Kako bi bila videti Ljubljana brez lastniških avtomobilov znotraj obvoznice? Vozila bi si po vzoru vse bolj priljubljene javne rabe avtomobilov, zunaj meja poznane kot carsharing, meščani med seboj delili, tudi sicer pa bi za prevoz znotraj obvoznice lahko izbirali med trajnostno naravnanimi možnostmi prevoza. Za krajše poti po mestu bi si denimo lahko izbrali kolesa, vključena v že vzpostavljeno mrežo Bicikelj, medtem ko bi za daljše razdalje imeli na voljo okolju prijazne avtobuse ali celo manjša vozila, ki bi po naročilu na različnih točkah pobirala potnike s skupnim ciljem. »Če bi bilo območje znotraj obvoznice brez lastniških avtomobilov, bi pridobili prostor, primerljiv s 357 nogometnimi igrišči. Eno vozilo, ki bi ga skupaj uporabljalo več uporabnikov, bi namreč nadomestilo od devet do trinajst lastniških avtomobilov,« je na podlagi lastnih izračunov skušala občinstvo prepričati skupina študentov, udeležencev letošnje mednarodne poletne šole EdIT.

Od ideje do praktične rešitve

Brezplačna poletna šola, ki mladim že skoraj dvajset let omogoča, da pod okriljem podjetja Comtrade med poletnimi počitnicami svoje znanje, ki so ga pridobili na fakulteti, nadgradijo s praktičnimi izkušnjami, je tudi letos privabila k sodelovanju mlade iz Slovenije, Srbije ter Bosne in Hercegovine. V Sloveniji so študentje za dva julijska tedna strnili glave v Mariboru in Ljubljani. Skupina na Štajerskem je vzpostavila sistem, ki s klikom na spletno aplikacijo aktivira lego robota, ki v skladišču spletne trgovine pripravlja naročene izdelke za dostavo naročniku. Ljubljanski ekipi, okrepljeni s štirimi študentkami iz Nemčije, pa sta se posvetili razvoju trajnostne mobilnosti v prestolnici.

Prva skupina je predstavila platformo, ki omogoča učinkovito uporabo in vzdrževanje voznega parka znotraj platforme za skupno rabo avtomobilov, druga je zasnovala dve možni obliki trajnostne mobilnosti v Ljubljani. Rešitvi temeljita na sistemu javnega prevoza in skupne rabe prevoznih sredstev, uporabnikom pa sta na voljo v obliki mobilne aplikacije. »Udeleženci imajo ogromno željo po učenju in uspešno končanem projektu, kar je velika prednost. Iščejo izzive in se veselijo, ko jih premagajo,« je bil ob koncu poletne šole z delovno vnemo in inovativnostjo udeležencev zadovoljen Rok Mokorel, inštruktor ljubljanske ekipe, ki je oblikovala rešitev za učinkovito skupno rabo avtomobilov na območju prestolnice.

Mesto brez avtomobilov?

»Ljubljano smo razdelili na tri območja. Mestno središče bi bilo povsem zaprto za avtomobile, meščani bi lahko kolesarili ali za prevoz uporabljali električne motorje in kolesa ter kavalirje. Na širšem območju, torej znotraj obvoznice, bi lahko izbirali še med vožnjo z manjšimi avtobusi ter izposojo koles in avtomobilov. Prebivalci iz okolice bi se v Ljubljano lahko pripeljali s povezovalnimi vlaki ali hitrimi avtobusi. Slednji bi na primer imeli svoj pas na obvoznici,« je ena od ekip predstavila del svoje rešitve. Da bi potniki lažje povezali različne možnosti prevoza, torej del poti na primer prepešačili, si nato izposodili kolo in se zapeljali do avtobusne postaje, kjer bi pot nadaljevali s hitrim avtobusom, je skupinica zasnovala tudi aplikacijo za načrtovanje poti z združevanjem različnih prevoznih sredstev. Poimenovali so jo Nagelj. »Ker sta v imenu združena narava in Ljubljana, mi pa prav tako Ljubljano povezujemo z naravi bolj prijaznim prevozom,« so pojasnili izbiro imena, v katerem je -lj obarvan zeleno.

»Največ mi pomeni delo v ekipi na realnem projektu. Naloge morajo biti dobro načrtovane in razdeljene, da gremo vsi proti istemu cilju,« je povedal Anže Gregorič, ki je sodeloval pri oblikovanju rešitve za optimizacijo voznega parka znotraj platforme za skupno rabo avtomobilov, z njim pa sta se strinjali tudi nemški študentki Elisabeth Lukas in Ramona Hasenfratz, ki svoje znanje nabirata na univerzi v Ingolstadtu. »Ta poletna šola je odlična priložnost za delo v mednarodni skupini. Ustvarjalna atmosfera v podjetju nama je omogočila nove načine razmišljanja. Prav tako so skupinske popoldanske aktivnosti kolege spremenile v prave prijatelje,« sta sklenili.