Povsem različna pristopa sta pri prepričevanju kupcev izbrala tudi naša tokratna tekmeca na vzporednem testu, mazda3 in ford focus. Sicer stara znanca v razredu, v katerem vsaj v Evropi vlada bržčas najmočnejša konkurenca, sta vsak svojo pot ubrala predvsem pri motorjih – medtem ko je Ford že nekaj let eden vodilnih, če ne vodilni proizvajalec pri zagovarjanju in udejanjanju tako imenovanega downsizing, s katerim zmanjšuje prostornino svojih motorjev in svoje majhne motorje vgrajuje tudi v avtomobile, v katerih jih ne bi pričakovali, je Mazda ubrala drugačno pot. Pot, kot sami temu pravijo, »rightsizinga«, se pravi po njihovo ravno pravšnje velikosti motorja, in pot, na kateri so precej osamljeni, saj praktično vsi drugi proizvajalci uporabljajo »downsizing«. Tako ni čudno, da bi razrednega tekmeca mazde3 z dvolitrskim bencinskim motorjem našli le, če ima ta več kot 200 konjev moči, medtem ko jih je imela testna »trojka« v tako velikem motorju nič več kot 120 (88 kilovatov). No, tekmeca z litrskim trivaljnikom, kakršnega je imel testni focus, pa na trgu sploh ni. In da bo mera polna, je imel ta celo nekaj konjev več od mazde, skupno natančneje 125 (92 kW). Pa naj še kdo reče, da zgoraj omenjeni pregovor ne drži...

A priznamo, da si tudi sami nismo mislili, da drži v tolikšni meri. Da tudi nas samih en ali drug način, ena ali druga pot ni prepričala bolj kot druga ali pa vsaj toliko bolj, da bi lahko eno ali drugo razglasili za boljšo, bolj prepričljivo. Pa smo oba testneža dodobra »zvozili«, preizkusili, izmučili... Toda dlje kot do tega, da sta pač oba prepričljiva vsak na svoj način, nismo prišli. Pri že omenjeni zelo podobni moči nas je focus na primer presenetil s precejšnjo količino navora in posledično odzivnostjo že pri nizkih vrtljajih, a ko se je enkrat »ogrela«, se je mazda3 izkazala za precej bolj živahen avtomobil, kar se ne nazadnje vidi tudi iz njenega podatka o pospešku do hitrosti 100 kilometrov na uro (8,9 sekunde proti focusovih 11 sekund). Tudi ko sta bila na »delovni hitrosti« na avtocesti, se je japonka izkazala kot bolj odzivna, pri hitrejši vožnji pa sta bila znova bolj skupaj, o čemer priča tudi podatek o najvišji končni hitrosti (195 km/h pri mazdi in 193 pri focusu). A kolikor je bila »trojka« večino časa bolj odzivna, toliko je focus »vrnil« ob pogledu na porabo: v kombinaciji vsakega s svojim 6-stopenjskim menjalnikom je namreč ford porabil okroglih 7 litrov, mazda pa še pol litra več bencina na 100 kilometrov.

Če zanemarimo, kolikor pač lahko, vpliv motorjev, bi bila na mestu ocena, da so razvojniki pri obeh vozilih odlično ujeli pravšnjo razmerje med udobjem in športnostjo. Avtomobila sta namreč trda, a ne preveč, in udobna, a hkrati ne premehka. Menjalnika svoje delo opravita z odliko, pretikanje ročice je gladko in tekoče, občutek med vožnjo pa je strogo z vozniškega stališča pri obeh med najboljšimi v razredu. Pri čemer je bil na ovinkasti cesti in pri naglih spremembah smeri občutek lege na cesti pri focusu še za odtenek boljši. Kar zadeva splošno počutje, smo se pri obeh nemudoma počutili precej domače, saj je delovno okolje obeh urejeno, kakovostno ter očem in prstom prijazno. Pri čemer v focusu vse skupaj deluje bolj »svetlo«, prostorno in tudi preglednost je malce boljša, pri mazdi pa celo malenkost utesnjeno, lahko bi rekli bolj športno. Podobno je tudi na zadnji klopi, na kateri je sicer pri japoncu prostor odmerjen povsem korektno, predvsem za noge tudi višjeraslih ga je dovolj, a focus tu omogoča več udobja, kar je bistvu precej nenavadno, glede na to, da je ta 10 centimetrov krajši (4,36:4,46 metra dolžine) in ima tudi pet centimetrov krajšo medosno razdaljo (2,65:2,70 metra). Sta pa oba avtomobila tako rekoč povsem izenačena, kar se tiče prtljažnega prostora – ta sta s 363 litri pri focusu in litrom več pri mazdi povprečna, največ solidna in nič več kot to.

Precej bolje kot z le zadnjo oceno pa bi lahko ocenili opremljenost obeh avtomobilov. Revolution pri mazdi in titanium pri fordu pomenita, da imata avtomobila tako rekoč vse, kar danes morata imeti (in še kaj več), za nekatere novejše tehnološke »bombončke«, kot je na primer slabega tisočaka vredna aktivna pomoč za parkiranje pri focusu, pa je seveda treba doplačati. V osnovi pa po ceniku (s poudarkom na »po ceniku«, saj so v ponudbi vseskozi razne akcije in možnost dogovora za nižjo ceno) testna mazda3 stane 19.990 evrov, ford focus pa 20.380 evrov.