Bil sem res zaprepaden. Kako Slovenija danes sploh lahko obstaja, kako je brez vojnega letalstva preživela vseh teh dvajset let, kako je obstala brez desetih švedskih, nemških ali ameriških vojaških letal, za katera bi plačala milijardo ali dve evrov?

Jebenti, če bi mi, Hrvati, to vedeli prej, bi se zgodba okoli Piranskega zaliva drugače končala! Mi pa smo ves čas gledali v prazno nebo nad Piranom, prepričani, da nadzvočni lovci, prebarvani v barve slovenske nogometne reprezentance, čakajo v zasedi za Julijskimi Alpami. Ali so v Ljubljani ocenili, da Hrvaška ne predstavlja kakšne posebne nevarnosti, ali pa je – tretje možnosti ni – neki srbski trgovec z orožjem veličastno zajebal Slovence, ko je Janezu Janši na lizing prodal pet obrabljenih Lockheedovih F-117 nighthawkov, slavnih nevidnih bombnikov, starih samo petnajst let, registriranih, s prvim lastnikom, preleteli so manj kot deset milijonov kilometrov, štirje po petdeset milijonov dolarjev, peti gratis.

»To je to?« je negotovo vprašal obrambni minister Aleš Hojs na demonstracijskem letu ameriškega F-117 nighthawka, ponosa slovenskega vojnega letalstva.

»Aha. Kaj pravite?« je vprašal srbski trgovec, medtem ko je premier Janša v družbi ministrov in generalov buljil v jasno, modro in povsem prazno nebo nad Brnikom.

»Jebenti, pa je res neviden,« je na koncu priznal Janša.

To je edina sprejemljiva razlaga za neverjetno dejstvo, da je za nadzor in obrambo tistih nekaj morskih valov pred Portorožem slovenska vojska od Izraela in Rusije kupila dve moderni patruljni ladji, medtem ko je celih dvajset tisoč kvadratnih kilometrov neba nad Slovenijo prepuščeno vsaki barabi s pilotskim dovoljenjem. Vsak srbski, arabski ali ruski avanturist je lahko v teh petindvajsetih letih priletel v slovenski zračni prostor in povsem neovirano bombardiral nezavarovano Ljubljano, na koncu pa se je na srečo izkazalo, da niti oni, tako kot jaz, niso imeli pojma, da Slovenija sploh nima vojnega letalstva in da nebo nad Deželo branijo samo goloroki piloti iz slovenske reprezentance za smučarske polete.

Vrag ve, kdaj, kako in zakaj smo začeli verjeti v poceni marketinško floskulo trgovcev z orožjem, raznih konjskih tatov in malih tihotapcev, a danes ni suverene države brez vojnega letalstva. Eskadrilja z vsaj petnajstimi lovci in bombniki, za katere bodo revne vzhodnoevropske in azijske države v naslednjih dvajsetih letih plačale deset milijonov evrov na mesec z obrestmi – plus stroški urjenja pilotov, plus gorivo, deli, servis in registracija – je sam temelj njihove državnosti: po mednarodnem pravu in konvenciji iz Montevidea se kot moderna država na splošno prizna organizirana družbena skupnost z a) stalnim prebivalstvom, b) definiranim ozemljem, c) lastnim političnim sistemom in d) vojaškim letalstvom.

Kdor koli že je bil marketinški genij, ki nam je vsilil to zgodbo, vsekakor kapo dol pred njim. Tako se gospodarsko zavožene in bankrotirane državice mučijo, da bi od velikih kupile njihova odpisana in napol razpadla letala, njihovo vojno letalstvo ni nič drugega kot odpadi starih modelov zahodne vojaške industrije, od vse te krame tudi nimajo ničesar drugega kot drage redne remonte: tako celi narodi umirajo od lakote, njihove vlade pa se za težke zelence zadolžujejo pri oderuhih širnega sveta, da bi v Wikipediji imeli poglavje »Vojno letalstvo« in fotografijo starega ruskega miga 21. Ki je zadnjič letel takrat, ko je zaradi nekakšne okvare na motorju v hangarju vojaškega oporišča odletel v zrak.

Lep primer za to, o čemer govorim, je Republika Hrvaška, katere vojnemu letalstvu, saj vidite, je pripadla naloga, da varuje slovenski zračni prostor. Hrvaška eskadrilja je sestavljena iz desetih prastarih ruskih migov, katerim se je rok uporabe iztekel pred petimi leti in ki od takrat razpadajo v zraku, se zaletavajo in padajo ljudem na njive. Še tistega, kar je ostalo, nima kdo voziti, odkar je pred nekaj meseci šesterica najboljših pilotov in inštruktorjev hrvaškega vojnega letalstva dala odpoved in prestopila v vojno letalstvo Katarja. Zaradi česar je, konec koncev, že dan ali dva kasneje hrvaško obrambno ministrstvo demantiralo novico iz Torrejóna. Ni res, pravijo v Zagrebu, da bodo hrvaški migi prevzeli nadzor zračnega prostora nad Slovenijo. Naši migi so na remontu v Ukrajini, slovensko nebo pa bo namesto njih nadzorovala eskadrilja drago plačanih zračnih plovil F-117 stealth, znamenitih nevidnih lovcev bombnikov, ponosa hrvaškega vojnega letalstva.