Evropski aeronavtični gigant Airbus je po poročanju francoskih medijev sredi julija patentiral potniško letalo, ki naj bi letelo s hitrostjo neverjetnih 5500 kilometrov na uro, kar je 4,5-krat hitreje od zvoka in dvakrat hitreje od concorda. Potemtakem bi let od Londona do New Yorka trajal vsega eno uro, medtem ko s sedanjimi potniškimi letali traja povprečno sedem ur, najhitreje pa je Atlantik mogoče preleteti v petih urah. Že dolga leta upokojeni concorde, do danes edino nadzvočno potniško letalo, ki je bilo kadar koli namenjeno komercialnim poletom, je dosegel rekord z 2 urama in 52 minutami. To bi bil torej lahko tako dolgo pričakovani naslednik concorda, edinega doslej vsaj delno uspešnega potniškega nadzvočnega letala, ki so ga leta 2003 zaradi prevelike porabe goriva in varnostnih težav s pnevmatikami umaknili iz prometa.

Trije tipi motorjev in let v obliki hiperbole

Prihodnje nadzvočno potniško letalo pa za zdaj obstaja samo na papirju in kot patent v Ameriškem uradu za patente in blagovne znamke. Prav v tej ameriški ustanovi je projekt odkril Deepak Gupta, ki je znan po tem, da na spletu predstavlja nove zanimive in obetavne patente in izume. Zdaj je ob tem novem odkritju na videoposnetku, ki ga je mogoče videti na spletnem portalu youtube, pojasnil Airbusov projekt.

Videz letala, ki naj bi prineslo pravo revolucijo v aeronavtični industriji, bolj spominja na vesoljsko ladjo kot na potniško letalo, saj ima namesto dveh kril na zgornjem delu trikotnik. Zelo zanimiv in zapleten je mehanizem, s katerim se območje sedežev za posadko in potnike loči od preostalega letala, s čimer se po principu viseče mreže ublaži velike tresljaje med letom.  

Pravo revolucijo pomeni novo letalo predvsem na področju pogona. Imel naj bi namreč kar tri različne vrste motorjev, od katerih bi bil vsak aktiven v eni od treh faz leta. Kot je na posnetku na youtubu pojasnil Deepak Gupta, dva turboreaktorja v srednjem delu trebuha služita premikanju na vzletni stezi in ob vzletu. Po vzletu prenehata delovati in prepustita pogon raketnemu motorju, ki na zadku sprosti izjemno veliko moč, kar naj bi letalo vertikalno pognalo tudi do 35.000 metrov visoko. Ko letalo enkrat doseže to višino, raketni motor ugasne in na krilih začneta delovati potisni cevi, ki nato v horizontalnem letu ohranjata hitrost in višino. Šele pred pristajanjem začne letalo zmanjševati višino. Ves let tako poteka v obliki hiperbole.

Pomembna razlika s concordom bo tudi ta, da to letalo ne bo tako glasno, med drugim zato, ker bo letelo dvakrat višje. Če je concorde lahko zaradi svoje glasnosti letel z nadzvočno hitrostjo samo nad Atlantikom, bo novo letalo lahko hitreje od zvoka letelo tudi nad kopnim.

Novo letalo naj bi bilo namenjeno samo 20 potnikom. Že zdaj je jasno, da letenje z njim ne bo poceni, tako da si bodo vsaj sprva le redki izbranci lahko privoščili, da v rekordno hitrem času pripotujejo z enega konca sveta na drugega.

Kdaj od ideje do proizvodnje?

Airbus predvideva tudi vojaško različico tega letala, ki pa naj bi ga razvijali dlje časa. Opravljal naj bi izvidniške lete, transportiral pomembne stvari ali pa rakete. Od leta 2003, ko so pristojne službe dokončno prizemljile concord, z nadzvočno hitrostjo lahko letijo samo vojaška letala, kot je znameniti francoski rafale, za katerega pa so Francozi šele letos našli kupce v tujini, predvsem v bogatih zalivskih državah.

Za zdaj še ni jasno, kdaj – in če sploh – se bo iz tega projekta dejansko izcimila proizvodnja superhitrega letala. Patent je bil vložen predvsem zato, da bi se Airbus vnaprej zavaroval pred možno konkurenco. A tudi če projekt ne bo uspešno realiziran, že zdaj vsebuje toliko novih in zanimivih zamisli – kot so tri vrste pogona, let v hiperboli, ločitev območja sedežev od preostalega letala – da prinaša kup novosti v razvoj in raziskave na področju aeronavtične industrije. Po najbolj pesimističnem scenariju bodo elementi tega projekta v prihodnosti služili pri načrtovanju drugih letal.