Martin Winterkorn, glavni izvršni direktor Volkswagna (VW), je, vsaj po zagotovilih vodstva nadzornega sveta koncerna, ki je včeraj zasedal od jutra do poznih popoldanskih ur, odstop ponudil sam, nadzorniki pa mu verjamejo, da za manipulacije z izpuhi ni vedel. A v javnosti že krožijo ugibanja, da je Winterkorn zaradi obsežnosti afere – prizadet ni le VW, ampak ugled celotne nemške avtomobilske industrije in celo znamke Narejeno v Nemčiji – enostavno izgubil zaupanje nadzornikov. Kdo bi ga utegnil naslediti, še ni znano, začasno pa naj bi ga po ugibanjih poznavalcev nasledil šef Porscheja Matthias Müller.

VW pred zahtevnim obdobjem

Kakorkoli že, njegov odhod je šele začetek. VW čaka izjemno zahtevno obdobje. V ZDA so proti koncernu že sprožili preiskavo zaradi suma kršenja okoljske zakonodaje, podobno pa se VW obeta tudi v Nemčiji. Hkrati je nemška vlada v VW poslala posebno izvedensko skupino, ki naj bi se dokopala do odgovorov na vprašanja, ki žulijo tako delničarje kot politiko in predvsem potrošnike. Na primer, kdo je odredil sporno programiranje opreme, ali je Winterkorn za to vedel ali ne ali celo bil soudeležen pri odločanju, ali so sporne tudi meritve izpuhov v avtomobilih, prodanih drugod po svetu, in tako dalje. Postavlja pa se tudi vprašanje, ali je ta praksa razširjena tudi pri preostalih proizvajalcih avtomobilov. Javnost pojasnila pričakuje že po za petek načrtovanem zasedanju nadzornega sveta VW, ko naj bi bil znan tudi vsaj začasni naslednik Winterkorna.

Vprašanja pa se tu ne končajo. Stranka Zelenih je namreč ministru za promet Alexandru Dobrindtu včeraj očitala, da je za možno zlorabo programske opreme pri meritvah izpuhov vedel že več mesecev. Na to naj bi namigovali odgovori na vprašanja v zvezi s programsko opremo, ki so jih na ministra v stranki naslovili julija. Na ministrstvu so med drugim odgovorili, »da so seznanjeni z obstojem programske opreme, ki omogoča zaznavanje testiranja«, da pa ne vedo, da bi se programska oprema uporabljala tudi v novih avtomobilih. Minister Dobrindt je očitke označil kot zlonamerne. Iz vlade so včeraj sicer prihajala za VW spodbudna sporočila, češ da koncernu povsem zaupajo, da bodo zadeve razčistili.

Posledice za vso dizelsko tehnologijo

Kakor koli že, afera bi utegnila imeti negativne posledice ne samo za VW, ki je imel že pred afero na ameriškem trgu slabše rezultate od konkurence, ampak za celotno dizelsko tehnologijo. Niso redki poznavalci, ki opozarjajo, da bi afera utegnila okrepiti pritiske proti dizelskim motorjem kot »umazanim«. Da se pojavljajo tudi teorije zarote in vprašanja, komu bo afera najbolj koristila, ob desetinah milijard evrov, ki se vrtijo v avtomobilski panogi, prav tako ni presenetljivo. VW je doslej zaradi negativnih finančnih učinkov afere rezerviral 6,5 milijarde evrov sredstev, delničarji pa so zaradi okoli 35-odstotnega padca tečaja delnice »izgubili« okoli 30 milijard evrov.

Še bolj kot takojšnji finančni negativni učinki pa VW in politiko skrbita izguba ugleda in delovnih mest. VW je največji nemški industrijski koncern in zaposluje na tisoče ljudi. Spodnja Saška ima tako v nadzornem svetu koncerna že od nekdaj svojega predstavnika, trenutno predsednika dežele Stephana Weila iz SPD, ki včeraj ni pozabil omeniti velike odvisnosti podpornih industrij od koncerna.