Svetovni trg gospodinjskih aparatov je v zadnjih letih preživel transformacijo. Številni proizvajalci so med krizo propadli – med njimi tudi peti največji v Evropi, španski Fagor –, nekateri so si poiskali partnerje, drugi prevzemne tarče, vendar ravni pred krizo večina še ni dosegla.

Kljub temu naj bi svetovna industrija velikih gospodinjskih aparatov, ki je danes po oceni družbe Euromonitor vredna okoli 224 milijard dolarjev (okoli 198 milijard evrov), do leta 2019 zrasla na 257 milijard dolarjev. Slovenski trg je primerljivo mikroskopski, po oceni Gorenja je vreden 100 milijonov evrov na leto. Letos naj ne bi bistveno zrasel, skromno bo okrevanje na večini tradicionalnih trgov. Glavni motor rasti svetovnega trga gospodinjskih aparatov bo tako predstavljala Azija na čelu s Kitajsko in tamkajšnji veliki proizvajalci.

Kitajski pohod med največje

Za največjimi kitajskimi proizvajalci gospodinjskih aparatov je obdobje spektakularne rasti, ki je na sam vrh globalne panoge uvrstil dve kitajski skupini. Midea Group, ki je slovenskim kupcem poznana predvsem po klimatskih napravah in razvlažilnikih zraka, proizvaja celo paleto gospodinjskih aparatov. Od leta 2009 do danes je več kot podvojila prihodke od prodaje, ki so lani prvič presegli 20 milijard evrov (142.311 milijard juanov). Čisti dobiček je istočasno poskočil za kar 6,5-krat na skoraj 1,5 milijarde evrov – samo lani se je skoraj podvojil. Po tem kazalniku je še uspešnejša družba Gree Electric Appliances, ki je lani zaslužila približno dve milijardi evrov čistega dobička. Kitajska skupina je sicer največji svetovni proizvajalec klimatskih naprav, lani je ustvarila skoraj 20 milijard evrov prihodkov.

Največji trije kitajski proizvajalci gospodinjskih aparatov, med katere lahko uvrstimo še skupino Qingdao Haier, so lani ustvarili skupno okoli 52 milijard evrov prihodkov. A vse kaže, da se obdobje izredne rasti počasi končuje.

Kitajska vlada je lani prekinila dolgoletno shemo subvencij za nakupe gospodinjskih aparatov. Dodatno zavoro prodaji gospodinjskih aparatov pomeni tudi ohlajanje nepremičninskega trga na Kitajskem. Če je bil nekoč glavni razlog za nakup novih gospodinjskih aparatov selitev v novo stanovanje, je to danes nadomeščanje aparatov s tehnološko naprednejšimi in varčnejšimi. Zavedajoč se trendov se Midea Group povezuje s telekomunikacijskim velikanom Xiaomi, sodelovanje naj bi rodilo gospodinjske aparate, s katerimi bodo uporabniki lahko upravljali po pametnih telefonih. A takojšnih rezultatov in novega močnega skoka rasti prodaje analitiki še ne pričakujejo tako kmalu.

Združenih moči proti Kitajski

Bodo proizvajalci iz razvitega sveta izkoristili nekoliko počasnejšo rast na Kitajskem za krepitev lastnih deležev na svetovnem trgu gospodinjskih aparatov? Vsaj kratkoročno bi temu lahko bilo tako. Švedski Electrolux, še pred nekaj leti trdno zasidran v trojici največjih igralcev na trgu bele tehnike, je v prvem četrtletju za kar 13,5 odstotka okrepil prihodke. Razlog je predvsem večja konkurenčnost zaradi nizke vrednosti evra proti ostalim valutam. Dodatno bo okrepil svoj položaj po zaključku prevzema General Appliances, divizije ameriškega velikana General Electric (GE). Electrolux naj bi za proizvajalca bele tehnike, ki ustvari okoli pet milijard evrov prihodkov na leto, odštel slabe tri milijarde evrov. Skupna družba bi letno ustvarila približno 17 milijard evrov prihodkov.

Svoje vrste krepi tudi ameriški Whirpool, nekoč največji igralec na svetovnem trgu, ki danes doma izgublja tržni delež proti azijskima konkurentoma LG Electronics in Samsung Electronics. Lani je za 758 milijonov evrov kupil večinski delež italijanskega proizvajalca velikih gospodinjskih aparatov Indesit, v katerem letos načrtuje ukinitev 1350 delovnih mest. Zaradi tega si je nakopal gnev politike in delavcev, a dejstvo je, da hkrati nedvomno nosi nov veter v jadra italijanske industrije gospodinjskih aparatov. Whirpool namerava namreč v štirih letih v povečanje proizvodnih kapacitet vložiti pol milijarde evrov, s čimer bi Italijo znova uvrstil med pomembne igralce na svetovnem trgu. Nekdaj tretja največja proizvajalka gospodinjskih aparatov z znamkami, kot so Indesit, Candy, Faber, je med leti 2009 in 2014 utrpela znižanje letne proizvodnje za tretjino ali kar sedem milijonov enot.

Gorenje doma številka ena, na tujem stavi na rast

Whirpool, ki ustvari letno okoli 17,5 milijarde evrov prihodkov, bo z nakupom Indesita močno okrepil svojo prisotnost v Evropi in Rusiji ter bo s tem še bolj zagrizen tekmec Gorenja. V velenjski skupini imajo za glavne konkurente v Sloveniji, kjer ostajajo številka ena, in na tujem sicer vse večje igralce v panogi, poleg Whirpoola tudi Electrolux, Bosch, Samsung, LG in Beko. Slednji v zadnjih letih krepi svojo prisotnost v nižjih cenovnih razredih, drugi se borijo z Gorenjem na vseh segmentih.

Najpestrejše je na segmentih trga, ki danes rastejo najhitreje. Potrošniki vse raje posegajo po indukcijskih kuhališčih, kombiniranih hladilnikih, pralnih strojih višjih zmogljivosti in dekorativnih napah. Med proizvodi, ki še ne sodijo v »obvezen« del opreme vsakega gospodinjstva, najhitreje raste prodaja pomivalnih strojev in sušilcev perila – v tem segmentu je slovenski trg po raziskavi družbe Gfk lani zrasel za 13 odstotkov. »Vsi ti segmenti so tudi glavni generatorji rasti naše prodaje,« so pojasnili v Gorenju, kjer pričakujejo letos 1,22 milijarde evrov prihodkov, kar je približno 20 milijonov evrov manj kot lani. Čisti dobiček naj bi se istočasno okrepil za približno petkrat na 6,1 milijona evrov.

Čeprav ima Gorenje 4,2-odstotni tržni delež na nemškem trgu, kjer je bilo lani prodanih 18 milijonov velikih gospodinjskih strojev, 4,3-odstotnega v Rusiji, 11-odstotnega na Nizozemskem, 16-odstotnega na Češkem, v Avstraliji pa pod znamko Asko ustvarijo 3,5 odstotka vseh prihodkov, si v Velenju želijo nadaljnje rasti na najpomembnejših trgih v Evropi in drugod po svetu. Kakšna vlogo pri tem bo odigral strateški partner Panasonic, za zdaj še ni jasno. Dejstvo je, da ima japonski velikan od konca februarja novo vodstvo, ki bo verjetno na novo določilo strateške usmeritve na različnih trgih. Za zdaj so v Gorenju zadovoljni s sodelovanjem s Panasonicom: »Skupaj smo razvili novo generacijo pralnih strojev, že od sredine leta 2013 proizvajamo zanje hladilnike in pečice, veliko smo pridobili znanj, na primer na področju obvladovanja zalog.«