Zdi se, da je Miki Muster simptomatično značilen človek za naše okolje. Podoben vsem tistim (Zahovič, Katanec, Maze, Boscarol, Akrapovič itd.) posameznikom, ki so tako ali drugače zapustili ali pač presegli utesnjujočo in nestimulativno domačijo. A ostaja vtis, da tudi ta intervju ne pojasni vseh razmerij, vzvodov in okoliščin, ki so prispevali k temu, da je Muster februarja 1973 zapustil Jugoslavijo in zaradi česar se danes deklarira za desničarja. Med zatrjevanjem, da ni imel stikov ne s politično ne s tedanjo propagandistično srenjo, in dejstvom, da je državo zapustil po padcu Kavčičeve vlade oziroma potem, ko je bil na najboljši poti, da postane kombinacija socialističnega Disneyja in ekskluzivno priznanega avtorja propagandnih filmov, se zdi, da vendarle še nekaj manjka. Seveda pa vse to ne spremeni osnovnega dejstva, da gre za gospoda s čudežno risarsko ročico, talentom za zgodbo ter idealnim imenom in priimkom.

Imate izrazito frajersko, pop ime. Zakaj ste Miki?

Ah, zakaj? Zato, ker če si rojen v Murski Soboti in ti je ime Miklavž, te preimenujejo v Miki. Če si Franc, si Feri, če si Alojz, si Lojči in podobno.

Že, že, Lojči pa Feri, vendar pa ima celo Branimir Džoni Štulić, ex-yu kantavtor, komad, v katerem pravi »kad Miki kaže, da se boji«. Miki je posebno ime. Ameriško zveni. Podobno kot Johnny.

Vse življenje sem Miki, čeravno sem bil uradno Miklavž oziroma Nikolaj. Dokler se nisem tudi uradno prepisal oziroma preimenoval v Miki. Rekel sem si, nima smisla, da sem Nikolaj, če me vsi poznajo po imenu Miki.

Nikolaj Muster bi bilo bolj primerno za slikarja. Katerega leta ste se preimenovali?

Takrat, ko sem šel v Nemčijo.

Ste kdaj pomislili, kako idealno sta se vam sestavila nadimek in priimek v nekaj, kar zveni kot izmišljeno umetniško ime za avtorja stripov?

Zelo sem hvaležen staršem, da so mi dali takšno ime, kajti to je nekako sodilo k temu, s čimer sem se ukvarjal. Če bi bil Lojze ali pa Franc, to ne bi pasalo k risanemu filmu, oziroma, pasalo bi v vsakem primeru manj, kot paše Miki.

Tako je. In sam sem imel dolgo časa občutek, oziroma bil prepričan, da je Miki Muster izmišljeno ime.

Niste edini. Ko sem začel risati stripe, je veliko ljudi mislilo, da gre za uvoženo ime iz ZDA, šele kasneje so ugotovili, da sem domač. Nisem pa edini Miki. Jih je več. Tudi Antonom nihče ne reče Anton, temveč praviloma Tone, prav tako Ferdinandom rečejo Nande, in tako je vsaj Miklavž v Prekmurju praviloma Miki.

Ko se srečate s kakšnimi prekmurskim sonarodnjakom, govorite z njim obvezno prekmursko?

Obvezno. Govoriti prekmursko je moj hobi: »Jes gučim ka me nikši Slavi ne razmeju.«

Ste se z Milanom Kučanom kdaj srečali?

Ja, seveda, saj sva iz malodane iste vasi. On je bil sicer dosti mlajši od mene in ga poznam od malega.

In če se srečata?

Zdaj je spet nekam prijazen. En čas je bil zelo prijazen, potem, ko sem začel risati politične karikature, je bilo tako, da je šel raje čez cesto, sedaj je pa spet prijazen.

Pri njegovih karikaturah ste poudarili njegov pogled.

Ja, kot pravim, jaz imam tudi plave oči, pa nisem bil nikoli Slovenec leta.

So njegove oči njegov glavni adut?

Ima oči, ob katerih ženske spreleti materinski čut. Ženske so navdušene nad njim, ker pogleda tako nedolžno.

Čeravno, kar sem videl vaših političnih karikatur, bi dejal, da je Drnovšek boljše zapopaden kot Kučan.

Veste, kako je. Karikaturist ne sme napadati človeka kot osebnost, mora pa vseeno poudariti neko lastnost, ki je zanj značilna. Tako sem pri Kučanu vedno poudarjal, da je majhen, pa ne zato, da bi ga žalil.

Konec koncev se tudi sam heca iz tega. S politično karikaturo se sicer niste bavili vse tja do poznih let, mar ne?

