Verjetno ima vsak med nami, še posebej tisti, ki radi aktivno preživljajo prosti čas ali dopust in se za nameček tja odpravijo z družino, ob potovanju z avtomobilom težave, kam pospraviti vso kramo, ki jo nujno ali »nujno« potrebuje. In ko prostora zmanjka, je zelo dobrodošel pripomoček strešni kovček. Ali za navdušene kolesarje tudi nosilec za kolesa.

Da bi zadostili pravilom, morajo biti sicer na podlagi 74. člena zakona o pravilih cestnega prometa tovor in naprave, ki so namenjene za prevoz, nalaganje, razlaganje ali pritrditev tovora na vozilu, naložene in pritrjene oziroma pokrite tako, da ne predstavljajo nevarnosti ali ovire za druge udeležence prometa. To določilo je treba upoštevati tudi pri uporabi strešnih kovčkov in nosilcev za kolesa oziroma pri prevozu koles. Na Policiji so nam ob tem povedali, da policisti ob kontrolah v teh primerih preverjajo predvsem pritrditev nosilcev oziroma koles, voznik motornega vozila ali skupine vozil, ki opravlja prevoz, ali oseba, ki naloži tovor v nasprotju z določbami tega člena, pa se kaznuje z globo 160 evrov. Pri tem mora biti v primerih, ko vozniki uporabljajo nosilce za kolesa, ki se namestijo na zadnji del vozila in pri tem zakrivajo registrske tablice ali svetila, na najbolj izpostavljenem zadnjem delu vozila nameščen nosilec z registrsko tablico in predpisanimi svetilkami ter odsevniki, zato policisti preverjajo tudi izpolnjevanje omenjene zahteve. Sicer pa na Policiji ocenjujejo, da omenjenih kršitev ni veliko.

Precej višja poraba

Ko imamo nosilce, kovček, kolesa ali kakšno drugo obliko tovora enkrat pravilno naloženo, je treba upoštevati tudi, da se precej spremenijo pogoji in način naše vožnje. Samo Rep, inštruktor varne vožnje iz centra varne vožnje Blagomix iz Logatca tako opozarja, da se je treba izogibati predvsem sunkovitemu speljevanju in zaviranju ter vožnji v ovinke z veliko hitrostjo. »Zaradi tega, ker je vozilo s strešnim kovčkom težje, se spremeni tudi zavorna pot, ki je absolutno daljša. Zaradi daljše zavorne poti oziroma poti ustavljanja mora voznik zato povečati varnostno razdaljo od običajne. Posebej pa je tovor v ali na vozilu nevaren pri trku. Pomislite samo na dejstvo da voznik ali tovor, ki tehta 75 kilogramov, pri hitrosti 50 kilometrov na uro pri trku 'pridobi' silo teže 3500 kilogramov,« pravi Rep in dodaja, da nam teža tovora na strehi zmanjšuje tudi stabilnost vozila, saj se spremenijo fizikalne sile, ki med vožnjo delujejo na vozilo: »Primer je tovorno vozilo, ki prevaža tovor – takšno vozilo se pri vožnji v krožišču ali ovinku navsezadnje prej prevrne kot prazno. Vozniki pa radi pozabljajo, da je vožnja 'praznega' ali natovorjenega vozila drugačna.«

Poleg tega Rep opozarja tudi, da se prevoz takšnega ali drugačnega tovora na strešnem prtljažniku pozna tudi pri porabi goriva. »Pomislite samo na vozila s prednostjo, ki imajo na strehi nameščene modre luči. Pri teh vozilih, pri katerih zračni upor niti ni tako velik, je poraba goriva višja tudi do 15 odstotkov. Na koncu koncev pa je nižja tudi končna hitrost vozila,« še pravi Samo Rep, ki zaradi vsega navedenega svetuje, da strešni kovček ali samo nosilce takoj, ko jih ne potrebujemo več, snamemo z avtomobila.

Najem ali nakup?

Ker je med tistimi, ki uporabljajo strešni kovček, kar nekaj takih, ki ga potrebujejo zgolj občasno, je zanje priročna možnost izposoje. »V kolikor stranka potrebuje strešni kovček enkrat na leto ali pogosto menjuje avtomobil, se izposoja zagotovo izplača. Prav tako se za najem odločajo ljudje, ki nimajo ustreznega prostora za skladiščenje,« nam je povedal Aleš Ferčal iz podjetja Kufer, ki ga je ustanovil pred dvanajstimi leti ravno zaradi ideje o izposojanju strešnih kovčkov, ta pa je kmalu prerasla še v prodajo: »Največje zanimanje za izposojo in nakup je v poletnih mesecih, krize pa na našem področju ni zaznati – to pomeni, da je zanimanje za izposojo naših izdelkov že leta konstantno. Morda je v zadnjem času moč zaznati le nekoliko manjše zanimanje za izposojo pozimi.«

Kot pravi Ferčal, je pri njih različne modele strešnih kovčkov po predhodnem svetovanju mogoče tudi preizkusiti na avtomobilu, ob izposoji ali nakupu pa nudijo tudi brezplačno montažo. Glede stroškov posameznih strešnih kovčkov in primerjave med nakupom in najemom pa je Ferčal povedal: »Cene strašnih kovčkov s prostornino od 400 do 500 litrov, kar večini uporabnikov zadostuje, se gibljejo med 250 in 500 evri, cena za nov strešni nosilec pa je med 150 in 200 evri. Po drugi strani dnevni najem strešnega kovčka pri najemu do deset dni znaša pet evrov, v kolikor stranka potrebuje tudi strešne nosilce, mu te lahko posodimo za tri evre na dan, ob izposoji kompleta pa je cena dnevnega najema sedem evrov.«

Za tiste, ki radi aktivno preživljajo svoj prosti čas in s seboj prevažajo kolesa, pa skrbijo tudi nekateri avtomobilski proizvajalci. Pri Oplu so tako že pred časom razvili sistem FlexFix, ki omogoča namestitev koles na zadnjem delu vozila. »Prednost tega sistema je tudi v tem, da je elegantno nameščen v zadnjem odbijaču. Je neviden ter nemoteč, ko ni v uporabi, niti ga ni treba nikjer shranjevati,« je povedal vodja salona Opel Avtotehna VIS Ljubljana Ermin Kurbegovič in dodal, da je omenjeni sistem na voljo že pri najmanjšem Oplovem avtomobilu adamu ter izpostavil še eno prednost: »Študije so pokazale, da nosilec koles na zadnjem delu vozila zagotavlja za 20 odstotkov nižjo porabo goriva v primerjavi z nosilcem na strehi.«