Do konca tedna naj bi ministrstvo za izobraževanje osnovnim šolam odgovorilo na ta trenutek najaktualnejše vprašanje: koliko denarja bodo imele na voljo za nakup učbenikov, ki si jih učenci lahko brezplačno izposodijo v učbeniških skladih? Ker ministrstvo za izobraževanje nima dovolj denarja za zamenjavo vseh učbenikov v učbeniških skladih, ki niso skladni s prenovljenimi učnimi načrti, smejo letos v šolah zamenjati le učbenike v tretji triadi. Učbenikov, ki niso usklajeni z učnimi načrti, je po ugotovitvah ministrstva prav v tem obdobju največ.

Učitelji in učenci brez učbenikov?

Šole so morale ministrstvu za izobraževanje prek aplikacije Trubar že pred časom sporočiti, katere učbenike za tretjo triado želijo zamenjati z novimi. A tudi za te potrebe proračunskega denarja ni dovolj. Ministrstvo bo za zamenjavo učbenikov namenilo dva milijona evrov. Kar okoli sedem milijonov evrov pa bi po nekaterih ocenah potrebovali, da bi v zadnjih treh razredih vseh slovenskih osnovnih šol zamenjali vse neveljavne učbenike.

Učitelji so zato te dni v stiski. Tudi znesek, ki ga ta teden pričakujejo z ministrstva, njihove stiske ne bo zmanjšal, če bo denarja za zamenjavo učbenika za predmet, ki ga poučujejo, premalo. Vsem učbenikom za tretjo triado, ki niso več skladni z učnimi načrti, je namreč Strokovni svet za splošno izobraževanje na zadnji seji preklical veljavnost. Natančne številke, koliko je takšnih učbenikov, nam kljub trudu ni uspelo izvedeti.

Ena od učiteljic, ki želi ostati neimenovana, pripoveduje: »Brez učbenika bom težko poučevala. To je osnovno orodje, ki je tako meni kot učencem ob natrpanem učnem načrtu močno v pomoč.« Če šola ne bo dobila dovolj denarja, da bi za predmete, ki jih poučuje, učbenike zamenjala, želi vsaj za učne snovi, ki niso prenovljene, uporabljati neveljavne učbenike. »Dovolj je že to, da se bomo morali učitelji za druge učne snovi znajti po svoje – s pripravami učnih listov in s fotokopiranjem snovi iz veljavnih učbenikov. Fotokopiranja se izogibamo in smo pri njem tudi omejeni, saj lahko naredimo le po tri kopije določenega izseka.«

Preklicali veljavnost učbenikom – kaj pa zdaj?

Odgovor ministrstva je jasen, hkrati pa učiteljem v zagati ne pomaga: »Če šole uporabljajo učbenike, morajo uporabljati veljavne.« Učiteljica pa je ob tem ogorčena: »Ne zdi se mi smiselno, da bi zaradi nepremišljenih odločitev drugih morali učitelji sami pripravljati gradivo za celo šolsko leto. To je izguba časa in energije. Saj vendarle obstajajo tako veljavni novi učbeniki, za katere sicer ni dovolj denarja, kot stari, ki bi jih, če bi bili uradno veljavni, lahko uporabili vsaj v tistih delih, kjer pri učnih načrtih ni bilo sprememb. Za vsako snov pripraviti svoje gradivo je ob natrpani učni snovi zapravljanje časa in energije učiteljev.«

Da bi moral zato Strokovni svet RS za splošno izobraževanje preklicati svojo odločitev, s katero je na zadnji seji razveljavil veljavnost učbenikov, ki niso usklajeni z učnimi načrti, je prepričan predsednik odbora za učbenike pri združenju založnikov dr. Miha Kovač. Le tako bo delo v šolah septembra potekalo običajno. Sicer pa je tudi teoretično skoraj nemogoče, dodaja, da bi založnikom uspelo vse nove učbenike, ki jih bodo šole naročile, natisniti pred začetkom novega šolskega leta.

Predsednik strokovnega sveta za splošno izobraževanje dr. Božidar Opara pa meni, da učbeniki v zadnjem času dvigujejo precej več prahu, kot je treba. Za to so po njegovem krivi prav založniki – zaradi svojih zaslužkarskih interesov. »Učbenik je vendarle samo orodje, ki učiteljem in učencem pomaga pri pouku, znanje učencev je odvisno še od marsičesa drugega.« Veliko bolj bi se po njegovem morali posvetiti drugim šolskim vprašanjem, na primer kako šolo učinkoviteje notranje reorganizirati.

Petra Mlakar