Bond. James Bond. Le kdo ne pozna britanskega agenta 007 z dovoljenjem za ubijanje. Moški si želimo biti kot on, saj mu ženske ležijo pod nogami, naokoli pa se prevaža z avtomobili, ki so veliko več kot zgolj prevozno sredstvo. Prav s pomočjo štirikolesnikov je pogosto reševal in tudi rešil svet, v 23 filmih od leta 1962 in prvenca Dr. No pa se jih je zvrstila dolga vrsta, nekaterih bolj, drugih manj zanimivih. Toda o tem, katerega bi želeli zapeljati v svojo garažo, dileme nikoli ni bilo – aston martina DB5, ki je svojo vlogo za čisto desetico odigral že v šestih filmih. In čeprav je med Goldfingerjem in Skyfall skoraj pet desetletij razlike, se mu križi na plečih niti malce ne poznajo.

Glavni razlog, zakaj bo naša želja po legendarnem DB5 letnika 1964 ostala neizpolnjena, je malenkostnih štiri milijone evrov. Toliko je pred dobrimi štirimi leti zanj odštel zbiralec Harry Yeaggy, ki mu je na voljo vse, kar je bilo že igralcu Seanu Conneryju, se pravi strojnice, neprebojna stekla, radar, katapultni sedež in seveda registrska tablica, ki spreminja oznake. Aston martini so močno povezani z Bondom, saj je sedel tudi za volanom modelov DBS, V8 vantage volante in V12 vanquish. Nič čudnega, da so mnogi prepričani, da gre tudi zato znamki posel odlično od rok.

Deset aston martinovsamo za potrebe snemanja

»Celotna generacija je odraščala ob gledanju filmov in povezovala Jamesa Bonda z Aston Martinom,« pravi McKeel Hagerty, ki se ukvarja s pisanjem o starodobnikih. A za čuda ima znamka ogromne poslovne težave, med letoma 2007 in 2012 pa so se njene prodajne številke več kot prepolovile s 7300 na 3400 enot. Da bi pomembno vlogo v kultnem filmu vendarle poslovno izkoristili, so prišli na noro idejo: za prihajajoči film Spectre, katerega premiera bo 6. novembra letos, so ustvarili avto, ki ga sprva sploh ne bo mogoče kupiti na trgu. Izdelali so jih namreč zgolj deset za potrebe snemanja. »Česa takšnega ni storil še noben avtomobilski proizvajalec,« se hvali Marek Reichman, ki je pri znamki vodja kreativnosti. Prepričani so, da bo povpraševanje po teh desetih po koncu snemanja izjemno, prav zna se zgoditi, da ne bo ostalo zgolj pri deseterici.

Seveda štirikolesniki v Bondovih filmih niso zgolj znamke Aston Martin, najbolj zanimivo pa je, da so bili sposobni številnih transformacij, kot na primer v podmornico ali celo letalo. Film Vohun, ki me je ljubil (1977) je v prvi plan potisnil lotusa esprita S1. Zanimivo oblikovani športnik se je lahko transformiral v podmornico, med drugim pa je bil opremljen z raketami zemlja–zrak in torpedi. Pred letom in pol so ga za milijon ameriških dolarjev prodali milijarderju Elonu Musku.

V zaboju je odkril nepozabnega lotusa podmornico

Zgodba o tem, kaj se je z lotusom dogajalo po koncu snemanja, meji na verjetno. Neki zemljan z Lond Islanda je namreč na dražbi leta 1989 kupil zaboj za 100 dolarjev, in ko ga je odprl, je zagledal avto, za katerega je najprej menil, da je zrel za to, da ga odpelje na smetišče. Na srečo ga ni. Za zgodbo je leta kasneje izvedel soustanovitelj fundacije Iana Fleminga in poiskal lastnika. Začuden je ugotovil, da gre za original visoke vrednosti. »Ni mi jasno, kako je končal v zapuščenem zaboju. Leta 1977 so ga uporabljali v promocijske namene filma in ga nato spravili na varno v zaboj. Očitno so lastniki, mogoče je šlo za hollywoodski studio, za zaboj nehali plačevati kavcijo in je zato končal na dražbi,« pravi Doug Redenius, soustanovitelj fundacije. A pri tem se zgodba še ni končala. Oko je na legendo iz sedemdesetih vrgel Elon Musk, prvi mož podjetja Tesla Motors, ki se je odločil, da ga bo predelal na električni pogon. »Kot otrok sem bil navdušen, ko sem gledal film, v katerem se je Bond z lotusom pognal v vodo, pritisnil na gumb – in avto je postal podmornica,« se spominja Elon Musk, ki je bil razočaran, ko je izvedel, da v resničnosti filmska transformacija ni mogoča, zato se je odločil: »Avto bom nadgradil z električnim pogonom in ga razvil do te mere, da bo resnično postal podmornica!«

Zanimiva je tudi zgodba AMC matadorja coupe, ki ga je v filmu Mož z zlato pištolo (1974) vozil Bondov nasprotnik Scaramanga. Z njim je bilo mogoče leteti, a največ 500 metrov. Za potrebe snemanja so tako uporabili majhno daljinsko repliko. Zanimiv prizor pa se je v istem filmu odvil s pomočjo AMC horneta. Bond se za volanom odloči preleteti reko in med skokom izvede akrobatsko 360-stopinjsko obračanje. Preden je šlo zares, so izvedli sedem poskusov, nato pa so posneli vragolijo kaskaderja Bumpsa Williarda, ki je moral na klančino pripeljati natančno s hitrostjo 64 km/h. Kako polni idej so scenaristi, pa je potrdil tudi film Jutri nikoli ne umre (1997), v katerem Bond s pomočjo daljinskega upravljalnika vozi luksuzni BMW serije 7, ki je blindiran in opremljen s pnevmatikami, ki se samodejno napolnijo.