Preizkusili smo dva električna agregata Elektro Maschinen, ki jima lahko brez pomislekov zaupamo skrb za ustvarjanje električne energije. Tudi na gradbišču, kjer so od delovanja agregata odvisne številne naprave. Električni agregati so pogosto edina možnost za pridobivanje električne energije, saj pri gradnji, izpadu omrežja ali zgolj zabavi na prostem navadno nimamo druge možnosti.

Robustno izdelana bencinska agregata Elektro Maschinen takoj pokažeta, da sta namenjena za celodnevne podvige na gradbišču. Model GSEm 12500 TBE ima motor, ki pri 400 V proizvede do 10 kW moči, nekoliko manjši GSEm 7250 TBE pa mu stoji ob boku s 7,25 kW maksimalne moči, enako pri 400 V. Oba agregata se lahko pohvalita tudi z električnim zagonom.

Pripravljena za ves dan dela

Prvi zunanji pregled obeh naprav je pokazal, da se dela ne bojita. Velika gumijasta kolesa jima omogočajo preprosto manevriranje tudi na slabšem terenu, kot sta na primer pesek ali trava. Občutljivi elementi agregata so zaščiteni s kovinskim zunanjim okvirjem, ki pri večjem modelu z zgornje strani ščiti tudi posodo za gorivo. Agregata obljubljata do devet ur neprekinjenega delovanja, to pa potrjujeta tudi veliki posodi za gorivo. Elektro Maschinen GSEm 7250 TBE ima posodo s 23 litri prostornine, GSEm 12500 TBE pa ima posodo za kar 35 litrov goriva. Pohvaliti gre velik pokrov rezervoarja z dobrim oprijemom in merilec višine goriva, prek katerega lahko med delovanjem spremljamo dogajanje v rezervoarju.

Tudi nadzorna plošča na sprednji strani naprave je pregledna, na njej pa je poleg stikal in vtičnic tudi zaslon s podatki o napetosti, frekvenci in času delovanja. Drugi elementi (ročica za zaprtje dotoka goriva, čok pri manjšem modelu) so varno skriti v notranjosti okvirja, a so še vedno dostopni.

Električni zagon olajša delo

Zaradi električnega zagona se brez težav zažene tudi agregat, ki ni ogret na delovno temperaturo, manjši model pa omogoča tudi ročni zagon v primeru izpraznitve akumulatorja za električni zagon. Ta se sicer samodejno polni med delovanjem agregata, zato se lahko izprazni le, če agregat ni v uporabi dalj časa. Agregat je zato priporočljivo enkrat mesečno zagnati za približno trideset minut, saj v tem času akumulator popolnoma napolni. Pri GSEm 7250 TBE, ki omogoča ročni zagon z ročico, izpraznitev sicer ni tragična (vpliva pa na življenjsko dobo akumulatorja), pri večjem pa je treba akumulator obuditi s priklopom na polnilnik 12-voltnih akumulatorjev.

AVR-regulacija napetosti

O morebitnih težavah pri zagonu torej ne moremo govoriti. Najprej izklopimo varovalke, nastavimo čok in po vklopu stikala se agregat vklopi. Sledi vklop varovalk in električna energija nam je na voljo. GSEm 12500 TBE ima na nadzorni plošči tri enofazne in en trifazni priklop, model GSEm 7250 TBE pa dva enofazna in enega trifaznega. Kakovost električne energije zagotavlja samodejni regulator napetosti (AVR), ki neprestano uravnava napetost in frekvenco izhodnega toka. Kompleksnejše električne naprave so občutljive za nihanja v električni napetosti, ki lahko v skrajnem primeru vodijo tudi v okvare, električni agregati z AVR-regulacijo pa so primerni tudi za poganjanje naprav s tako imenovano jalovo obremenitvijo. Te ob zagonu potrebujejo znatno večjo moč kot med delovanjem. Tipičen primer so različno električno orodje, hladilniki in zamrzovalniki. Pred preobremenitvijo agregat varuje avtomatski nadzor, prav tako pa nas agregat sam opozori ob majhni količini olja v motorju.

Bencinske agregate Elektro Maschinen boste zaradi moči in zmogljivosti najpogosteje srečali na manjših gradbiščih, kjer brez težav poganjajo mešalce za beton, različne električne naprave, kompresorje in pnevmatsko orodje. Na preizkusu nas je agregat prepričal pri uporabi kotnih brusilk različnih velikosti in kompresorja, na katerega smo priključili pnevmatsko udarno kladivo. Električni zagon je že pri takem delu dobrodošel dodatek, neprecenljiv pa je ob uporabi agregata kot nadomestnega vira električne energije ob obsežnejšem izpadu. Preizkušena agregata Elektro Maschinen sta namreč sposobna večurnega zagotavljanja električne energije, za njun zagon pa zadošča le nežen pritisk na stikalo.

Jošt Bukovec