Do nove tehnologije z domačim znanjem

Knauf se je že pred leti odločil za posodobitev najstarejše od treh proizvodnih linij, tri leta in pol so čakali na gradbeno dovoljenje. Lani se je pojavila možnost, da bi to linijo dodatno posodobili tako, da bi s kurjenja na koks prešli na zemeljski plin. Taka sprememba zahteva tudi spremembo gradbenega in okoljevarstvenega dovoljenja. Za slednjega so vlogo vložili že julija lani, za gradbenega pa decembra. Zaradi bojazni, da bi se ta procedura morda tudi zaradi nasprotovanj sosedov zavlekla, so načrte razkrili na sestanku s krajani Trate. Prišlo jih je okoli 50, izkazalo pa se je, da krajane moti marsikaj, od izpuhov do hrupa, najbolj pa obremenjene dovozne ceste. Naložbi, ki je vredna 25 milijonov evrov, pa ne nasprotujejo. »Prepričan sem, da bomo naložbo lahko začeli spomladi. Pri izdelavi kamene volne povsod po svetu za energent uporabljamo koks, mi bomo prvi, ki bomo lahko prešli na zemeljski plin. Gre za povsem novo tehnologijo, ki smo jo razvili v Sloveniji, in smo ponosni na to, da se je naš lastnik odločil, da bomo tudi mi prvi, ki jo bomo uporabili v praksi. Odločitev bi lahko bila tudi drugačna,« je dejal Tomaž Lanišek, direktor škofjeloškega Knauf Insulation, ki je bil tudi predlanska Dnevnikova zlata gazela.

Glede na opravljene meritve Knauf mejnih vrednosti ne presega niti pri hrupu niti pri izpustih, res pa je, da se marsikdaj tem mejnim vrednostim približa. Lani so postavili nov, 65 metrov visok dimnik, a okoliški prebivalci trdijo, da se stanje ni izboljšalo. Hrupa naj bi bilo še več, problem pa je, da vsi izpuhi iz tovarne niso speljani v dimnik. Največ pripomb ljudi je na tovorni promet, ki se vije tudi mimo naselja. V prihodnje naj bi se to z zgraditvijo južne obvozne ceste skozi industrijsko cono izboljšalo.

Sosedje skeptični do obljub

Glede izpuhov bo že nova naložba precej pripomogla k izboljšavi, saj načrtujejo skupno znižanje za petino. »Vpliva na okolje ne moremo izničiti, lahko pa ga zmanjšamo. V prihodnjih nekaj letih bomo lahko začeli uporabljati tudi novo vezivo, kar pomeni močno znižanje uporabe fenolnih smol,« je zatrdil Lanišek.

»Mi, ki tu živimo, smo upali, da se bo smrad z novim dimnikom zmanjšal. Žal se ni. Zelo vas cenim, pozdravljam naložbo, a žal smo imeli v preteklosti podobne debate, pa se nikoli ni nič spremenilo. Upam, da bo tokrat drugače,« je povedal eden najbližjih sosedov tovarne Miro Derling. Jureta Bernika je skrbelo, ali bo zaradi novega energenta v tovarno vozilo še več tovornjakov kot zdaj. Odgovor je bil nikalen, prav tako sta odgovorna iz Knaufa zatrdila, da ne bo novih dodatnih ventilatorjev, ki povzročajo hrup. Krajani so ju opozorili še na parkiranje zaposlenih na drugi strani tovarne, do koder pridejo skozi vas. Lanišek je obljubil, da bo zaposlenim naročil, naj parkirajo zgolj na tovarniških parkiriščih, nekaj zavez je bilo danih tudi za protihrupno ograjo in zeleni pas. Župan Škofje Loke Miha Ješe pa je dejal, da občina naložbo Knaufa podpira, saj gre za ohranjanje delovnih mest in navsezadnje za skrb za čistejše okolje. »Te naložbe ne smemo ovirati,« je dejal Ješe. Zdelo se je, da je tako tudi mnenje krajanov Trate.