Počitnic bo čez nekaj dni žal nepreklicno konec. Bile so kratke, letos tudi sončne in vroče. A to, da so brezskrbni dnevi bolj ali manj minili, pomeni še nekaj: ponovno bo na cestah veliko otrok. Polnih vtisov o doživetjih s potovanj, igranja s prijatelji, plavanja v morju, obiskov tega ali onega konca Evrope ali sveta… Vse to bo treba deliti s prijatelji. In kot je običaj, tudi na poti v šolo in domov, ko so poteze otrok najbolj nepredvidljive, zato je korak do nesreče v takih primerih srhljivo majhen.

Zato bodo vsi odgovorni v naši državi, od policije, zavoda Varna pot, prostovoljcev do Agencije za varnost v prometu in še koga, ponovno pripravili cel sklop akcij, kako otrokom zagotoviti varnejših prvih nekaj tednov pouka. Tako voznike opozarjajo, naj bodo v prvih šolskih dneh še posebno previdni, zlasti v okolici šol in vrtcev. Otroci namreč veljajo za najbolj ogroženo skupino prometnih udeležencev, saj so zaradi neizkušenosti in nezrelosti precej nepredvidljivi, ne znajo si pravilno razlagati prometnih predpisov ter pravilno oceniti razdalje in hitrosti bližajočih se vozil. Šole v sodelovanju z občinami, občinskimi sveti za preventivo in policijo vsako leto pred začetkom šolskega leta pozovejo odgovorne, da pregledajo šolske poti in preučijo prometno situacijo v njihovem kraju ter na podlagi ugotovitev izpeljejo vse potrebno za večjo varnost otrok.

Starši naj bodo zgled

»V začetku šolskega leta oziroma v dnevih ob začetku šole se zgodi malo prometnih nesreč z udeležbo otrok ali mladostnikov. Tudi posledice teh nesreč so blažje in se v večini primerov končajo z lažjimi telesnimi poškodbami ali brez poškodb. Lani je bilo v prvih dveh tednih šole v prometnih nesrečah udeleženih osem otrok, starih do sedem let, eden je utrpel težje poškodbe, deset otrok, starih od 7 do 14 let, s prav tako eno hujšo poškodbo, in 25 mladostnikov med 14. in 18. letom z eno hujšo poškodbo,« je povedala Vesna Drole, vodja sektorja za odnose z javnostmi policije, ki dodaja, da otroci s svojo razigranostjo v cestnem prometu nastopajo nepredvideno in ne vedo, da kršijo cestnoprometne predpise. »Zato je dobro, da starši poučijo otroke o nevarnostih v cestnem prometu in jih s svojim zgledom naučijo pravilnega ter varnega ravnanja v cestnem prometu. Vozniki naj bodo pri vožnji v bližini šol in mest, kjer se lahko pričakuje večje število otrok, previdni in prilagodijo hitrost nastalim razmeram oziroma upoštevajo nepredvidljivost otrok,« še dodaja Droletova.

Na splošno je sicer varnost otrok v prometu pri nas zadovoljiva, ugotavljajo na Agenciji za varnost v prometu (AVP). Večinoma so otroci v prometne nesreče udeleženi v popoldanskih urah, saj je 38 odstotkov vseh takih nesreč v času od 15. do 19. ure, ko imajo večinoma prosti čas, kar je lahko tudi razlog, da so v prometu manj zbrani. »Poleg tega so otroci večinoma udeleženi v prometnih nesrečah kot potniki v vozilih, ko so starši in drugi odrasli odgovorni, da jih zavarujejo v otroške varnostne sedeže in pripnejo z varnostnim pasom na vseh sedežih v vozilih. Uporaba varnostnega pasu je nujna na vseh vožnjah, tudi najkrajših od doma do šole, saj ustrezno zavarovan otrok pri nižjih hitrostih ne bo utrpel hujših posledic morebitnega trka,« je povedala Mateja Markl, področna sekretarka pri AVP iz sektorja za preventivo in vzgojo v cestnem prometu.

