Mestece Čedad v Furlaniji - Julijski krajini s svojo strateško lego povezuje srednjo Evropo in Balkan. Festival Mittelfest, ki so ga tam zagnali po padcu berlinskega zidu in ki je na stičišču slovenske, germanske in italijanske kulture nastal ravno zato, da bi vzpostavil nove povezave, se med 18. in 26. julijem vrača že v svoji 24. izvedbi. Slovenska kultura zdaj v Italiji sodi pod okrilje zakona o zaščiti slovenske manjšine, vendar pa sta slovenska in italijanska zgodovina na tem območju kazali tudi problematične plati, še posebej v zadnjem stoletju.

Različnost in fantazija

»Zgodovina je bila problematična, toda festival začenja iz ključne točke združevanja večnacionalnosti in različnosti. Različnost in fantazija sta vodili festivala, pa naj gre za glasbo, gledališče ali druge uprizoritvene umetnosti,« poudarja predsednik združenja Mittelfest Federico Rossi. V tem kontekstu bo zato zanimivo sodelovanje med armenskim umetnikom Artom Tuncboyaciyanom in Istanbulskim državnim simfoničnim orkestrom (ta bo premierno izvedel tudi delo Water Dances, ki ga podpisuje sloviti britanski skladatelj Michael Nyman) ali pa sodelovanje pianistov v Duu Amal, ko izraelski in palestinski umetnik skozi glasbo presegata politične ovire in problematične razmere na Bližnjem vzhodu.

V okviru uprizoritvenega programa se bodo spopadali tudi z neprijetnimi temami, kot so recimo številni begunci, ki so postali žrtve v Sredozemlju, ali pa smrtna kazen, ki je še vedno aktualna v kar 94 državah po svetu. O slednjem bodo razmišljali v predstavi Trash Cuisine gledališča Belarus Free Theatre, ki bo premiero doživela na uvodni dan festivala in velja za enega najbolj pričakovanih dogodkov celotne prireditve. Posebne pozornosti bosta gotovo deležni tudi plesni ikoni Carolyn Carlson s predstavo Short Stories in Alessandro Ferri s predstavo Evolution. Priložnost so dobili tudi mladi gledališčniki, ki se bodo z mobilnim gledališčem po čedadskih ulicah poklonili Giulianu Scabiu. V dveh predstavah se bodo ob jubileju spomnili tudi Piera Paola Pasolinija, omeniti pa je treba še predstavo Divjad po besedilu Nejca Gazvode in v režiji Romea Grebenška. Odigrana bo v italijanščini v prevodu Mirana Košute.

Aghe. Voda. Ujë

»Voda je element, ki združuje ljudi, civilizacije, tradicijo in kulturo. Je način komunikacije, ki ne pozna meja. Voda je seveda postala tudi področje bojevanja, ampak mi si jo raje predstavljamo kot vez, ki spodbuja sodelovanje. Skratka zanima nas voda kot pot, kot Jadransko morje, kot reke, ki povezujejo med seboj vse pomembne evropske prestolnice,« je še poudaril predsednik Mittelfesta Federico Rossi.

In o vodi bodo razmišljali že na otvoritvenem večeru. Ustvarili bodo rapsodijo ter vanjo potegnili številne umetnike z območja Furlanije - Julijske krajine, Slovenije, Balkana, vse do Albanije. Kantavtorji oziroma pesniki so spesnili nova dela, italijanski skladatelj Valter Sivilotti pa je potem te zamisli povezal v celoto in jo trojezično naslovil Aghe. Voda. Ujë. Iz Slovenije se jim bodo pridružili kantavtor Vlado Kreslin, pesnik Miroslav Košuta in pevka Tatjana Mihelj.

Na temo vode bodo ta večer še druge refleksije, recimo zvočna inštalacija avstrijskega skladatelja Nussbaumerja, ko se bo po ulicah zlil slap sedmih zborov ter še zvok 149 steklenic. Predstavili bodo knjigo o Vodniku, dečku, ki simbolizira prizadevanja za ohranitev čistih voda, o vodi se bodo pogovarjali tudi v kontekstu hrane in vina, nekaj pa bo razstav na temo vode in arheologije. S to idejo umetniški vodja festivala Franco Calabretto pravzaprav začenja trilogijo Acqua-Terra-Aria (2015–2017), s tem, da se je letošnja edicija festivala posebej osredotočila na vodo in njene barve. Festival v Čedadu je tokrat deležen tudi posebne podpore s strani Festivala Ljubljana.