Pnevmatike. Tisti črni deli na avtomobilu, ki so veliko pomembnejši za varnost in udobje, kot veliko voznikov morda meni, kajti le na njih sloni celoten oprijem avtomobila s podlago. Če na hitro opišemo, je naša varnost odvisna od stične površine štirih poštnih razglednic. Toliko pnevmatike je namreč v stiku s cesto, a dejstvo je, da je še kako pomembno, v kakšnem stanju je, kakšne so njene lastnosti in kako dobro smo poskrbeli zanje.

Zdaj, ko se bliža konec zime, bo pomembno, da v začetku vozniki vseeno malce »varčujemo« s pogumom, kajti ceste so še umazane od zimskega posipanja, na in ob njihovih robovih je veliko peska, malce pa smo tudi prišli iz vaje.

Nujno je dobro vzdrževanje

K sreči je zavedanje slovenskih voznikov in voznic o pomembnosti ustreznih pnevmatik na dokaj dobri ravni, kar pomeni, da pri nas vozniki nekaj dajo na ustrezne pnevmatike, a še vedno se najdejo tisti, ki varčujejo ravno pri tem zelo pomembnem delu avtomobilske opreme. Tako meni Matej Zavrl, direktor prodaje in marketinga za potniško pnevmatiko pri Goodyear Srednja Evropa: »Trg letnih pnevmatik predstavlja približno 40 odstotkov celotnega trga, ki v Sloveniji obsega okoli milijon pnevmatik letno. Delno je to zaradi obvezne uporabe zimske opreme, delno pa tudi zaradi relativno visoke ozaveščenosti Slovencev o pomembnosti uporabe vremenskim razmeram primernih pnevmatik. Naša lanska raziskava kaže, da 79 odstotkov Slovencev redno menjava pnevmatike glede na letni čas. Kljub temu v praksi vidimo, da del voznikov popolnoma odloži nakup letnih, češ da bodo poleti »do konca zvozili« zimske pnevmatike. Razumemo, da splošna gospodarska kriza v državi vpliva na odločitve potrošnikov, a voznikom svetujemo, naj pri varnosti na cesti ne sklepajo kompromisov. Menjavo zimskih pnevmatik z letnimi priporočamo takrat, ko se temperature zvišajo nad sedem stopinj Celzija. Če komplete pnevmatik uporabljamo le v ustreznih letnih časih, bomo z njimi prevozili tudi več kilometrov. Tekalna plast zimske pnevmatike je namreč mehkejša in se zato pri visokih temperaturah začne veliko hitreje obrabljati. Če se boste poleti vozili z zimskimi pnevmatikami, boste opazili, da vam jih bo vroč poletni asfalt dobesedno pojedel. Letne pnevmatike imajo tudi nekoliko manjši kotalni upor, kar bo pripomoglo k nižji porabi goriva.«

Gašper Križnar, vodja prodaje pri Avtocentru Stipič iz Ljubljane, pa meni, da se slovenski vozniki ne zavedajo dobro pomembnosti, mnogi tudi žal še vedno preveč odlašajo z menjavo. Dodaja, da kljub slabim pnevmatikam mnogi vztrajajo in se vozijo z za letni čas neprimernimi: »Pnevmatike bi bilo treba pravilno vzdrževati in jih redno pregledovati, poškodba na njih se lahko vidi denimo kot izboklina, kar je izredno nevarno. Enkrat mesečno je treba preverjati tudi tlak v pnevmatikah, saj pravilni pomeni daljšo življenjsko dobo gume, manjšo porabo vozila in boljši oprijem. Žal vozniki to, ali je pnevmatika dobra ali slaba, vidijo šele takrat, ko je izpostavljena skrajnim razmeram, na primer pri nenadnem zaviranju ali na spolzki cesti.« Torej takrat, ko bi ustrezno pnevmatiko res najbolj potrebovali, da nas reši iz kakšne nevarne situacije na cesti.

Soja namesto nafte

Razvoj pnevmatik seveda napreduje iz leta v leto. Čeprav strokovnjaki za letošnje leto ne napovedujejo kakšnih večjih »premikov« in inovacij, pa to še ne pomeni, da zadeva miruje. Nasprotno, oblikovanje in snovanje pnevmatik je zahtevno, strokovnjaki pa morajo biti zares prepričani, da se bodo na cesti dobro obnesle. Tako na primer pri nakupu pnevmatik kupca na njihove lastnosti opozarjajo trije parametri – varčnost, hrup in kotalni upor –, a v tovarnah pri vsakem tipu pnevmatike preizkusijo preko 50 različnih parametrov, preden gre ta v prodajo.