S karikaturo kot tako sem se ukvarjal od nekdaj, politično karikaturo sem pa dejansko začel risati šele, ko sem se vrnil iz Nemčije, kjer je politična karikatura standard. Tam vsi napadajo vlado, v njihovem primeru takrat Kohla. In vsi časopisi imajo politične karikature. Ne moreš kritizirati opozicije, oziroma, zakaj bi jo, saj načeloma ni kriva za to, kar se dogaja v državi. Kohl je bil štiri mandate nemški kancler, vsi so karikirali njega in nekoč je izjavil, da bo, če ga karikaturisti ne bodo več upodabljali, odstopil, ker bi to pomenilo, da je z njim nekaj resno narobe. Ker je vedel, da karikaturist opozarja na napake vlade in da je to zanj pozitivno. Pri nas je bilo drugače, komunistični voditelji so bili prepričani, da so nezmotljivi in da jih ne smeš kritizirati. In ko sem začel risati tudi Kučana, so me celo ustavljali ljudje in mi očitali, češ, kako ga lahko upodabljam v karikaturah, saj on je vendar osebnost. Ravno zato, sem jim odgovarjal. Zakaj bi risal nekoga, ki je brez službe in lačen? To ne bi imelo smisla. Upodabljaš tiste, ki so oblast.

Obče veljate za desničarja. Ali tudi sami sebe dojemate tako?

Seveda sem desničar.

Kaj so značilnosti desničarja?

Bil bi smrtni greh, če ne bi bil desničar. Zakaj sem moral februarja 1973 oditi delat v tujino? Ker sem bil preveč priden. Pregnali so me, ker sem imel preveč dela. Takrat je država začela uvajati progresivne davke in so določili limit, koliko lahko zaslužiš.

Čas vašega odhoda v Nemčijo vsekakor sovpada s koncem leta 1972, ko je padla Kavčičeva vlada in so konservativne sile znotraj ZKS porazile liberalce, obenem pa se je začela ideološka diferenciacija ter pregon tako imenovanih »liberalcev, tehnokratov, oportunistov in malomeščanov«. Začelo se je govoriti o korupciji, ustanavljale so se komisije za ugotavljanje premoženja, začelo se je preganjati gospodarski kriminal.

Da, tako je. Pa davke so uvedli.

Čeravno je vam, do takrat, šlo zelo dobro, bi dejal.

Da, zelo dobro. Do takrat. Sprva niti ni bilo davkov. V začetku, ko sem začel delati, mi jih sploh ni bilo treba plačevati. Potem so pa uvedli progresivni davek, ki je pobral do 90 odstotkov zaslužka. Danes moraš iti v tujino, če si sposoben, pa tukaj ne moreš dobiti službe, jaz pa sem šel, ker sem bil preveč sposoben, ker sem imel preveč dela in ker sem presegal limit. Oblast je določila limit, koliko sploh lahko zaslužim. Zato sem desničar. To, da te preženejo od družine, sem jim grozno zameril. Resda sem ob koncih tedna lahko prihajal nazaj, vendar pa to ni isto. Imel sem družino, s katero smo bili usklajeni. Imel sem čudovito ženo, s katero se nikdar v življenju nisem skregal.

Da, to smo lahko slišali v vašem intervjuju na RTVS in se sliši malodane čudno. Kako ste prišli do te hiše v Rožni dolini?

Sezidal jo je človek, ki je živel v Švici, potem je pa umrl in kupil sem jo jaz.

Hotel sem reči, da vas komunistični sistem na začetku očitno ni imel nerad oziroma da je bilo sodelovanje zgledno.

Veste, kako je. Ko sem začel risati Zvitorepca, je bilo vse, kar je dišalo po Ameriki, še prepovedano. Tudi v glasbi, s katero sem se v študentskih letih tudi preživljal in tako šolal tudi svojo bodočo soprogo, ker je njena mama ni mogla šolati, saj je bil njen oče zaprt v Kočevju, kar je spet ena taka reč.

Ste vi tudi iz protestantske prekmurske družine?

Moj stari oče je bil evangeličanski župnik.

Menda se v Prekmurju že na videz loči, katera vas je protestantska, katera pa katoliška.

Seveda, ker so grofi prodajali po cele vasi. Tam je bil zakon, ki je pravil »Čigar je oblast, tega je tudi vera«, in če je grof katolik na kartah zašpilal celo vas in je ta prešla v roke protestanta, se je morala vsa vas prekrstiti. In obratno. Vendar pa je veljalo sožitje. Vera v Prekmurju ni bila nikdar problematična.

