Letos v kinu nismo videli prav veliko slovenskih filmov, v resnici komaj kaj, in še te le na enkratnih projekcijah, toda v torek se začne v Portorožu 18. festival slovenskega filma, kjer pa jih bo že skoraj toliko, kot da bi imeli filmsko industrijo. Večerni otvoritveni film bo komedija Jana CvitkovičaŠiška Deluxe, ki je v tekmovalnem programu eden iz kar sedmih novih celovečernih igranih filmov. To so Dekleta ne jočejoMatevža Luzarja, IdilaTomaža Gorkiča, Julija in alfa RomeoBlaža Završnika, Psi brezčasjaMateja Nahtigala, Štiri stvari, ki sem jih želel početi s taboMihe Knifica in Utrip ljubezniBorisa Petkoviča. Med temi filmi sta le dva prvenca, Idila in Psi brezčasja, neka izjema pa je tudi režiser Blaž Završnik, ki je že drugo leto zapored v tekmovalnem programu festivala. Iz programa glavnega financerja slovenske filmske produkcije, Slovenskega filmskega centra (SFC), ki je tudi organizator festivala, sta le dva filma (Idila in Šiška Deluxe), vsi preostali pa so iz produkcije ali koprodukcije TV Slovenija.

Tekmovalni program obsega še tri sklope. Drugi, tudi po številu filmov, je sklop koprodukcijskih celovečernih igranih filmov, pri katerih imajo slovenski producenti oziroma SFC manjšinski delež, sicer pa so to hrvaški film KosecZvonimirja Jurića, Ti me nosišIvone Jonka in ZenitDaliborja Matanića, potem bosanski film Naše vsakdanje življenjeInes Tanović, srbski film Postali bomo prvaki svetaDarka Bajića in ciprski Spomini utopljencaKirosa Papavasiliuja.

Tretji sklop se imenuje celovečerni dokumentarni film, toda v njem je samo en naslov – DomMetoda Pevca.

Zadnji sklop pa predstavlja »izvirno« kategorijo slovenskega filmskega festivala – srednjemetražni dokumentarni film: to so filmi v dolžini okoli 50 minut, kar je sicer standard televizijskega formata. Tu je pet filmov: Fronte Kurdistana režiserja Iztoka Toryja, HiškeMatjaža Ivanišina in Darka Sinka, Križ in kladivoBojana Laboviča, Tehnika ljudstvuSlobodana Maksimovića in Vitanje v vesolju: SunitaJasne Hribernik.

Toda tekmovalni program s tem še ni izčrpan, obsega še vrsto kategorij kratkih filmov – igranih, dokumentarnih, eksperimentalnih, animiranih, koprodukcijskih in študentskih. Študentske filme bi pravzaprav morali omeniti na prvem mestu, saj je lani največ vesen, tudi tiste »velike« za režijo, scenarij in igro, osvojil 19-minutni študentski film Prespana pomladDominika Menceja. Direktor Festivala slovenskega filma Igor Prassel je na tiskovni konferenci celo omenil, da je lanski festival »rešil« prav kratki film; kar je bilo lani v najboljšem primeru sprejeto kot provokacija žirije, je torej za direktorja festivala »rešitev festivala«. Jožko Rutar, direktor Slovenskega filmskega centra, pa ob tem niti ne kihne.

Filme v tekmovalnem programu bo ocenjevala in z vesnami nagrajevala žirija v sestavi Gregor Božič, podiplomski študent režije, Siniša Gačić, režiser, Varja Močnik, programska vodja v Slovenski kinoteki, Polona Petek, profesorica, in Simon Pintar, direktor fotografije. Letošnjo nagrado Metoda Badjure za življenjsko delo bo prejela producentka Dunja Klemenc; na festivalu bo tudi prikazan z oskarjem nagrajeni film Danisa TanovićaNikogaršnja zemlja, pri katerem je sodelovala kot koproducentka.

Poleg tekmovalnega je seveda še netekmovalni program z množico kratkih filmov in program filmov za otroke in mladino. Ob vsem tem pa ne bo manjkalo raznih posvetov, okroglih miz, seminarjev, razstav in koncertov.