Javne zgradbe z velikim simbolnim pomenom

Podobno kot drugod po Evropi je to obdobje tudi pri nas zapustilo številne reprezentativne javne zgradbe z velikim simbolnim pomenom, ki še danes pomembno uokvirjajo naš vsakdan. Nekatere najvidnejše so: Predsedniška palača v Ljubljani, glavna zgradba Univerze v Ljubljani, poslopje Slovenskega narodnega gledališča Opera in balet Ljubljana, narodna domova v Mariboru in Celju, poštne palače v Ljubljani, Mariboru in Celju, Tartinijevo gledališče v Piranu. V istem obdobju so nastali tudi osrednji most Tromostovja v Ljubljani, zdaj porušeni železniški viadukt v Borovnici in Aljažev stolp vrh Triglava.

Mnogi še vedno v hišah in vilah iz 19. stoletja

Mestna središča so takrat dobila podobo, ki jo imajo v glavnem še danes. Še vedno mnogo ljudi prebiva v večstanovanjskih hišah ali vilah iz 19. stoletja, ki glede na bivalno udobje veljajo za nepresežene in pogosto uživajo bistveno večji ugled od funkcionalnih stvaritev iz 20. stoletja. Še vedno uporabljamo železniško omrežje, ki je nastalo v 19. stoletju in se pozneje ni bistveno spremenilo. To stoletje je vsekakor zelo pomembno vplivalo na način življenja v sodobnem času.

Prvi zaokrožen pogled na to arhitekturno obdobje

Več kot 700 strani obsegajoča in bogato ilustrirana monografija velikega formata dr. Igorja Sapača in dr. Franca Lazarinija prvič zaokroženo predstavlja arhitekturo 19. stoletja na Slovenskem. Podrobno so predstavljene najpomembnejše arhitekturne in urbanistične stvaritve tega obdobja, arhitekturna središča, najpomembnejše in najznačilnejše arhitekturne zvrsti, arhitekti in stavbeniki ter temeljna slogovna obdobja. Opise dopolnjujejo bogato fotografsko gradivo ter načrti in upodobitve iz slovenskih arhivov in muzejev. Poleg reprezentativnih so predstavljene tudi manj ugledne in do nedavna prezrte stavbe, ki govorijo o svojem času in ljudeh.

Monografija, katere izdajatelj je Muzej za arhitekturo in oblikovanje, je v prednaročilu do konca maja na voljo po znižani ceni. Nekaj odlomkov iz nje si lahko ogledate tukaj.