Avtomobil ima v Sloveniji še vedno določen statusni simbol, je več kot le prevozno sredstvo, zato so vozniki za krajo štirikolesnika toliko bolj občutljivi. Konec koncev so morali za svoje vozilo odšteti tudi nekaj denarja. Slovenija, kot nekakšna vstopna točka na Balkan, je seveda pod določenim udarom organiziranih skupin tatov, veliko jih našo državo uporablja tudi kot tranzitno pot od zahoda proti vzhodu in jugu Evrope. Glede na to, da se vozni park v Sloveniji stara, kriza je naredila svoje, ljudje si vedno težje privoščijo nov avtomobil, se je temu primerno povečal promet z nadomestnimi deli. In ta kar kliče po tatvinah.

V Sloveniji letno ukradejo oziroma odvzamejo v povprečju okoli 1000 do 1300 motornih vozil, lani na primer 1224, od tega 800 osebnih avtomobilov, 167 koles z motorjem, 96 motornih koles, celo tri avtobuse in 10 traktorjev, če naštejemo le nekaj statističnih podatkov. Sicer je dejavnost v porastu, kar je po svoje presenetljivo, saj so avtomobili vedno bolj izpopolnjeni, a tudi tatovi se prilagajajo smernicam tehnične zaščite vozil.

Večina ukradenih med 23. uro in 5. uro

»Klasičnih tatvin skoraj ni več – kamen v šipo in povezava z žicami za zagon, tega ni več že dolga leta. Vozila so vedno bolje zaščitena, zato se morajo tatovi dobro organizirati ter v samo krajo in transport vložiti nekaj denarja. Zato se jim neposredna tatvina za ponovno prodajo izplača le še pri najbolj luksuznih modelih, v zadnjih sedmih letih pa je močno narasla smernica tatvin za uporabo vozil za nadomestne dele,« ugotavlja Dejan Garbajs, vodja sektorja za splošno kriminaliteto na upravi kriminalistične policije. In dodaja, da je pri nas tudi sorazmerno malo vlomov v hiše, da bi se tatovi dokopali do ključev vozila. Kar ne pomeni, da se to ne dogaja, a statistika kljub vsemu govori, da so taki primeri v manjšini. Najbolj so na udaru seveda večja mestna središča, od tega več kot 60 odstotkov na območju ljubljanske policijske uprave, lani 700 vozil, sledi jim območje Maribora s 140 vozili. Večina avtomobilov je v Sloveniji ukradenih med 23. uro in 5. uro. Sorazmerno malo je tatvin tovornih vozil ali lahkih dostavnikov, saj je večina takih tatvin povezana s krajo tovora, ki je glavni cilj tovrstnih kraj.

Tako policiji, kot pravijo, uspe izslediti od 20 do 25 odstotkov ukradenih vozil pri nas in če upoštevamo, da je v Sloveniji registriranih približno en milijon vozil, potem je možnost, da storilci vzamejo prav vaše vozilo, majhna. A tudi možnost, da vozilo dobite nazaj, ni nič večja. Za tatove so najbolj zanimiva vozila znamk Volkswagen in Renault, bistveno pa ne zaostajajo niti vozila znamk Audi, Mercedes, BMW, Opel in drugih. Še vedno je na prvem mestu model golf, sledijo clio, passat in megane.

Ukradena vozila, kot smo ugotovili, so namenjena v glavnem za razstavljanje in ponovno uporabo njihovih delov, Darko Butko, direktor področja preiskav v Zavarovalnici Maribor, pa ugotavlja, da jih kar nekaj konča tudi v državah nekdanje Jugoslavije (BiH, Srbija, Črna gora). A v kolikšni meri dejansko uspe vozilo vrniti prvotnemu lastniku? »Če ukradenega vozila ne najdejo v 45 dneh, zavarovancu izplačamo zavarovalnino zaradi tatvine. Dejansko v tem roku najdejo majhen odstotek ukradenih vozil, jih pa minimalen odstotek najdejo tudi po tem, ko je zavarovalnina že izplačana,« še pravi Butko. In svetuje, naj lastniki vozilo dodatno zaščitijo z vgradnjo alarmnega sistema in sledilne naprave, ki omogoča sledenje vozila preko signala GPS, mehanske zapore volanskega obroča s podaljšano ročico, ki blokira volan, da ga ni možno zavrteti, mehanske blokade volanskega obroča in stopalke za zavoro, mehanske blokade menjalne ročice ali skritega stikala, ki ob prekinitvi preprečuje zagon motorja.

