Avtomobili brez strehe, prevozno sredstvo za ljubitelje in poznavalce, za tiste, ki so pripravljeni zaradi določenih pomanjkljivosti, ki jih imajo taki avtomobili, zamižati na eno oko, a znajo zato uživati v prepihu. Drugim ti avtomobili niso všeč in se zanje ne bi nikoli odločili. A dejstvo je, da so vsaj pri nas ti modeli bolj kot ne obsojeni na igranje marginalne vloge, od začetka krize pa niti to niso več. Prodaja kabrioletov se je namreč ustavila, zato jih številne znamke niti ne prodajajo več.

Kupuje se jih z namenom in premislekom

Nekaj podobnega velja tudi za znamko Renault. Rok Istenič, vodja odnosov z javnostmi pri Renault Slovenija, tako potrjuje, da kabrioletov v Sloveniji nimajo več v ponudbi: »Zanimanja kupcev za to vrsto vozil v našem segmentu od časa začetka krize skorajda ni bilo več. Je pa zanimivo, da je ena od najbolj 'kabrioletskih' držav Anglija, kjer je kar 4,4 odstotka vseh prodanih avtomobilov kabrioletske zasnove, čeprav je za vožnjo z odprto streho vreme na prvi pogled precej neprijazno. Vendar tisti, ki uporabljajo kabriolet, vedo, da vrhunec poletja ni najboljši čas za vožnjo z njim, saj to pomeni izpostavljanje soncu brez zaščite. Prav zaradi sonca in vetra je skorajda obvezna oprema pri takšni vožnji pokrivalo, morda celo tudi šal za zaščito vratu. Največ užitka ponuja vožnja v rahlo oblačnem, toplem dnevu, na zaviti cesti, daleč proč od avtocest. Moč motorja ni toliko pomembna, saj užitke tu veliko bolj kot izbira motorja ponuja odprtost neba. Kar se motorja tiče, je vzdrževanje enako kot pri klasičnem avtomobilu, nekaj več pozornosti pa seveda zahteva nega in pravilna uporaba strehe in njenega mehanizma.«

Kabrioleti torej postajajo eksoti, kar je po svoje škoda, kajti tudi taki posebneži znajo popestriti cestni vsakdan. Ko je namreč nastal prvi pravi avtomobil, je bil to kabriolet, torej vozilo brez strehe. Z razvojem industrije so postali kabrioleti nekaj samoumevnega, čeravno so mnogi lastniki hitro spoznali vse prednosti trdne strehe nad glavo. Zato so kabrioleti ostali in še ostajajo bolj ali manj eksotične pojave, ki pa so se z razvojem iz povsem uživaških avtomobilov prelevili v prave kameleone za vse potrebe. Zato se take avtomobile praviloma kupuje z namenom in premislekom, ki pa mu še vedno dirigirajo kupčeva čustva. Pravi pripadniki te vrste še vedno prisegajo na platneno streho, čeravno se te počasi poslavljajo s trga, na njihovo mesto pa prihajajo trdne zložljive strehe.

Aleš Zorman je sedem let lastnik renaulta megana cabriolet letnik 2004. Kupil je rabljenega in je z njim zelo zadovoljen: »Za kabrioleta sem se odločil, ker mi je všeč veter v laseh, a mi niso všeč motocikli. Zato se zelo pogosto vozim brez strehe, všeč pa mi je sistem s trdno zložljivo streho, saj dobro tesni, v vozilu je manj hrupa. Res pa je tudi, da kabrioleti niso za vožnjo po avtocesti, s tem mislim z zloženo streho, pa tudi ko se recimo odpravljaš na dopust, na poti tja zaradi prtljažnika ne moreš zložiti strehe. A ko prideš na cilj, lahko ponovno uživaš v vožnji zgoraj brez.« Zorman še dodaja, da z vzdrževanjem doslej ni imel nobenih večjih težav, res pa je tudi, da če se mu pokvari strešni mehanizem, lahko popravilo stane toliko, kot bi stal njegov rabljeni megane. »A če bi spet kupoval, bi se ponovno odločil za kabrioleta, takega s trdno zložljivo streho, ker je to odličen kompromis. Res pa je tudi, da so kabrioleti praviloma dražji, zato mogoče ne najdejo toliko kupcev, kot bi jih sicer.«

