Ko za prenovo stanovanja najamemo osebo, ki ima za to potrebno znanje, bo ta na podlagi izkušenj že pri načrtovanju predvidela morebitne težave in zanje pravočasno poiskala primerne rešitve. Vrhu tega nam lahko z novimi idejami in možnostmi, ki se jih sami ne bi domislili, spremeni naš dom v lep, prijeten, sodoben in kar je še posebno važno, funkcionalen prostor, v katerem se bomo počutili domače. Razlogov, zaradi katerih je pri opremljanju stanovanja smiselno najeti arhitekta oziroma notranjega opremljevalca, ne manjka in jim ne gre oporekati. Zakaj se torej te naloge lotevajo ljudje sami in raje ne najamejo notranjega opremljevalca? Zdi se, da je večinoma glavni razlog povezan s financami. Resda je ob najemu arhitekta začetna investicija nekoliko večja, vendar pa je treba poudariti, da nam bo s tem prihranjenih veliko skrbi in nepotrebnih stroškov, ki se bodo pojavili, ko bo treba popravljati napake.

O tej temi smo se pogovarjali arhitektko Andrejo Lotrič iz arhitekturnega ateljeja Bivati bolje.

Nič manj kot prijetno počutje in brez neljubih prostorskih napak

»Moji naročniki so praviloma lastniki stanovanjskih ali poslovnih prostorov, restavracij in ambulant. Vsem je skupna željo ustvariti prostor, v katerem bo počutje prijetno in ki bo brez neljubih prostorskih napak. Če nam v avtu ni prijetno zaradi slabega delovanja klimatske naprave, se popravila ne lotimo sami, temveč pokličemo strokovnjaka. Iz podobnega razloga, le da gre tu za počutje doma ali v poslovnem prostoru, se ljudje obračajo na strokovnjake za opremljanje prostora. Zavedajo se, da bi zaradi nepoznavanja področja sami lahko dosegli nasprotni učinek od želenega,« pravi Lotričeva. »Marsikdo pa ima za seboj tudi izkušnjo, ko se preslikava čudovitih podob iz revije, kljub visokemu finančnemu vložku in tednom, posvečenim prenovi, žal ni razvila v prijeten, čaroben ambient, ampak v zmešnjavo materialov, barv in stila.«

Bodite pozorni na vprašanja, ki vam jih postavlja arhitekt

Na vprašanje, kako izbrati osebo, ki ji bomo zaupali prenovo ali opremljanje stanovanja, naša sogovornica odgovarja, naj bo izbira strokovnjaka odvisna od priporočil in predvsem od tega, kaj nam pomeni lepo, udobno in prijetno bivanje. »Nekateri naročniki prisegajo na minimalistično oblikovane prostore, drugim so bližji toplina lesa, barvitost in uporaba detajlov. Celostno oblikovanje prostora je močno povezano z dobrim (pre)poznavanjem naročnikovih želja, potreb in načina bivanja. Modro je izbrati arhitekta, ki je radoveden, vendar nevsiljiv z vprašanji. Zanimalo ga bo tudi, ali raje ležite ali udobno sedite pred televizijskim ekranom … Vprašal vas bo po številu vaših čevljev z visoko peto, po metrih knjig, ki jih imate in jih želite ohraniti, ter tudi o tem, kateri hotel vam je ostal v najlepšem spominu.«

Če si želite strokovnjaka, ki bo z vami ustvaril resnično vaš prostor, vam Lotričeva svetuje, da bodite pri izbiri pravega pozorni na taka in podobna vprašanja. Meni tudi, da si je še pred najetjem izbranega strokovnjaka dobro ogledati njegove reference in ob slikah prostorov preveriti, ali vam puščajo občutek, ki ga iščete. »Načeloma naj bi arhitekti za celostno oblikovanje prostora znali prisluhniti vsakemu naročniku,« pravi arhitektka in dodaja, da so naročnikove želje, način bivanja in potrebe, temelj, na katerem se na podlagi arhitektovih izkušenj in znanja rodi povsem nov prostor, ki ga naročnik lahko sprejme za svojega.

