Zagonsko podjetje Chipolo, kjer izdelujejo istoimenski pametni obesek za preprečevanje izgube različnih predmetov, se je od uspešnega projekta na spletni platformi za množično financiranje Kickstarter do stabilnega podjetja razvilo v dobrem letu poslovanja. Lani so ustvarili 860.000 evrov prihodkov od prodaje, letos so ta znesek dosegli že v prvem četrtletju in dosegajo višje cilje od načrtovanih, saj so milijon evrov prihodkov presegli že junija, pravi soustanovitelj Tadej Jevševar. Ob tem septembra napovedujejo prihod novega izdelka, ki bo upokojil obstoječi chipolo, in odpiranje prodajnih poti na novih tujih trgih.

Površnosti si ne moreš privoščiti

»Svetovna statistika res kaže, da le tretjina izdelkov strojne opreme, financiranih na Kickstarterju, obstane na trgu več kot dve leti. V Sloveniji pa je kar precej kickstarterskih projektov, ki prerasejo v uspešna podjetja. Takšni so denimo FlyKly in Lumu,« ocenjuje Jevševar, ki sicer opaža, da število neuspešnih kampanj na omenjeni platformi vendarle narašča. To pripisuje številnejšim projektom, ki že po neki naravni selekciji prinašajo več neuspeha, hkrati pa je tudi vse več takih, ki v Kickstarterju vidijo možnost hitrega zaslužka in se kampanje lotijo z levo roko, meni.

»Ampak v resnici se moraš na Kickstarter res dobro pripraviti. Ne le izdelek, tudi sama kampanja mora biti na nivoju. Ocenjevanje uporabnosti ali všečnosti izdelka je stvar okusa posameznika, veliko kampanj pa je v zadnjem času narejenih površno, zato seveda tudi ne uspejo. Mislim, da nekateri podcenjujejo potencialne podpornike, kajti nekatere kampanje so zelo slabo pripravljene, predvsem videopredstavitve in nejasni opisi produkta,« dodaja soustanovitelj podjetja, ki je z množičnim financiranjem za prvo proizvodnjo chipolov zbralo 239.000 dolarjev oziroma skoraj 220.000 dolarjev več od zastavljenega cilja. A to še zdaleč ne pomeni, da je bilo ekipi pri postavljanju posla lahko. Prvega sodelavca so zaposlili šele junija lani, saj niso želeli hiteti in »živeti« od denarja s Kickstarterja, temveč najprej zagotoviti dolgoročno stabilno poslovanje podjetja.

S poslovnimi pogoji velikih dosegli vse celine

Prvo pogodbo z italijanskim distributerjem so sicer podpisali še na podlagi povpraševanja v časi kampanje na Kickstarterju, kasneje pa so distributerje in trgovce iskali tudi sami. V letu in pol so prisotni na vseh celinah. Nedavno so prek distributerja chipolo pripeljali na police prestižnih trgovin v Združenih arabskih emiratih, prodrli so celo v Egiptu, dobro jim gre tudi v ZDA, kjer so se morali zaradi posebnih zahtev, denimo bolj »ameriške« embalaže, še posebej prilagoditi. Kot pravi Jevševar, se je tam prodaja v resnici začela šele letos, a bodo septembra chipolo začeli prodajati tudi večji trgovci. Prav tako septembra bodo začeli osvajati še kitajski trg, predvsem v spletni prodaji, pridobivajo pa tudi certifikate, potrebne za prodajo na Japonskem. Med evropskimi državami pa nimajo obkljukane le še Nemčije, ki je pri spletni prodaji sicer njihov tretji najmočnejši trg in zanje zelo pomembna. A Nemčija ima zelo segmentiran trg, zato je zelo težko najti distributerja, ki bi že prodajal izdelke, podobne njihovemu, pojasnjuje Jevševar. »Zdaj smo našli zastopnika za pametne ure in zapestnice za fitnes, kar je še najbližje chipolu,« napredek pri dogovarjanju z nemškimi partnerji opiše sogovornik.

Pa tudi sicer širjenje v tujino zahteva določen strošek, ki ga predstavljajo poslovne poti, predvsem pa čas, je prepričan Jevševar, ki je bil presenečen, koliko časa lahko traja podpis pogodbe z distributerji. Pogodbe so denimo že imeli pripravljene, pa so še vedno morali čakati, da so jim distributerji zaupali. V Chipolu imajo namreč specifične pogoje poslovanja, med drugim morajo denimo distributerji naročeno količino izdelkov plačati vnaprej in kriti tudi stroške pošiljanja. »Imamo pogoje velikih podjetij, tako da traja nekaj časa, preden pridobimo zaupanje,« pravi Jevševar. A se jim ta previdnost in strategija kljub vsemu obneseta. Še vseeno lahko namreč v enem letu odprejo okoli pet novih trgov, lani sicer več, ker so komaj začeli poslovati, letos pa so se tega lotili bolj strateško, ker hkrati gradijo tudi na blagovni znamki, s katero želijo biti prepoznavni tudi kasneje z novimi izdelki, dodaja Jevševar. Naslednji bo na trg prišel predvidoma septembra in bo prav tako pametni obesek, podrobnosti o njegovem dizajnu in funkcionalnostih pa za zdaj še ne razkrivajo.

Zaposlujejo in napovedujejo novosti

Ker podjetje raste hitro, zdaj že 14-članska ekipa išče nove sodelavce, in sicer android, iOS in spletne programerje. A imajo pri tem nemalo težav. »Tehnologija je pripeljala do tega, da že skoraj vsako podjetje potrebuje programerje, na drugi strani pa imamo poplavo uspešnih zagonskih podjetij, ki potrebujejo delovno silo in dejansko je premalo programerjev, sploh iz Zasavja. Radi bi zaposlovali lokalne ljudi, ampak ne za vsako ceno. Razgovorov imamo sicer ogromno, ampak zaradi specifičnega izdelka, ki ima vgrajeno tehnologijo bluetooth, s katero nimajo veliko izkušenj, se kandidati ustrašijo. Tako se zdaj k nam vozijo programerji iz Ljubljane, dva celo iz Kranja, pojasnjuje Jevševar. Ker se ekipa hitro širi in prostori v Hrastniku zanje postajajo premajhni, se že dogovarjajo za nakup prostorov v Trbovljah. Tudi zato, da bi bili bližje Dewesoftu, kjer so ekipi pomagali, ko se je znašla v prostorski stiski takoj po koncu kampanje na Kickstarterju. »V čast si štejemo, da smo lahko delali z mentorstvom Dewesofta, in upam, da bo kmalu jasno, kam in kdaj se bomo selili,« pravi Jevševar, ki se veseli tudi novih skupnih projektov z Dewesoftom.

Še prej pa jih čaka lansiranje novega produkta. Predvidoma konec septembra bodo uporabnikom ponudili pametni obesek z novimi funkcionalnostmi, ki za zdaj še ostajajo skrivnost. Zdajšnji chipolo se bo upokojil, saj bo imel novi izdelek vse funkcionalnosti prvotnega, medtem ko bodo posodobitve zanj na voljo še eno leto po lansiranju novega, pravi Jevševar, ki o novem izdelku za zdaj razkriva le, da bodo pripravili posebno ponudbo za podpornike s Kickstarterja: »Zaradi njih smo uspeli, zato nismo pozabili nanje in jim bomo novi izdelek ponudili po posebni ceni.«