Zgolj serijska zaščita ni dovolj

Podobnega mnenja je tudi Miro Sešek iz podjetja S-CAR, ki meni, da je prepričanje, da so avtomobili že serijsko dovolj zaščiteni proti kraji, zmotno: »Med elektronsko dodatno zaščito spadajo na primer avtoalarmi, skrita stikala za preprečevanje zagona motorja, razni 'imobilizatorji'… Avtoalarmi so se v preteklosti izkazali kot dobri, a so zaradi vse več elektronike v vozilih tudi ranljivi, saj jih vklapljamo in izklapljamo preko daljinskega upravljalnika. To pomeni, da nepridipravi v primeru ponareditve ključa ali daljinca alarm izklopijo že s tem, ko odklenejo avto. Enostavna in poceni različica zaščite so tudi skrita stikala za blokado motorja, vsekakor je tudi to bolje kot nič, saj smo v naši delavnici že kar nekaj avtomobilov pred krajo rešili samo z omenjenim sredstvom. Pri mehanski zaščiti pa so sestavni deli sistema narejeni iz kaljenega jekla, ki je odporno na vrtanje, rezanje in lomljenje, celotna ključavnica pa je skrita pod sredinsko konzolo, kar za vlomilce predstavlja praktično nerešljiv problem. Seveda pa moramo biti tudi pri nakupu mehanske blokade menjalnika pozorni na razne ponaredke s poceni cilindričnimi vložki. Razne palice, ki zaklenejo volan, so sicer spet boljše kot nič, a moramo pri tem vedeti, da volani novejših avtomobilov niso več iz jekla, temveč iz plastike – kaj malo nam torej pomaga jeklena ključavnica, če pa je enostavneje prerezati volanski obroč iz malo trše plastike.«

Nasvetov je torej kar nekaj, Dejan Garbajs s policije pa ugotavlja, da Slovenija vseeno še ni tako zelo kritično ogrožena glede tatvin vozil, saj se v evropski statistiki nahajamo praviloma med zadnjimi petimi ogroženimi državami. Kar ne pomeni, da dodatna zaščita ni potrebna, res pa je tudi, kot opaža Garbajs, da večina vozil, ki je bila ukradena v Sloveniji, ni imela nobene dodatne zaščite. »Že najmanjša dodatna zaščita, ki tatu vzame določen čas, je včasih morda dovolj, da ga odvrne od vašega vozila in se bo raje lotil sosednjega, ki ni zaščiteno,« pravi Garbajs. Mehanska ali elektronska, takšna ali drugačna zaščita, Darko Butko iz zavarovalnice Maribor je še vedno mnenja, da se zelo izplača ustrezno zavarovanje vozila pred krajo: »V času gospodarske nestabilnosti se mora vsak zavarovanec zavedati, kaj mu pomeni kraja določenega predmeta in kako ga bo nadomestil. Le s kakovostnim zavarovanjem ga bo lahko, če mu bo predmet odtujen, nadomestil brez večjih dodatnih stroškov. Prav zato je zavarovanje, v tem primeru kasko zavarovanje avtomobila z vključeno tatvino, v današnjem času še kako pomembno.«

Zasičenost trga z vozili srednjega in višjega razreda je torej pripeljala do tega, da se tatovom za prodajo izplača ukrasti le še vozila najvišjega cenovnega razreda, vsa ostala pa služijo pridobivanju nadomestnih delov. Te ponudbe pa ni tako malo, čeravno je smernica tatvin osebnih avtomobilov v zadnjem desetletju v Sloveniji ostala precej konstantna, raste pa smernica kraje vozil na splošno. In smer prevoza ukradenih vozil je tudi jasna, od zahoda proti vzhodu in jugu Evrope.