Največji slovenski operaterji, ki obvladujejo večino trga, so tistim, ki razmišljajo o prestopu k cenejši konkurenci, postavili visoke stroškovne ovire. To pa ne velja le za mobilno telefonijo, v kateri divja cenovna vojna, temveč tudi za televizijo in dostop do interneta.

Na nas se je obrnila ena od uporabnic Amisa, ki se je po dolgem času odločila za prekinitev naročniškega razmerja in zamenjavo fiksnega operaterja. Toda iz Amisa so jo pristojne službe obvestile, da bo morala njihove storitve uporabljati dodatnih 30 dni, kolikor znaša pogodbeni odpovedni rok za ureditev odjave. Obenem bo morala zaradi prekinitve razmerja poravnati 16 evrov »administrativnih stroškov«.

Ti so postali že nekakšna stalnica v našem prostoru in so marsikoga že odvrnili od zamenjave ponudnika telekomunikacijskih storitev. Cenovne razlike med podobnimi paketi različnih operaterjev se namreč običajno razlikujejo za nekaj evrov na mesec, tako da se uporabniku morebitni prihranek zaradi »kazni« povrne šele v obdobju šestih mesecev in več. Četudi se sprijazni s tem in operaterji izgubljajo uporabnike, pa se lahko tolažijo z večdesettisoči evrov izrednih prihodkov.

Od deset do 30 evrov »kazni«

Prenehanje sodelovanja z operaterjem bo uporabnike v Sloveniji stalo od 10 pa celo do 30 evrov, so pred dnevi pojasnili v Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS). Javnost so opozorili tudi na številne druge »skrite« stroške, ki jih zaračunavajo operaterji, na primer priključno takso in ponovno izdajo računa, ter so po njihovem mnenju ekonomsko neupravičeni.

Pri Telekomu Slovenije, ki ima največji tržni delež na področju dostopa do interneta, pri televiziji pa je tik za Telemachom, za prekinitev naročniškega razmerja zaračunajo 12 evrov. V Telemachu, ki je s prevzemom Elektra Turnšek lani prevzel drugo mesto na področju interneta, medtem tega stroška uporabnikom ne zaračunavajo. Nekaj dražja sta Amis in T2. Prvi jim, kot omenjeno, zaračuna 16 evrov, pri drugem pa strošek znaša 20 evrov.

Operaterji se branijo, da so stroški upravičeni. »V primeru, da je naročnik uporabljal optično omrežje, ki je v naši lasti, imamo s tem povezane naslednje stroške: demontaža in prevzem opreme pri naročniku (ura monterja, kilometrina), strošek zavarovanja optičnega vlakna in strošek posega izklopa v centrali. Če smo za zagotavljanje storitev uporabljali omrežje nacionalnega operaterja, pa so dodatni še stroški, povezani z izključitvijo najetega voda pri upravljalcu omrežja. Dejanski stroški izklopa so tako bistveni višji, kot pa jih mi pavšalno zaračunamo kot strošek prekinitve naročniškega razmerja,« so pojasnili pri T2. Ob tem so poudarili, da mobilni uporabniki (teh je po dostopnih podatkih le za vzorec) ob prekinitvi ne plačajo nič.

Da na stroške, ki jih prevalijo na odhajajoče stranke, nimajo večjega vpliva, so pojasnili tudi pri Amisu: »Administrativni strošek prekinitve naročniškega razmerja tako v večjem delu zajema strošek izklopa, ki ga družba Amis za vsak izklop plača upravljalcu omrežja, v manjšem obsegu pa zajema tudi stroške administrativnih del.« V določenem delu gostujejo na omrežju največjega Telekoma. Tudi tam so neomajni in poudarjajo, da veljavna zakonodaja v določenih primerih izrecno opredeljuje, da morajo biti cene storitev naravnane stroškovno. »Skladno s tem stroškov, ki jih ima družba ob prekinitvi oziroma spremembi naročniškega razmerja, ne moremo pavšalno vključiti v mesečno naročnino. Zato v ceniku storitev stroške prekinitve naročniškega razmerja in spremembe naročniškega paketa transparentno navajamo kot samostojne postavke,« so dejali.

Majhni: Zakaj bi zaračunavali odhode?

Če veliki operaterji v en glas poudarjajo, da so takšni administrativni stroški več kot upravičeni in v tujih državah nekaj povsem običajnega, jih pri manjših slovenskih operaterjih za čuda ne najdemo.

Takšna je praksa pri kabelskem operaterju Teleingu, ki že 20 let deluje na območju Podravja in Pomurja ter je nekajkrat manjši od Telemacha. »Uporabnikom, ki se odločijo za prekinitev naročniškega razmerja, ne zaračunavamo nobenih administrativnih stroškov, če niso vezani,« nam je potrdil direktor Teleinga Janez Smolkovič. O njihovi morebitni uvedbi pa niti ne razmišljajo. Prizadevanja ZPS za ukinitev stroškov, ki jih zaračunavajo vodilni operaterji, pa je komentiral, da so telekomunikacije tržna dejavnost, »zato se lahko naročniki tudi na podlagi stroškov prekinitve pogodbe odločijo, s katerim ponudnikom bodo sklenili naročniško razmerje«.

Kot kaže, tudi drugi lokalni kabelski in drugi manjši operaterji ne uporabljajo prijemov, s katerimi bi uporabnike do zadnjega zadržali v svojih vrstah. Vsaj tako izhaja iz njihovih cenikov in splošnih pogojih poslovanj, javno objavljenih na spletnih straneh.