Podeželani z območja Braslovč in Šmartna ob Paki so včeraj prišli v prestolnico. A ne po nakupih in ogledu njenih znamenitosti, ampak protestirat pred vlado, ki jim vsiljuje različico hitre državne ceste F2-2. Ta bi od avtoceste pri odseku Šentrupert in naprej do Velenja potekala po prvovrstnih kmetijskih zemljiščih. Teh pa ne dajo in to so prišli, tudi na traktorjih, sporočit ministrski ekipi Mira Cerarja. S seboj so pripeljali ščepec dobrot savinjskih gospodinj, med drugim kruh, spečen iz pšenice s polj, ki naj bi jih za vselej prekril asfalt.

»Ministrstvo za okolje in prostor vozi v napačno smer«

Vlada se je 18. marca letos nepričakovano odločila, da bo načrtovani potek hitre ceste proti Velenju s trase F3b (priključek na avtocesto pri Podlogu) znova preusmerila na F2-2 (avtocestni odsek Šentrupert), čeprav uniči 116 hektarjev najboljših kmetijskih zemljišč, pod seboj pokoplje predvidoma 73 objektov (tudi nekaj novih stanovanjskih hiš), je najbolj odmaknjena od prometnih tokov med Velenjem in Celjem, za nameček naj bi bila med vsemi različicami možnih tras najdražja. Protestniki so prepričani, da ministrstvo za okolje in prostor, ki je javno razgrnilo državni prostorski načrt za traso F2-2, vozi v napačno smer. Na protestnih transparentih so ga celo preimenovali v ministrstvo za uničevanje okolja.

»Ne razumem, zakaj moramo stati tukaj. Ne razumem, zakaj moramo kljub vsem resnim argumentom, ki so bili doslej predstavljeni, še vedno zagovarjati bistveno dražjo cesto in tisto, ki edina uniči kmetijske površine?« se je vprašal Borut Bohanec, prodekan ljubljanske biotehniške fakultete. To, očitno retorično vprašanje si postavlja tudi Vlado Božič, čigar kmetija bo od hitre ceste proti Velenju, če bo obveljala trasa F2-2, oddaljena vsega dvajset metrov. Jo bo treba podreti? »Za zdaj kaže, da ne,« je odvrnil in dodal, »naj gre cesta čez hlev, toda v tem primeru bomo ob osmih zvečer ugasnili luč in šli spat.« Božič pravi, da bo cesta, če jo bodo zgradili po sporni trasi, njihovo kmetijo presekala na dvoje. Na eni strani ceste bo gospodarsko poslopje, na drugi njive, do katerih se bodo morali prevažati približno dva kilometra. »Ne morem vam povedati, kako me boli srce. Pokojnino sem si zaslužil na kmetiji, moji trije otroci pa od nje očitno ne bodo mogli živeti,« nam je jokaje potožil Božič.

»Minister Židan je poniknil«

Hmeljarski starešina Vlado Marovt traso hitre ceste proti Velenju, ki jo je iz naftalina povlekla Cerarjeva vlada, vidi takole: »To je enako, kot če bi Ljubljančani cesto proti Velikim Laščam gradili skozi Domžale.« Vili Kovačič pa je v Ljubljano prinesel transparent z napisom »Trasa F2-2 je kmetijska različica projekta TEŠ 6«, s katerim se strinja tudi član opozicijske Združene levice Matjaž Hanžek, eden od le dveh poslancev, ki sta včeraj prišla podpret protestnike. »Cesta F2-2 ni le kmetijska različica TEŠ 6, ampak je njegovo nadaljevanje. Nekateri akterji so isti in verjetno pričakujejo, da bodo po tej cesti vozili premog iz Indonezije. F2-2 je TEŠ 6 podoben tudi po načinu dela: izbrali so najdražjo različico, iz zgodovine pa vemo, da je pri najdražjih projektih tudi največ provizij in pri njih najlažje skriješ korupcijo,« je kritičen Hanžek.

Savinjčani, ki se borijo proti trasi F2-2, v vladi največ stavijo na kmetijskega ministra Dejana Židana, ki ji uradno nasprotuje, ker potepta prvovrstna kmetijska zemljišča. Toda tudi njega – tako kot nikogar drugega iz vlade – na včerajšnji protest ni bilo, da bi jim izrekel podporo. Organizatorje protesta je Židan včeraj sicer povabil na kavo, a Vili Kovačič s tem ni bil zadovoljen. »Minister Židan, ki bi moral nastopati kot zaščitnik kmetijske zemlje, je poniknil. Ni ga nikjer. In če bo rekel, na vladi sem glasoval proti trasi F2-2, a sem bil preglasovan, to ne pomeni nič. Kot ministra in celo podpredsednika vlade ga pozivamo, da se javno izpostavi proti temu projektu.« Toda Židan bo to težko storil. Je tudi predsednik Socialnih demokratov, stranke, katere člani najbolj zagovarjajo sporno traso. »Ker je Židan minister, mora zagovarjati svoj kmetijski resor, ki ni samo interesni resor, ampak je povezan s prihodnostjo države. Ker je hkrati predsednik stranke, mora to uskladiti, če ne more, se mora odločiti, kaj bo. Ne more biti tukaj in tam. Gradnja hitre ceste proti Koroški ni projekt enega ministra, ampak je razvojni projekt Slovenije, zato bi Židan moral vlado prisiliti, da se odloči. Če tega ne more narediti, bi bilo korektno, da reče: Adijo. Vmesne rešitve v tem primeru ni,« je prepričan Matjaž Hanžek.