Zahtevajte natančno ponudbo in reference

Mnogo arhitektov ima danes svojo spletno stran, na kateri si lahko ogledate njihovo delo. V nasprotnem primeru Lotričeva svetuje, da zahtevate natančno ponudbo in reference. Dober strokovnjak vam bo zagotovo ponudil tudi velik izbor možnosti in na osnovi vaše izbire prilagodil oblikovanje prostora. Ob korekturah boste skupaj ugotavljali, kaj od pripravljenega vam ustreza in kje so vrzeli, ki zahtevajo več pozornosti.

Kljub temu da se nam z najemom strokovnjaka odpirajo številne rešitve, do katerih se sami ne bi dokopali, pa moramo ohraniti realna pričakovanja. Pa vendarle, kaj lahko pričakujemo od notranjega oblikovalca?

»Pričakujete lahko, da bo prostor, ki danes daje občutek devetih neopremljenih kvadratnih metrov, dobil vsebino, obliko in kar naenkrat na videz še nekaj kvadratnih metrov. Pričakujete lahko, da bo tristo kvadratnih metrov sive proizvodne dvorane v dveh mesecih postalo sodobno opremljen salon, v katerega boste z veseljem povabili poslovne partnerje, znance in prijatelje. Pričakujete lahko prijetno presenečenje nad tem, kaj vse vam prostor lahko ponudi, če se njegovega opremljanja lotite s pravim človekom,« odgovarja Lotričeva in doda, da je proces dela močno odvisen od dobre komunikacije med naročnikom in arhitektom. »Komunikacija je ključna za vloženo energijo v procesu dela in energijo, ki se ob njem sprošča. Tako kot se od arhitekta pričakujejo pozornost, spoštovanje dogovorjenega in upoštevanje naročnikovih želja, smo mi najbolj veseli naročnika, s katerim si lahko v teh lastnostih podamo roko. V odnosu med arhitektom in naročnikom, v katerem vladata obojestransko spoštovanje in razumevanje, je pričakovati odlične rezultate, ki zadovoljijo oba.«

Pomembno je razumevanje naročnikovih pogledov in sprejemanje različnosti

Naša sogovornica meni, da bomo takoj začutili, ali imamo opravka z dobrim arhitektom. Tak bo znal spretno rešiti marsikatero dilemo, ki je morda posledica nezaupanja, strahu zaradi pretekle izkušnje ali podobnih čustev. »Marsikdaj je doma med člani družine težko uskladiti različne poglede na opremo prostora, izbiro barv in umestitev posameznih kosov opreme. Dober strokovnjak vam bo dokazal, da prostor nikoli ne ponuja le ene možnosti, in skupaj boste lahko z ustreznimi kompromisi izbrali pravo rešitev zase in svoje družinske člane,« pravi Lotričeva in doda, da je treba najprej dobro in natančno premisliti, koliko denarja ste pripravljeni nameniti za prenovo oziroma opremljanje prostora. Ta okvir je za arhitekta in optimizacijo njegovega dela izredno dobrodošel, če ne kar nujen. Meni tudi, da bo sodelovanje potekalo bolje, pa tudi končni rezultat bo zagotovo boljši, če se boste znebili predsodkov in stereotipov o stroki in v poslovni odnos z arhitektom vstopili iskreno, vedoželjno in zaupljivo.

Sogovornico smo povprašali še, kako ukrepa, kadar se njeni pogledi na rešitve razhajajo s pogledi naročnika in koliko smo naročniki naklonjeni novim trendom. »Vsakdo, ki pride po pomoč k meni, si želi izboljšati bivanje. Velika večina jih je pripravljena sprejeti novosti, nekateri pa se novim trendom raje ognejo. Razumevanje naročnikovih pogledov in sprejemanje različnosti med ljudmi je osnova, da v tem odnosu ne pride do večjih nesoglasij,« pravi Lotričeva ter doda, da ji je bilo doslej v veselje sodelovati z zahtevnimi in tudi zelo zahtevnimi naročniki. »Njihove raznolike zahteve smo uspeli skupaj prevesti v obliko in prostor, ki jim je še danes v veselje in zadovoljstvo. Do danes še nisem imela naročnika, ki bi imel nemogoče zahteve, se pa vsakič navdušujem nad posebno zanimivimi izzivi, ki še obogatijo moje znanje in izkušnje.«