Sodobni avtomobili so praviloma vedno zanesljivejši. A le na papirju, kajti z vedno večjim deležem najraznovrstnejših tehnologij in materialov postajajo tudi vedno zapletenejši, to pa zahteva določeno znanje in denar pri vzdrževanju. Ni namreč vseeno, ali vam avtomobil vzdržujejo ali popravijo na servisu, ki ima vse znanje, dostop do tehnične dokumentacije, posodobljene baze podatkov in seveda ustrezno orodje ter prave nadomestne dele, ali pa vam to skuša narediti nekdo pod domačim senikom. Ti časi, časi mojstrov za vse, so namreč minili.

Največja težava je v sivi ekonomiji

Tako na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) menijo, da kupci, ki se odločajo o nakupu avtomobila, morda pomislijo tudi na stroške vzdrževanja, a večje presenečenje pride, ko dobijo pod nos račun za opravljene storitve in material. »Zato ni čudno, da vse več lastnikov išče cenejše alternative, pri čemer jim nad glavo stalno visi strah, da bodo zato izgubili garancijo. V času, ko se garancijske dobe podaljšujejo tudi do sedem let, je ta strah na prvi pogled še kako upravičen. Pa je res?« se sprašuje Boštjan Okorn z ZPS. Pojasnjuje, da če je treba jamstvo doplačati, potrošnikom polagajo na srce, da dobro preberejo pogoje, saj zelo verjetno takšno jamstvo ne velja za vse sklope, ki so sicer del splošne garancije. Prav tako pa se lahko zgodi, da je v pogojih zapisana kakšna dodatna zahteva – recimo, da morajo avtomobil servisirati na povsem določenem servisu. Torej je povsem logično, da lastniki avtomobilov iščejo cenejše možnosti kakovostnega servisiranja, ne da bi pri tem izgubili garancijo za svoje vozilo. In tukaj lahko pride do težav, kajti to področje je pri nas, ne glede na odlok o skupinskih izjemah, še vedno precej nejasno. Kdaj velja, kdaj ne velja, pod kakšnimi pogoji… Zato je tudi iskanje ustreznih nepooblaščenih servisov naloga, ki se je loti vedno več voznikov, a prepoceni po navadi ni tudi najboljše.

Kaj je torej nepooblaščeni servis oziroma kje so razlike med pooblaščenim in nepooblaščenim? Magda Pertovt, direktorica razvoja mrež in logistike pri Peugeotu Slovenija in Citroënu Slovenija, pojasnjuje: »Pooblaščeni servis ima sklenjeno pogodbo o servisiranju neposredno z znamko Peugeot, kar pomeni, da ima ažuren dostop do najnovejših tehničnih podatkov, opreme, metod in norm proizvajalca. Takšna organizacija omogoča optimalno raven kakovosti storitev, ki je je deležna stranka, oziroma njeno nenehno nadgrajevanje v skladu z najnovejšimi proizvodi.« Jože Terglav, direktor Group Service pri Porscheju Slovenija, pa dodaja, da je nepooblaščeni servis vsak, ki nima sklenjene servisne pogodbe s proizvajalcem vozil. In tukaj potem nastane težava, ali nepooblaščeni servisi znajo in zmorejo biti sposobni ustrezno popraviti vozilo ali ga samo vzdrževati, saj je pri nas, tako meni Terglav, veliko »ozko specializiranih« nepooblaščenih servisov.

»Ko pripeljete vozilo k takemu serviserju, po navadi obvlada le eno področje, za drugo pa vas lahko pošlje h komu drugemu, recimo električarju in podobno. Na pooblaščenih servisih pa imajo naše stranke vse na enem mestu. In za to ponujamo dveletno garancijo, ki je nepooblaščeni servisi ne,« pravi Terglav. A bolj kot to je po Terglavovem mnenju težava v tako imenovani sivi ekonomiji, ko mnogi, tudi sicer delavci na pooblaščenih servisih, vozila popravljajo na črno v svojem prostem času. »Pri nas ni velikih verig nepooblaščenih servisov, ki bi popravljala vozila vseh znamk, pa so vseeno usposobljena za to.«

