Kupci posvečajo vse več pozornosti izdelkom iz naravnih materialov in s čim manjšim ogljičnim odtisom. To potrjujejo tudi slovenske kampanje na Kickstarterju, saj se je od dvanajstih ekip, ki so se odločile, da denar za proizvodnjo zberejo na tej priljubljeni platformi za množično zbiranje denarja v zadnjega pol leta, pet ekip odločilo za izdelke iz lesa.

Medtem ko je včeraj kampanjo končala ekipa TOK TOK s troblo, lesenim zvočnikom, ki okrepi zvok glasbe iz pametnega telefona, jo bosta sredi junija Stromle z mobilnim polnilnikom za pametne telefone ter skupina, ki je ustvarila leano, ležalnik, ki ga ima uporabnik lahko ves čas s seboj. Ekipa ORI, ki je izdelala leseni pripomoček za sajenje vrtnin, kampanjo končuje konec junija, septembra pa prihaja na Kickstarter še smart froc.

Les za meditiranje

Med lesenimi uspešnicami na Kickstarterju je tudi zen egg, projekt oblikovalca Gašperja Premožeta, ki je po končani kampanji januarja letos, ko je zbral 114.000 dolarjev s podporo 2966 ljudi, marca prve izdelke že dostavil podpornikom. Zen egg je nastal iz potrebe po umiritvi ob vsakodnevnem napetem delavniku in je pripomoček za meditacijo. Leseno jajce je obteženo tako, da je samostoječe. Ne glede na to, kako ga postavimo, se zaziba v stoječ položaj, opazovanje njegovega nihanja pa ponuja meditativno izkušnjo.

V iskanju primerne oblike, ki bi se lepo prilegala dlani, in materiala, ki bi držanje predmeta spremenil v prijetno čutno izkušnjo, je Premože našel v preprostem jajcu. Jajca izdeluje iz oreha, hruške in javorja. Zaobljena oblika, občutek topline masivnega lesa in njegov pomirjujoč vonj pa v ljudeh vzbuja željo, da odložijo skrbi in uživajo v trenutku.

Med prvimi slovenskimi projekti na Kickstarterju je bila poleti 2012 ekipa z LL-stolom, ki ji je uspelo naročila izpolnjevati od marca 2013, sredi leta 2013 pa so se trgu predstavile še kamere pinhole ONDU (beseda ondu pomeni ‘tam’). Njihov avtor Elvis Halilovič je z množičnim financiranjem zbral skoraj 110.000 dolarjev za izdelavo in nato s precejšnjimi težavami tudi zaradi žleda hitel izpolnjevati naročila. Prve kamere so odposlali decembra 2013. Do sedaj so dostavili že več kot pet tisoč kamer.

Kako se mora kampanja odviti do konca, torej do dostave izdelka, da z zamujanjem ali drugačnimi napakami ne izgubiš zaupanja podpornikov, je jasno tudi članom ekipe TOK TOK, ki jo vodi Matej Rodela, ob njem pa sta še Andrej Koruza in Martin Šoštarič. Želeni znesek v višini 10.700 dolarjev so petkrat povečali in so do včeraj, ko so kampanjo končali, ob podpori 740 ljudi zbrali več kot 57.000 dolarjev. Denar bodo namenili razvoju, nakupu orodij, opreme in materiala.

Podjetje in novi izdelki

»Smo zgarani, res je. Predvsem jaz, saj sem kampanjo vodil ob svoji službi. Vendar smo dobra ekipa in med kampanjo nam je uspelo opraviti vse potrebne naloge,« je včeraj zadovoljen pojasnil Rodela. »Troblo bomo izdelovali s pomočjo mizarja, ki bo kose razrezal s CNC-strojem, nato jih bomo zlepili, zbrusili in poslali naročnikom. Ročnega dela je veliko, saj je treba vsako ploščico posebej natančno zbrusiti, zlepiti, stisniti in nato še enkrat zbrusiti,« je postopek izdelave troble, ki v povprečju traja več ur, pojasnil Matej Rodela.

Prvi podporniki bodo troble dobili konec junija, preostali pa najpozneje do avgusta. Zvočnik je narejen tako, da se s pomočjo dodatkov prilagodi različnim modelom telefonov. Troble izdelujejo tako iz oreha kot javorja, vendar pa bodo zaradi slabe ponudbe pri nas kupovali uvoženi oreh.

Rodela verjame, da bo trobla dovolj zanimiva za trg, da bo podjetje, ki ga bodo ustanovili v roku dveh tednov, ko naj bi denar prispel na njihov račun, delalo uspešno, ob trobli pa že snujejo druge lesene izdelke.

Zanimivo je, da mladi inovativni in podjetno naravnani ljudje vidijo veliko potenciala za uspešne podjetniške zgodbe prav v lesu, četudi ne gre za množično proizvodnjo. V tej smeri gre tako ekipa Janeza Tratarja Tratar Bikes, ki ročno izdeluje kolesa iz enovitega okvirja, ki vsebuje pretežno les in nekaj kovine, kolo pa je v celoti mogoče reciklirati. Ob njih pa na primer tudi ekipa Woodstock, ki izdeluje lesena očala. Les je navdihnil tudi mladega podjetnika Jerneja Fužirja, ki je v podjetniško priložnost obrnil lanski žledolom. Kmalu po naravni katastrofi se je odpravil v opustošene gozdove in začel izdelovati USB-ključke, denar za produkcijo pa je zbiral na platformi Indiegogo.