Letošnje smernice so torej malce bolj »mirne«, Matej Hribar iz službe za tehnične zadeve pri AMZS pa pravi, da je ena od novosti v letošnjem letu tudi večji obseg tehnologije TPMS (sistem za nadzor tlaka v pnevmatikah), ki je obvezna za vsa nova vozila, proizvedena po prvem novembru lani: »Kot zanimivost prihodnosti lahko omenimo predstavitev svetovnega giganta med proizvajalci pnevmatik, ki je na ženevskem sejmu predstavil pnevmatiko, ki ima sposobnost proizvajanja električne energije, ter pnevmatiko, ki ima sposobnost spreminjanja oblike glede na različne pogoje na vozišču. Tako prva pnevmatika vibracije med vožnjo pretvarja v električno energijo in lahko napaja električne odjemalce v vozilu, druga pnevmatika pa na podlagi razmer na vozišču dodaja ali spušča zrak v svojih zračnih komorah in s tem zagotavlja optimalne vozne lastnosti.«

Med ostale trende Matej Zavrl šteje socialni vidik določanja smernic pri razvoju pnevmatik, saj bo po njegovem v prihodnje na naših cestah še več tako imenovanih inteligentnih pnevmatik: »Visokorazvita tehnologija bo čedalje bolj prisotna tudi v srednjem in nižjem segmentu vozil, kupci si želijo tudi čedalje večjih pnevmatik. Izdelki morajo biti vedno bolj okolju prijazni, potrošniki pa lahko pričakujejo tudi pnevmatike, ki bodo izpolnjevale posebna pričakovanja. V Evropi je zdaj poudarek na uravnoteženosti med zanesljivostjo na cesti in varčnostjo pri porabi goriva, pri letnih pnevmatikah lahko tako vsako leto vidimo več pnevmatik z oznako AA.« Zavrl še dodaja, da se spreminjajo tudi materiali, Goodyear tako na primer razvija pnevmatike, pri proizvodnji katerih namesto nafte uporabljajo sojo.

Večjih ovir torej pri vsej ponudbi ne bi smelo biti, tudi cene postajajo iz leta v leto bolj dostopne. Martin Semenič, produktni vodja za pnevmatike v GMT, enem večjih distributerjev pnevmatik ter avtomobilskih delov pri nas, saj na leto prodajo okoli 25.000 pnevmatik, od tega 70 odstotkov zimskih in 30 odstotkov letnih, pa pravi: »Trenutno je trend rahlega zniževanja cen, predvsem zaradi cenejših surovin.« Torej pnevmatika ni več črno zlato v denarju, pač pa pri varnosti.

Težava je tudi skladiščenje

A vsej tehnologiji navkljub je voznik tisti, ki se odloča o pnevmatikah in mora zanje tudi skrbeti. Napak pri sami vožnji in tudi odnosu do pnevmatik ne manjka, opozarja Danijel Granda, inštruktor varne vožnje pri AMZS: »Prepogosto opažamo prenizek tlak v pnevmatikah, veliko razliko v globini profila pnevmatik na različnih oseh, vozniki spredaj namestijo boljši in zadaj slabši pnevmatiki, kar povzroča več težav pri prekrmarjenju kot podkrmarjenju vozila, na cestah je veliko prestarih pnevmatik, ki so trde ter neelastične, in to kljub ustrezni globini profila, veliko voznikov namešča tudi pnevmatike neustreznih velikosti, da o slabem skladiščenju preko zime in poletja ali vožnji brez zaščitnih pokrovčkov na ventilih pnevmatik, ki preprečujejo vstop umazanije in pri kotaljenju uhajanje tlaka skozi ventil, niti ne govorimo.«

Njegov kolega Vojko Safran pa dodaja, da opažajo tudi, da vozniki ob ustreznem letnem času ne zamenjajo pnevmatik, ker se dejansko ne zavedajo, da je lahko vožnja z zimskimi pnevmatikami poleti skoraj tako nevarna kot vožnja z letnimi pnevmatikami v zimskem času: »Eden od razlogov je tudi, da zakon ne prepoveduje vožnje z zimskimi pnevmatikami v poletnem času. In kar ni prepovedano, je dovoljeno. Pa še nekaj je zanimivo – naše izkušnje povedo, da je na cesti približno 40 odstotkov voznikov, ki avtomobilskega kolesa ne znajo zamenjati. Žal je med vozniki tudi majhen odstotek takšnih, ki ne vedo, ali rezervno kolo v vozilu sploh imajo oziroma kje jo iskati, saj vemo, da nekateri novejši avtomobili rezervnega kolesa sploh nimajo.«

Sicer pa so evropska avtomobilistična združenja – kot običajno – ponovno pripravila izčrpen test izbranih letnih pnevmatik, letos sta bili na vrsti dimenziji 185/60 R14 H in 205/55 R16 V. Več o rezultatih testov si lahko preberete v tabeli na naši spletni strani, njihovi napotki pa vam lahko služijo kot pomoč pri nakupu novih pnevmatik, če so vaše dosedanje letne že dotrajane.