Nekomu, ki ima rad avtomobile, radi rečemo, da je »nor na pleh«, nekateri avtomobile imenujejo štirikolesna pločevina, tistim ženskam, ki jih privlačijo moški v dobrih avtomobilih, pravimo, da »padajo na pleh«... Naj bo »pleh«, pločevina ali kako drugače, avtomobile neločljivo povezujemo s tem materialom. Nismo pa še slišali, da bi kdo za koga v povezavi z avtomobili rekel, da je »nor na steklo«, da »pada na šipo« ali da ima rad štirikolesno steklo. Pa bi, glede na količino tega materiala, nekaterim štirikolesnikom že tudi lahko rekli tako.

Steklenih površin je namreč na avtomobilih iz leta v leto več. Že pred nekaj časa so se na nekaterih štirikolesnikih pojavile steklene strehe, ki so se vmes povečale in razširile v domala vse razrede, pri večini avtomobilov se je povečala površina vetrobranskih stekel, večje so postale šipe na vratih, enako je s stekli na zadku... Po podatkih podjetja Belron, največjega podjetja za popravila in zamenjave avtomobilskih stekel na svetu, katerega del je tudi slovenski Carglass, se je na primer med letoma 2000 in 2014 količina steklenih površin na avtomobilih v povprečju povečala za 15 odstotkov. S tem se je izboljšala tudi preglednost iz večine štirikolesnikov, a seveda le v primeru, da imamo stekla očiščena.

Pomembni so dobri brisalci

Ustrezen pogled in dobro vidljivost iz avtomobila, ki sta nujni komponenti za varno udejstvovanje v prometu, nam namreč zagotavljajo le očiščene in primerno negovane steklene površine. Če sta pozimi pri tem glavni težavi sneg in zmrzal, so v aktualnem času problematični mrčes, drevesna smola in ptičji iztrebki, ki se hitro prilepijo na steklene površine in nagajajo predvsem v jutranjih in večernih urah, ko sončni žarki padajo na vetrobransko steklo pod določenim kotom in pride do motečega loma svetlobe. V tem primeru se zmanjša voznikova zaznava okolice in dogajanja na cesti, kar lahko privede do napačne reakcije ali pa se vozniku ne uspe odzvati na nevarnosti, kot so udarne jame, pešci, enosledna vozila, nasproti vozeča vozila... Toda pozor – za odstranjevanje smemo uporabiti le izdelke, ki so namenjeni čiščenju steklenih površin na vozilu, nikakor pa jih ne smemo praskati ali odstranjevati na silo, saj lahko s tem povzročimo majhne praske na steklenih površinah, ki lahko v kombinaciji z lomom sončne svetlobe postanejo zelo moteče.

»Ob tem nikakor ne smemo pozabiti na brisalce. Ti so tako kot stekla precej napredovali in imajo velik vpliv na varnost. Ko zaradi takšnega ali drugačnega razloga med vožnjo vidimo megleno, nam dobri brisalci na dobrem vetrobranskem steklu omogočijo jasno sliko. Seveda pa je pomembno tudi, da imamo v vozilu vselej dovolj čistila za stekla in da z njim ne varčujemo,« je v zvezi s pomembnostjo čistega vetrobranskega stekla povedal inštruktor varne vožnje pri AMZS Brane Legan. Poudaril je tudi pomembnost čistega vzvratnega ogledala in drugih steklenih površin, ki omogočijo dobro preglednost v vse smeri, ter opozoril, da nam še tako čista stekla ne bodo pomagala, če ne bomo sprejeli ključnih informacij: »Ko ob cesti vidimo plakat 'vsaka ima svoj faktor', ga registriramo, kakšnega pomembnega prometnega znaka pa ne. V eni sekundi možgani obdelajo 6 do 8 slik, 20 odstotkov informacij pa se izgubi.« In izgubljajo naj se za promet nepomembne informacije.

Preveč napak pri zamenjavah

Seveda vpliv stekel na varnost potnikov v avtomobilu še zdaleč ni vezan zgolj na to, da so očiščena. Steklo odigra izjemno pomembno vlogo tudi, ko pride do prometne nesreče. »Pravilno vgrajeno vetrobransko steklo je z varnostnega vidika pomembno zaradi sprožitve zračnih blazin, saj se sopotnikova ob proženju upre ob vetrobransko steklo, in v primeru prevračanja vozila, saj se, če steklo pade iz vozila, streha deformira v smeri potnikov v vozilu za 30 odstotkov bolj, kot če ostane na mestu. Vetrobransko steklo ob tem vpliva tudi na torzijsko ali vzvojno trdnost vozila, pravilno nameščeno pa zagotavlja več kot 34 odstotkov karoserijske trdnosti vozila,« je z zanimivimi podatki postregel strokovnjak s področja varnosti v prometu Jože Škrilec. Posebej je opozoril na težave, ki lahko nastanejo ob nestrokovni zamenjavi vetrobranskega stekla.

Tako je pred časom začel zbirati podatke o napakah pri vgradnji vetrobranskih stekel in njihovem vplivu na varnost ter prišel do rezultatov, ki so pokazali, da se prevečkrat uporablja slab material, da prihaja do nepravilne montaže in demontaže stekel, ko na primer z ostrimi trdimi predmeti režejo stekla iz vozila, pri čemer se poškoduje pločevina v okvirju stekla. »Tovrstne poškodbe je lahko skriti, a že kmalu lahko pride do zamakanja in rjavenja, s čimer se oslabi vez med steklom in vozilom. S tem vse skupaj postane problematično tudi z vidika varnosti, saj lahko ob trčenju ali prevračanju vetrobransko steklo pade iz vozila, s čimer ne zagotavlja varnosti potnikom. Tako vozilo je tempirana bomba,« je dodal Škrilec.

Posebna pozornost novim sistemom

Čisto in ob zamenjavi pravilno vgrajeno vetrobransko steklo je dobilo prav posebno vlogo pri novejših avtomobilih, ki so polni različnih kamer, senzorjev, radarjev, tipal in podobnega. Veliko od omenjenega je vgrajeno za vetrobranskim steklom in celo vanj. »Pred desetimi leti je bila tovrstna tehnologija samo v dražjih avtomobilih, danes je tako rekoč v vseh. Zato je steklo vse bolj kompleksna in ko ga zamenjamo, moramo poskrbeti, da vsa ta tehnologija še naprej deluje pravilno. To lahko zagotovimo samo s pravilno vgradnjo – če tega ni, sistemi ne bodo delovali pravilno. Spet pridemo do tega, da je lahko to za potnike v avtomobilu nevarno,« je povedal dr. Chris Davies, vodja tehnično naprednih rešitev in razvoja pri podjetju Belron.

Po vsaki menjavi stekla na avtomobilu z omenjenimi naprednimi sistemi je potrebna kalibracija, saj odstopanja ne sme biti. »Kalibracija zagotovo ni najzanimivejša stvar, je prej zelo dolgočasna, a kaj, ko je tako zelo pomembna. Nemogoče je namreč zamenjati vetrobransko steklo tako, da bi na primer kamera za njim ostala v popolnoma enakem položaju. Zaradi tega je kalibracija nujna. Že za eno samo stopinjo premaknjena kamera je lahko težava – na kratki razdalji ne, pri višjih hitrostih pa že velika,« je povedal vodja tehnične podpore pri podjetju Belron Patrick Weckx. Omenjena ena stopinja je tako majhna razlika, da je med dvema prstoma recimo sploh ne moremo videti...