Pomembni so prostovoljci

Vozniki in tudi starši se morajo zavedati še nečesa: otrok ni pomanjšan odrasli. Sklepa namreč drugače, promet vidi povsem drugače in tudi iz druge perspektive. Zanj ni problem naučiti se prometnih pravil vedenja na cesti, težava nastane, ker zaradi svoje osnove in procesa odraščanja še ne zna presojati in prepoznati ključnih informacij v prometu, kot je recimo hitrost vozila ali njegova oddaljenost. Prav tako se njihova pozornost zelo hitro s prometa preusmeri na kakšno drugo »motnjo«, zato se morajo pravilnega vedenja na cesti učiti postopoma. Težje se znajdejo v novi situaciji, če je bilo na primer dopoldne na poti v šolo vse v redu, ker je bilo na cesti manj vozil in manj motečih dejavnikov, ko se vračajo iz šole domov, pa so lahko razmere povsem drugačne.

»Tako je eden od ukrepov, poleg ustrezne infrastrukture, postavitve in preverjanja prometne signalizacije, tudi vzpostavitev sistema prostovoljcev, ki pomagajo nam vsem, ko s svojo prisotnostjo ob cesti opozarjajo otroke in voznike ter jim pomagajo,« meni Zvone Milkovič iz sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu Mestne občine Ljubljana. »A tukaj naletimo na težave. Kljub temu da smo zelo blizu vizije 0, torej brez smrtnih žrtev med otroki, in ob dejstvu, da se je prostovoljstvo ob prvih šolskih dneh izkazalo za dobro, prostovoljce največkrat najdemo le v vrstah starih staršev ali lokalne skupnosti, kot so gasilci. Starši po navadi najdejo tisoč in en izgovor, zakaj ne morejo sodelovati, pa ob tem ne pomislijo, da bi ob vsem tem številu mogoče prišli na vrsto enkrat na leto.« V preteklih letih so namreč na šestih šolah v Ljubljani vzpostavili sistem stalne šolske prometne službe, z leti je zadeva obstala in zdaj lahko to opravljajo le na eni šoli.

Ne pozabite na kresničko

Eno je torej vzgoja na različnih ravneh, tako otrok kot voznikov, seveda pa vsem pomaga, če so prvo- in drugošolčki, ki spadajo med najbolj ogrožene ravno zaradi neizkušenosti, tudi vidno označeni. Rumena rutica, najjasnejši znak, da je na cesti nekdo, na katerega moramo biti vsi skupaj še pozornejši, so pri nas v veljavi od leta 1974, zakonsko pa je rutica postala obvezna leta 1982. In do zdaj je očitno tudi dobro opravljala svoje delo. Poleg tega je v primeru dežja ali slabše vidljivosti treba otroka obleči v ustrezna svetlejša oblačila, nepogrešljiva pa naj bo, kot pravi Zvone Milkovič, tudi odsevna kresnička.

In kako to deluje v praksi? Povprašali smo ravnateljico osnovne šole Pirniče Martino Kutnar, ki na primer pravi, da se je prometna infrastruktura v zadnjih letih okoli šole izboljšala, ker pa se je ob šoli zgradil nov vrtec, se je močno povečalo število vozil na šolskih prometnih površinah. »Prav tako se je v preteklem letu v našem šolskem okolišu močno povečal promet zaradi omejitve prometa v Mednem. Nepretrgane kolone vozil se v jutranjih in kasneje v popoldanskih urah valijo skozi vasi in dodatno ogrožajo prometno varnost. Tako so najbolj izpostavljeni ponovno otroci. Zato pozivam voznike, da vožnjo skozi naše vasi prilagodijo razmeram in udeležencem v prometu,« je povedala Kutnarjeva in dodala, da so s predstavniki Policijske uprave Medvode ter Društva upokojencev Pirniče opravili ogled kritičnih točk prometnih poti, največkrat so to križišča in prehodi za pešce, kjer bodo policija, gasilci in člani društva upokojencev v prvem tednu novega šolskega leta zagotavljali enotedensko prisotnost na pločnikih, ob prehodih čez cesto in na drugih kritičnih točkah. »Za naše otroke je pomemben vsak korak, ki ga naredijo v prometu. Tako prvi šolski dan kot tudi vsak naslednji. Mi odrasli pa smo jim te varne korake dolžni zagotavljati. Zagotavljati jih moramo kot starši, kot udeleženci v prometu, kot izobraževalne ustanove in druge inštitucije, ki morajo poskrbeti za ureditev ustrezne cestne infrastrukture in prometne varnosti,« še dodaja Martina Kutnar.