Apple na svojem, sedaj že tradicionalnem, septembrskem dogodku, kjer predstavi novosti, ni poskrbel za presenečenja, ob katerih bi poskočil srčni utrip ljubiteljev elektronike. Tudi najbolj zvesti privrženci ameriškega tehnološkega velikana so ostali nekako hladni, medtem ko je srce oglaševalcev in podjetij odvisnih od spletnih dolarjev začelo močno razbijati - toda ne od vzhičenja, temveč strahu pred tem, kaj prinaša prihodnost.

Kislo jabolko za oglaševalce

»Požirajo vse kar lahko o uporabnikih, pridobljeno znanje pa spreminjajo v denar,« je bil Tim Cook, prvi mož družbe iz kalifornijskega mesta Cupertino, v preteklosti kritičen do spletnih oglaševalcev. A od kritik sedaj končno prehaja k dejanem.

Apple bo v okviru novega operacijskega sistema iOs 9 uporabnikom njegovega spletnega brskalnika Safari omogočil namestitev programske opreme za preprečevanje prikazovanja oglasov. Nemški Eyeo, proizvajalec enega najbolj razširjenih »protioglasnih« programov Adblock Plus, je denimo že razvil svojo različico. Kmalu bodo sledili še drugi in svetlikanje reklamnih sporočil na osebnem ali prenosnem računalniku Mac, tablici iPad ali pa na pametnih telefonih iPhone, bo za mnoge uporabnike Applovih izdelkov postalo preteklost. Vpliv na oglaševalce in lastnike spletnih strani, ki živijo od oglaševalskih prihodkov, kot so denimo številni mediji in blogerji, bi lahko bil precejšen.

Oglaševalci potrebujejo novo strategijo

Prvi izračuni kažejo, da bo oglaševalska industrija zaradi programov, ki blokirajo oglase, letos izgubila dobrih 21 milijard dolarjev prihodkov. in številka se bo verjetno še nekoliko povzpela.

Applov iPhone je po letošnji prodaji v ZDA znova prekašal proizvajalce pametnih telefonov z Googlovim operacijskim sistemom Android. Število vseh doslej prodanih iPhonov v svetu se že bliža milijardi, skupaj z iPadi pa zavzemajo 52-odstotni delež svetovnega trga mobilnega brskanja. Povsem verjetno je torej, da bodo nove možnosti za uporabnike Applovih izdelkov skokovito povečale skupno število uporabnikov različnih programskih rešitev za preprečevanje prikazovanja oglasov. Po oceni družb Adobe in PageFair je teh že sedaj več kot 200 milijonov.

Če se bodo trendi na tem področju nadaljevali, bo to vse prej kot dober obeta za oglaševalski svet. Trg medijskega, digitalnega in mobilnega oglaševanja naj bi letos dosegel šestodstotno rast in 592,5 milijarde dolarjev prihodkov, kaže napoved družbe Emarketer. Pričakovanja o nadaljnji rasti naslanja predvsem na hitro povečevanje prihodkov digitalnega in mobilnega oglaševanje. Trg slednjega naj bi do leta 2018 zrasel skoraj za trikrat na slabih 160 milijard dolarjev. A prav mogoče je, da bodo vlagatelji, ki se zanašajo na to napoved, na koncu razočarani.

Toda obstaja še druga plat medalje. Raziskava družbe Forrester Research z začetka leta je pokazala, da preživijo uporabniki pametnih telefonov kar 85 odstotkov časa v aplikacijah. Kaj to pomeni? Brskanje in s tem povezani prihodki počasi izgubljajo na pomenu. Zmanjševanje kolača prihodkov od oglasov pri spletnem iskanju, prikazovanje katerih bo ustrezna programska oprema vse pogosteje blokirala, lahko oglaševalci nadomestijo z »infiltracijo« v aplikacije. Na tem področju je Apple šel na roko tudi spletnim medijem. Od oglasov v aplikaciji Apple News bodo lahko tako zadržali tudi 100 odstotkov prihodkov.

Žrtev lastnega uspeha?

Za Apple, ki se zanaša na prihodke od prodaje tehnoloških izdelkov, so bolj kot oglaševalci in spletni mediji pomembni uporabniki in vlagatelji. Obeh skupin včeraj ni uspel navdušiti.

Novi iPad Pro, ki naj bi pomenil revolucijo, je zgolj večja in zmogljivejša tablica. Zaradi dodatka v obliki svinčnika, s katerim je mogoče risati po ekranu (Apple Pencil op. p.), se ustanovitelj Appla Steve Jobs verjetno obrača v grobu, saj je tovrstne ideje že pred leti označil za zastarele. Dve novi verziji priljubljenega telefona iPhone 6 z izjemo boljšega fotoaparata nista prinesli pomembnejših novosti, podobno mlačen je bil odziv na dolgo pričakovano posodobitev televizijskega vmesnika Apple TV.

Delnice Appla so posledično padle za dva odstotka na 110 dolarjev. Od konca julija so izgubile že okoli 17 odstotkov vrednosti, tržna kapitalizacija največje družbe na svetu pa je posledično usahnila za 130 milijard dolarjev. Vlagatelji, navajeni nizanja uspehov Appla enostavno pričakujejo preveč. Kako bi sicer razložili razprodajo delnic tehnološkega velikana, ki je v zadnjem četrtletju lani ustvaril 18 milijard dolarjev čistega dobička, kar je največ v zgodovini, medtem ko naj bi do konca letošnjega poslovnega leta ustvari več kot 50 milijard dolarjev čistega dobička in blizu 230 milijard dolarjev prihodkov.