Na pooblaščenem servisu imajo stranke vse na enem mestu

In že smo pri glavnem vprašanju, kako je z garancijo, kdaj velja, kdaj ne velja. Okoli tega se še vedno lomijo kopja, kupec pa se mora pred posegom na nepooblaščenem servisu vseeno dobro pozanimati o tem, in to ne le pri enem viru. Zato se mogoče mnogim lastnikom vozil zdi, da avtomobila v času garancije ne smejo voziti na popravilo ali redni servis k nepooblaščenemu serviserju. »To ni čisto res. Podaljševanje garancije in dodatna jamstva seveda niso slovenska posebnost, avtomobilske tovarne želijo tako dodatno zapolnjevati svoje servisne zmogljivosti tudi drugje po Evropi. Ker bi to lahko pomenilo zaprtje samostojnih servisnih delavnic, kar bi povzročilo zmanjšanje konkurence, je evropska komisija sprejela tako imenovano uredbo o skupinskih izjemah. V njej je natančno določeno, v katerih primerih lahko tudi nepooblaščeni serviserji posegajo v vozila, za katere še vedno velja garancijska doba, ne da bi to povzročilo izgubo garancije,« je v sporočilu za javnost o tej temi povedal Boštjan Okorn. Prava izbira je tako omejena na tiste ponudnike, ki imajo ustrezno potrdilo, da se na posel spoznajo. Pred izbiro alternative je zato nujno preveriti, ali takšen certifikat vaš serviser resnično ima.

Načeloma pa avtomobilska znamka, skladno z že omenjeno evropsko zakonodajo, prizna garancijsko popravilo, če so v vozilo vgrajeni originalni ali originalu enakovredni rezervni deli ter če je storitev izvedena skladno z vsemi predpisi in navodili proizvajalca. Znamka priporoča svoje pooblaščene servisne delavnice, ki imajo za popravilo vseh prodajnih modelov opravljena vsa potrebna tehnična šolanja ter ustrezno tehnično opremo.

Nepooblaščeni servis je lahko tudi za tretjino cenejši

Vendar pa uredba o skupinskih izjemah, pravijo na ZPS, velja le za popravila in servisne posege, za katere ne velja garancija, najpogosteje to velja za redna servisiranja ali pa popravila avtomobila po nesreči. Povsem jasno je, da se mora lastnik avtomobila glede servisnih intervalov ravnati skladno z navodilom prodajalca, saj se garancija le tako ne prekine. Za vsa garancijska popravila se vedno odpravite k pooblaščenem serviserju.

Seveda je nepooblaščen servis lahko cenejši in praviloma tudi je. Serviser Borut Jakše iz Vikrč pri Ljubljani pravi, da so njegove storitve za okoli 20 do 30 odstotkov cenejše kot na pooblaščenem servisu. »Pri tem se seveda trudimo, da naredimo delo kakovostno in z ustreznimi nadomestnimi deli. Kdor namreč želi delati na dolgi rok, bo vlagal v opremo, znanje, delal bo po tovarniških normah in zahtevah. Šolanja so odprtega tipa, opremo lahko kupimo na prostem trgu, verjetno sicer ne dobimo vedno najnovejših stvari ali pa so te za nas, zunanje serviserje, zelo drage. Kakovost dela se kmalu pokaže in lastniki vozil hitro vedo, pri kom se izplača servisirati in pri kom ne. Zato mi ne vgrajujemo najcenejših delov, ampak neko kakovost, ki ustreza standardom tovarne, za kupca pa potem to pride vseeno nekoliko ceneje.« In tudi on poziva lastnike vozil, naj ne servisirajo kar kjer koli in pri komer koli, pri serviserjih, ki ne gredo v korak s časom. Andraž Hernavs, direktor poprodaje in rezervnih delov pri Peugeotu Slovenija in Citroënu Slovenija, pa še pravi, da če so cene storitev pooblaščenih serviserjev višje, je to predvsem zaradi vlaganja v tehnično opremljenost pooblaščenih delavnic in v razvoj kadrov pooblaščenega serviserja, ki mora slediti smernicam razvoja. »Pooblaščene delavnice morajo slediti razvoju tako na področju znanja, tehnične opremljenosti kot tudi ponudbe rezervnih delov. Z včlanitvijo v program ugodnosti pa stranka pridobi določene ugodnosti in s tem cenovno dostopnejše storitve in rezervne dele.«