Ob sončnem dnevu s kapico na glavi

Kako, če sploh, se kabrioleti razlikujejo od enakih različic s trdno streho? Tehnologija je namreč jasna, streha je pomemben del vsake karoserije, saj ji izboljšuje vzvojno trdnost, to pa je nekaj, zaradi česar so kabrioleti v preteklosti »trpeli«. Ali z drugimi besedami, na neravninah na cesti so se zvijali kot špageti. »Glede na to, da se struktura vozila brez strehe spremeni, imajo kabrioleti občutno močnejše pragove in zaradi morebitnega prevračanja debelejše A-stebričke. Ostali varnostni dodatki so po navadi še varnostni loki, ki se sprožijo za prvo ali drugo vrsto sedežev, odvisno ali gre dvo- ali štirisedežnega kabrioleta v primeru, da mora posredovati elektronski nadzor stabilnosti,« pravi Jure Dvoršek, servisni koordinator za znamko Porsche. Anej Ferko z Autocommerca, ki zastopa znamko Mercedes, pa dodaja, da je ta znamka varnostni lok uvedla leta 1989 z modelom SLR tipa 129, ki se je že takrat samodejno dvignil: »Vozila so seveda sicer konstrukcijsko ojačana, da ustrezajo najstrožjim varnostnim standardom. B-stebriček je integriran v vrata in v primeru bočnega trka varuje potnike. Sodobni kabrioleti so namreč povsem enako varni kot recimo limuzine.«

Zdravniki ne potrjujejo domnev, da kabrioleti povečujejo nevarnosti prehladov ali podobnih obolenj pri hitrejši vožnji, saj je preveč dejavnikov odvisnih tudi od vsakega posameznika in zato ni nujno, da boste le v kabrioletu staknili glavobol, vnetje zgornjih dihal, sinusov in ušes. Vsekakor velja, da naj si potniki v kabrioletih ob sončnih dnevih na glavo nataknejo vsaj kapo. A kabrioleti niso samo vozila, ki bi jim odstranili streho in ponudili kupcem, saj namreč vsebujejo tudi veliko varnostne tehnologije, ki pa je očem praviloma skrita. Tudi sistem za električno zapiranje in odpiranje strehe je zahteven za uporabo. To vse skupaj pa avtomobil podraži. »Dražji so zaradi dodatnih ojačitev v pragovih, zaradi mehanizma strehe, po navadi gre za drage sisteme z veliko elektromotorji,« še dodaja Dvoršek in pojasnjuje, da redni servisi načeloma niso občutno dražji, redno vzdrževanje vodil in odtočnih kanalov za vodo pa vzdrževanje na servisu podraži za 10–15 odstotkov.«

Velikokrat so kupci v dvomih, trdna zložljiva ali platnena streha. Eno je hrup med vožnjo, istočasno so platnene strehe zdaj tudi že zelo dobro zatesnjene in tudi toplotno izolirane, prednosti trdne strehe pa so v tem, da dejansko ne zahteva posebne nege, kot jo zahteva platnena streha. Voznik se mora enostavno držati navodil proizvajalca, da se platno ne začne trgati in da ostaja prožno, vodila pa so del opravil na servisnih pregledih. Jure Dvoršek je tudi mnenja, da vozniki sami po sebi težko naredijo kakšno napako, ki bi pokvarila avtomobil, saj če se pri vzdrževanju držijo navodili proizvajalca, napak ni: »V primeru starejših vozil pa se lahko pojavi zamakanje vode v notranjosti vozila ali izpad delovanja katerega od elektromotorjev za dvig in spust strehe, če ta ni ročno nastavljiva.«

Ni tako redko, da so kabrioleti opremljeni z močnimi motorji, kar je svojevrsten paradoks, saj so ti avtomobili namenjeni uživanju pri manjših hitrostih, po drugi strani pa je veliko prestižnih in najdražjih modelov ravno kabrioletov, ki pa so bolj ali manj samoumevno opremljeni z močnimi motorji. V motornem trušču je treba tudi uživati in najbližje so mu potniki, ko vozilo nima strehe. Anej Ferko še dodaja: »Potrebno se je zavedati, da so kabrioleti vozila, ki jih kupci izberejo emocionalno. Kdor želi veter v laseh in svobodo, se ne bo zadovoljil z osnovnim dizelskim agregatom. Takšnemu avtomobilu pristaja tudi primerna zvočna kulisa. In prav je tako.«