Uprava Darsa, ki jo vodi Matjaž Knez, je za izvajalca prve etape gradnje avtocestnega odseka med Draženci in Gruškovjem izbrala konzorcij štirih domačih gradbincev s SGP Pomgradom na čelu, čeprav ta na razpisu ni oddal najcenejše ponudbe.

To informacijo nam je včeraj potrdilo več virov, uradno pa je ni bilo mogoče preveriti. Iz Darsa so sporočili le, da je uprava sprejela sklep o izbiri izvajalca, predhodno soglasje za to pa je pridobila tudi od nadzornega sveta, ki ga vodi Robert Ličen. Ta včeraj za pojasnila ni bil dosegljiv. »Naročnik bo z odločitvijo o oddaji seznanil vse ponudnike, ki so v predmetnem postopku oddali ponudbo,« so bili s pojasnili skopi na Darsu.

Hitenje, pritiski, zamenjava v razpisni komisiji...

Kot smo že poročali, je februarja najugodnejšo ponudbo na razpisu oddal konzorcij dveh družb: Kolektor Kolinga, ki ga lastniško obvladuje idrijska skupina FMR (njen nadzorni svet vodi Stojan Petrič), in italijanske Imprese Mantovani. Ta je bil prvo etapo odseka pripravljen zgraditi za 50,4 milijona evrov. S tem je bil za okrog šest milijonov evrov cenejši od ponudbe konzorcija, v katerem so se združili SGP Pomgrad Stanka Polaniča, Gorenjska gradbena družba (GGD) Branka Žiberne, CGP, ki je v lasti Darija Južne, in Cestno podjetje Ptuj, ki ga obvladuje Ferdinand Veingerl.

A že kmalu se je zapletlo. Po neuradnih informacijah naj bi namreč v ozadju daleč največjega gradbenega posla na domačem avtocestnem omrežju v prihodnjih letih prišlo do srditega lobističnega spopada. V njem je očitno daljšo potegnila skupina domačih gradbincev. Iz njihovih krogov naj bi se tako v zadnjih mesecih stopnjevali pritiski. Zatem se je na udaru uprave Darsa znašla predsednica strokovne komisije za izbiro izvajalca Simona Razpotnik. Tej naj bi vodilni v Darsu očitali, da z izbiro zavlačuje. Da se je državni družbi za avtoceste tudi sicer z oddajo posla zelo mudilo, nakazuje podatek, da je prvotni rok za oddajo ponudb na razpisu, objavljen novembra, znašal le slabih šest tednov, pri čemer je vključeval tudi božično-novoletne praznike.

Je Ivan Zidar dobil naslednika?

V začetku maja je nato uprava Darsa Razpotnikovo brez obrazložitve razrešila. Le nekaj dni zatem naj bi v družbi ponudbo konzorcija Kolektor Koling-Impresa Mantovani dokončno izločili z razpisa. Zakaj, uradno ni mogoče izvedeti. Po nekaterih informacijah naj bi se zapletlo pri eni od referenc. Ponudba konzorcija domačih gradbincev je bila sicer za dober milijon evrov nižja od tretje najugodnejše ponudbe (57,5 milijona evrov), ki jo je oddala sarajevska družba Euroasfalt.

Razplet boja za gradnjo odseka Draženci–Gruškovje bo povedal veliko tudi o razmerju moči na slovenskem gradbenem zemljevidu. Na njem bi se lahko Polanič, ki je brez prevelikih težav preživel sesutje domačega gradbeništva in mu je med letoma 2010 in 2013 uspelo celo podvojiti konsolidirane prihodke skupine SGP Pomgrad, utrdil kot najmočnejši igralec na področju cestne infrastrukture. Z zmago pri projektu Draženci–Gruškovje bi namreč prevzel vlogo povezovalca preživelih velikih igralcev v domači gradnji cest. S tem bi na simbolni ravni prevzel tudi primat, ki ga je imel pred leti nekdanji prvi mož SCT Ivan Zidar. Polaničev vpliv naj bi se sicer še okrepil po tem, ko je vodenje SD prevzel Dejan Židan. Ta je namreč v politiko prišel s položaja direktorja Polaničeve prehrambne skupine Panvita. Naključno ali ne, sta s SD tako ali drugače povezana dva od štirih predstavnikov države v nadzornem svetu Darsa. Medtem ko je bil Ličen, ki je kakršne koli povezave s to stranko večkrat zanikal, še pred leti eden od kandidatov SD za ministra za gospodarstvo, naj bi v kvoto te stranke sodil tudi Andraž Lipolt. Še do poletja naj bi Dars objavil razpis za drugo etapo projekta.