu že v prvih 15 minutah po predstavitvi prejeli 749 naročil avtomobila, do konca dneva 12.000, v 15 dneh salona pa skupno neverjetnih 80.000! In zvezda je bila rojena...

Podobna skulpturi na kolesih

Zvezda, ki so jo v zvezde kovali tudi strokovnjaki. »Novi citroën šokira s svojim podolgovatim in sploščenim videzom. Ima veliko steklenih površin, nizek sprednji del in zelo ukrivljeno vetrobransko steklo. Okna so obdana z gumo in nimajo usmernikov zraka. Vrata se odpirajo od zadaj naprej, kar je racionalno,« je v Auto Journalu o avtomobilu, ki se ga je zaradi značilnih luči prijel vzdevek žaba, zapisal Maurice Ervard. No, v Franciji je imel avtomobil drugačen naziv – njegovo ime, DS, ki se ga v francoskem jeziku izgovori kot déesse, namreč pomeni boginjo. Kar mu konec koncev tudi bolj pristaja. In če se vam ob pogledu na avtomobilsko boginjo zdi, da je podobna skulpturi, ima takšno razmišljanje realno osnovo. Oblikoval jo je namreč italijanski kipar in slikar Flaminio Bertoni, ki so mu menda avtomobili pomenili bolj postransko zabavo in se je raje posvečal (uspešnim) razstavam kiparskih in slikarskih del. Kdo ve, morda pa mu je tudi zato pri razvoju žabe ob strani vseskozi stal inženir Andre Lefebvre, ki ga je še posebej zanimala aerodinamika.

Vsaka podrobnost v žabi je bila zato premišljena tako z estetskega kot tudi z uporabniškega gledišča, marsikomu pa se je DS vtisnil v spomin tudi zaradi svojega naprednega hidropnevmatskega vzmetenja. Pri njem so uporabili vzmetne krogle, ki vsebujejo tekočino pod reguliranim tlakom, in plin, po njihovi zaslugi pa avtomobil ohranja stalno višino podvozja in ima obenem mehko vzmetenje, ki učinkovito blaži vse deformacije na cestišču, zato so vožnjo z njim mnogi primerjali z lebdenjem na čarobni leteči preprogi. »Zavoji si sledijo in premagujemo jih v rekordnem ritmu. Ko že dobimo občutek, da gre prehitro, pa nas energičen pritisk na zavoro povsem pomiri,« je vožnjo z eno izmed prvih žab v reviji Inter Auto 13. oktobra 1955 opisal Jean Bernardet. Opisana izkušnja z zaviranjem je bila bržčas nekaj posebnega tudi zaradi tega, ker je bil DS prvi serijski avtomobil s kolutnimi sprednjimi zavorami, ki so učinkovitejše in manj občutljive od bobnastih zavor njegovih predhodnikov. Leta 1967, ko so na avtomobilu prenovili sprednji del, pa je sledila še ena inovacija: novi smerni žarometi, ki so se obračali hkrati s kolesi in so osvetljevali ovinke.

Rešila predsednikovo življenje

Priljubljenost žabe se je iz Francije že kmalu razširila po vsem svetu, zato so morali tudi proizvodnjo iz Pariza širiti drugam – v Belgijo, Veliko Britanijo, na Portugalsko in v Južno Afriko, kasneje pa so dogovore sklenili še s tovarnami v Avstraliji, Mehiki in – Jugoslaviji, kjer so jih sestavljali v Kopru. Svetovna priljubljenost pa je citroënovce prisilila tudi v to, da so pripravili nove izvedbe: že leta 1956 na primer širšim množicam bolj dostopno šibkejšo in okrnjeno izpeljanko ID, ki je bila zelo priljubljena tudi pri nas in se je dve leti kasneje predstavila še v karavanski različici, leta 1960 glamurozni kabriolet, kasneje pa črno državniško vozilo in tekmovalni prototip (DS 21 coupe iz leta 1972 je imel 250 konjev in je dosegel najvišjo hitrost 220 km/h). Prav z državniškim vozilom je povezana tudi anekdota, ki je dober sloves le še utrdila. Črni DS je bil namreč najljubše vozilo francoskega predsednika Charlesa de Gaulla, posebej zanj so ga izdelali v delavnici Chapron. 22. avgusta 1962 so neznanci priljubljenega voditelja poskušali ubiti, a mu je avto rešil življenje, saj je kljub prestreljenosti in dvema predrtima pnevmatikama ušel strelcem s polno hitrostjo.

A ne le državnikov, DS je prevažal tudi zvezdnike, na primer filmske na canskem festivalu. Zanj se je med prvimi ogrela Gina Lollobrigida in se zapeljala celo z žabo številka dve. Zaradi prostorne notranjosti je bila žaba ob tem priljubljen avtomobil francoskih taksistov, med njenimi znanimi lastniki pa so bili tudi kozmonavt Jurij Gagarin, slikar Marc Chagall ter igralca Ken Berry in Jeff Bridges. Konec žabinega življenjskega cikla je prinesel april 1975, zadnja je imela vtisnjeno serijsko številko 1.456.115, nekakšno novo rojstvo pa je pomenilo leto 2009. Takrat je Citroën začel uvajati modele z imenom DS, ki predstavljajo bolj avantgardno in prestižno linijo avtomobilov, prvi je bil premijski malček DS3. Priljubljenost in napredek sta lani prinesla odcepitev in ustanovitev lastne blagovne znamke DS, pod katero so danes tudi pri nas naprodaj trije avtomobili: DS3, DS4 in DS5.