Danes se izteče rok, do katerega bi morali v Telekomu Slovenije odgovoriti na javni poziv k vračilu denarja več deset tisoč oškodovanim naročnikom, ki so jim pred leti ob širokopasovnem dostopu do interneta ADSL nezakonito vsilili še telefonski priključek ISDN.

K temu jih je po pravnomočnem zaključku postopka pozvala Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS). Kot je znano, je varuh konkurence ugotovil, da naš nacionalni operater pred leti ne bi smel pogojevati dostopa do interneta s priključkom ISDN in da je s tem dejanjem od začetka decembra 2002 do septembra 2005 zlorabljal prevladujoč položaj. Vseh oškodovanih naročnikov naj bi bilo več deset tisoč, škode oziroma neupravičeno zaračunanega denarja pa za nekaj deset milijonov evrov. Toda njihov čas se nezadržno izteka. Tisti, ki bodo sami zahtevali vračilo denarja, imajo vsega mesec dni časa za vložitev tožb, saj zastaralni rok poteče 20. aprila.

Telekom: Nobenih dogovorov

Ker se je v preteklosti že nekajkrat zgodilo, da Telekom kljub dokazani zlorabi na trgu ni vrnil nezakonito zaračunanih sredstev, so ga k temu pred zastaranjem pozvali v zvezi potrošnikov. Telekomu so predlagali, naj vsem oškodovancem brez sodnega postopka prostovoljno izplača vsaj 105,2 evra, kolikor je znašala priključnina za ISDN. Ker so jih v Telekomu zelo hitro zavrnili s pojasnilom, da postopek zaradi predlagane revizije pred vrhovnim sodiščem še ni končan, pa so jim predlagali, naj pri notarju deponirajo izjavo. Z njo bi se Telekom zavezal, da bo v primeru zavrnitve revizije prej omenjeni znesek oškodovancem vrnil. S tem bi dokazal, da vložitev revizije ni bila le manever, s katerim želi doseči zastaranje odškodninskih zahtevkov potrošnikov in se izogniti odgovornosti.

Pozivi in prošnje nekaterih oškodovanih naročnikov, ki v teh dneh na Telekom pošiljajo zahteve za vračilo denarja, bodo zelo verjetno ostali neuslišani. Telekom jih je drugega za drugim odpravljal s pojasnilom, da je »odločitev upravnega sodišča pravno zmotna, zaradi česar bomo vložili zahtevo za revizijo pred vrhovnim sodiščem«. Zelo podobno se glasi Telekomov odgovor na vprašanje, ali se bo zavezal k vračilu denarja, če bo pogorel tudi na vrhovnem sodišču. Ker pravdni postopek še ni končan, »ne moremo sklepati kakršnih koli dogovorov«, so bili kratki v Telekomu.

Da ne gre pričakovati kasnejšega vračanja denarja, potrjuje primer izpred nekaj let. Telekomovi naročniki so ostali praznih rok, ko jim je ta nezakonito zaračunal uporabo številskega prostora. Spomnimo, da je telefonskim naročnikom, ki so uporabljali hišne centrale, dodatno zaračunal še nabor številk, ne da bi za to pridobil soglasje regulatorja. Čeprav je po dolgih letih pravdanja na sodišču izgubil, 2,5 milijona evrov ni vrnil.

Vlada: Nimamo pristojnosti

Zato se je zveza potrošnikov obrnila na vlado oziroma premierja Mira Cerarja, saj gre za družbo v večinski lasti države. »Gre za prvi primer v Sloveniji, ko je varuh konkurence ugotovil množično oškodovanje potrošnikov, zato je primer Telekoma lahko preizkusni kamen, kako resno misli Slovenija tudi v praksi in ne le deklarativno na papirju zagotavljati uresničevanje enega od ciljev zakonodaje o preprečevanju omejevanja konkurence, to je varstvo potrošnikov,« so pojasnili. Toda zaman. V kabinetu predsednika vlade so nam včeraj dejali, da so njihove pristojnosti izrazito omejene in da ne smejo odločati o vodenju poslov Telekoma.

Da bo Telekom kdaj odgovarjal za zlorabe v primeru ISDN-ADSL izpred 13 let, je tako malo verjetno. Agencija, ki je za dokončanje postopka potrebovala osem let, ne more več začeti prekrškovnega postopka in izdati večdesetmilijonske globe. Zastaralni rok je potekel že pred leti.