Po protestantstvu sprašujem zaradi vaše pregovorne delovne etike.

Tega ne morem povezati, ker bi potemtakem tudi moji bratje bili garači, pa niso. Sam sem res deloholik, vendar pa ne vem, od kod mi to. Sem tudi samotar. V Nemčiji se nisem veliko družil z ljudmi.

Biti samotar in hkrati pevec na plesih (z razvpitimi Veselimi berači) zna biti neugodno.

Tudi sicer sem se udejstvoval v vsem mogočem. Bil sem tudi plavalni trener, deloval sem v folklornem društvu, vendar pa sem imel najraje mir. In v Nemčiji sem ga našel. Od jutra do jutra sem lahko samo delal. Do šestnajst ur na dan sem lahko risal. Obenem sem bil pa zelo hiter in precizen.

Je bila po Zvitorepcu kadarkoli posneta tudi risanka?

Nikdar.

Zakaj ne?

Saj so prišli do mene vsaj ene petkrat in dal sem jim vse. Material, like in scenarije. Vendar pa so me vprašali, kdo bo delal. Odgovoril sem jim, da sam oziroma da en človek ne more delati serije risank. Potem so obljubili studio in ekipo. Viba film. Takrat sem bil že v Nemčiji. Povedal sem jim tudi, da potrebujejo začetni kapital in material, na kar so mi odgovorili, da jim bom folije, ki so potrebne za risanje risanega filma, že jaz prešvercal iz Nemčije. Kar se mi je seveda zdelo nesmiselno. Zakaj bi jaz švercal folije, da bi oni imeli studio? Tako si Janezek predstavlja produkcijo. Se pa dela risani film po predlogi Zvitorepca v teh časih, neka ekipa, ki pripada POP TV, se je zavzela za to. Naredili so že zelo solidnih 10 minut, a se je zaradi pomanjkanja denarja projekt ustavil.

Risani film riše več ljudi. Pa vendar razlike v značilnosti risb morajo obstajati od človeka do človeka. Od roke do roke. Kar je zagatno. Kdor je bral stripe, je lahko opazil, da se je risba kdaj malenkost spremenila in da je znalo biti to za bralca moteče. Kako se ta težava rešuje znotraj produkcijskih ekip?

Seveda je to moteče. Disney je zato imel za vsako svojo figuro določene proporce, ki jih je moral obvladati vsak risar. Tudi jaz sem jim narisal vse figure, z vseh možnih strani. Vsak risar riše drugače. Eden tanko in fino, drugi vse povprek. Sam sem na primer lahko v enem dnevu menjal tri stile. Po navadi se delo razdeli tako, da če ima risani film pet figur, vsak risar riše svojo figuro, tako da so liki v nadaljevanjih isti. Da torej ni odstopanj in motenj. V Nemčiji sem sam na primer delal serije desetminutnih filmov v Disneyjevem stilu, v katerih je bilo sedemnajst figur.

Kako dobri ste pa v povzemanju klasičnih slik? Bi lahko ponaredili Mono Liso?

Lahko. Malo bi moral potrenirati. Recimo, da mi prva ne bi ratala, druga pa bržkone že.

Kaj od slikarstva vam je sicer všeč?

Lahko rečem, da mi packanje z barvami ni všeč. Jaz nisem slikar. Kipar sem. In v kiparstvu je bistvena risba. Obrisi.

Ste to, pogojno rečeno novo produkcijo risanih filmov, kakršna je na primer Ledena doba, videli?

Narisati ni problem nič. Največji problem je narediti napeto zgodbo brez nasilja. Brez grobega nasilja. Mora pa vedno nekdo groziti. Kot Gulikoža, ki je bil dejansko žaba. Sam sem se, potem ko so z Lakotnikom postali prijatelji, precej trudil, da bi si izmislil novega negativca. Iskal sem črnega kavboja. Domislil sem se torej žabe in ljudje so jo sprejeli.

Kakšnega političnega prepričanja so osnovni junaki Zvitorepca, če jih lahko opredelite?

Enkrat so me stari borci stisnili, zakaj ne narišem Zvitorepca v partizanski verziji, da bi bilo to bolj napredno. Dejal sem jim, da bi bil Zvitorepec verjetno komandir čete, Trdonja bi bil politkomisar, medtem ko bi bil Lakotnik bržkone likvidator, in da takšnih stvari ne bom delal.

NOB je seveda imel ta moment, vendar pa ne samo tega. Imel je tudi moment, ki ste ga upodobili v risanki iz leta 1961, v nežni zgodbici o pastirčku, kurirčku Nejčku, ki umre zaradi domačega izdajstva.

Da. Želel sem si delati tudi pravljice, ne samo Cik-Cak, ki je bil anonimno delo.

Naj vam povem anekdoto. Zakaj je bil pokojni ljubljanski punk klošar Kuzla nekoč aretiran? Ko so ga v Zvezda parku policisti vprašali, s čim se preživlja, je dejal, da je zaposlen na RTV, kjer hrani Cik-Cak zajčke.

Cik-Cak zajčki so ostali v spominu. Predvsem mamicam, in ko so jih ukinili, otroci niso več hoteli iti spat. Nastal je resen problem. Hoteli so gledati še kriminalko, ki je sledila.

Ste pionir slovenskih reklam. Reklama za Jelovico je iz leta 1970. Iz katerega časa je reklama za bombone Visoki C?

Težko rečem. Reklamne filme, ne risane, temveč filmane, sem delal že prej. Imel sem kamero, šli smo v tovarno, posneli delavce, potem pa tudi direktorja, kako sedi pri mizi, kar se je končalo z nekim napisom. Skratka, en sam dolgčas. Tudi v Šumiju, ki je bil naročnik reklame za bombone Visoki C, so bili sprva nadvse nezadovoljni z reklamo. Sam sem narisal operno pevko, ki so bile pa pregovorno takšne zajetne gospe. Oni so si namreč predstavljali, da bi bil glavni lik brhka punčka, in prav mrko so sprejeli mojo rešitev. Rekli so, da bodo oglas najprej parkrat predvajali, potem se bo pa videlo, kako naprej, oziroma se bo naredilo nov film. S sodelavcem sva bila razočarana, ker sva bila sama navdušena, direktorji pa frapirani. Res je bila reklama parkrat predvajana na TV, potem je pa zginila, tako da sem šel v Šumi vprašat, kaj je narobe oziroma ali bomo delali drug film. Odgovor je bil, da je vse v redu, vendar pa jim je zmanjkalo tako sladkorja oziroma surovin za bombone kot plastike za embalažo. Morali so ustaviti produkcijo in tudi propagando, ker so vse razprodali.

Ste se takrat družili s slovenskimi propagandisti?

Ne. Poznal sem se samo z Jožetom Mušičem, ki je bil snemalec, je pa snemal samo realistične filme.

Vendar pa, kako ste dobili propagandistične posle? Konec koncev je šlo za dobre posle.

Oh, ko sem naredil prvi risani film, so vsi znoreli. Ne samo v Sloveniji. Delal sem tudi za Podravko – niso šli v Zagreb, ampak so prišli k meni. Tudi še potem, ko sem šel v Nemčijo.

Zakaj so Hrvati in Srbi bolj odprti do stripov kot Slovenci?

Tako je še iz časov pred drugo svetovno vojno. Srbi so imeli Politikin Zabavnik, Hrvati pa Vjesnikov Zabavnik. Mi smo čitali hrvaške in srbske stripe, slovenska oblast je bila pa vedno proti stripom. Vi povejte, zakaj.

Jaz? Gospod Muster, pa saj imate vi skoraj sto let, ne jaz! Nekje sem prebral, da to razlagate z zabitostjo...

... ker smo bolj papeški od papeža. Če so Srbi rekli, da nekaj ni dobro, so sami to vsaj tolerirali, Hrvati so itak delali po svoje, mi, Slovenci, smo pa to vedno upoštevati 150-odstotno. Dolga leta sem imel v podzavesti strah, da bodo v sliki našli nekaj, kar bo narobe.

Ste imeli s politiki tedaj tudi osebne stike?

Od politikov sem poznal samo Kučana, ki sem ga, kot že rečeno, poznal še kot otroka.

Kakšen poba je bil?

Oče je padel na sremski fronti in vzgajali so ga za politika. Že v gimnaziji je bil predsednik mladine. Zelo je bil agresiven. Poznam par fantov iz Murske Sobote, ki so izdajali neki časopis in pisali neke sporne članke in so morali zaradi njega pustiti študij v Ljubljani oziroma iti študirat v Zagreb.

Ste bili kdaj na tem, da stopite v Zvezo komunistov?

Seveda, novačili so me na akademiji, vendar pa sem se izgovoril, da sem veren.

Pa ste veren človek?

Imam svojo vero. Je bila pa moja žena zelo pobožna in včasih sem šel v cerkev z njo, da ni bila tam sama, tako da se me je dalo videti tudi tam. To o veri je bil bolj izgovor, češ, nisem še dovolj zrel za partijo.

Ali z Milanom Kučanom, kadar se srečata, spregovorita po prekmursko?

Da, pogučiva.