Pogost pojav v vsakdanjem življenju je, da pozornost pritegnejo stvari, ki so lepše oblike in atraktivnega videza, in ne tiste, ki imajo dejansko uporabno vrednost. Ne obstaja zaman pregovor, da obleka naredi človeka. Preprosto bivamo v obdobju, ko je forma pomembnejša od vsebine. Tako ni najbolj pomembno, kaj človek pove, ampak kako pove, zato se bistvo nemalokrat izgubi med številnimi nepomembnimi podatki. Podobno je v avtomobilski karavani. Zdi se, da oblikovalci bistveno več pozornosti namenijo bodisi limuzinam bodisi športnim terencem bodisi družinskim enoprostorcem, nekje v ozadju pa se vedno znajdejo karavanske različice. A kaj, ko je z vidika dejanske uporabnosti skoraj vse drugače.

Pri marsikaterem karavanu se je namreč že dogodilo, da so ga razvojniki oblikovali bistveno slabše kot njegovo limuzinsko različico. Pogosto so linije na zadku avtomobila takšne, da je jasno, da jih oblikovalci niso risali prav dolgo, preden so sprejeli dokončno različico. Pač toliko, da nekaj je. Drugačna zgodba je pri BMW serije 3 touring, še malce bolj pa pri volkswagnu passatu variantu, ki sta kljub karavanskemu podaljšku precej atraktivna tudi zadaj, čeprav še vedno daleč od kakšnih presežkov. Toda napredek v primerjavi z marsikaterim konkurentom (tudi znotraj iste blagovne znamke) je opazen.

V vsakem primeru je pri oceni karavana potrebno pogledati v notranjost, kajti ravno tam padajo odločilne ocene, ali je določen karavan dober ali ne. Ključen je prtljažni prostor. Testni različici sta bili BMW 318d touring sport line in volkswagen passat variant comfortline 2,0 TDI, ki sta oba dobila našo kljukico odobravanja. Prvi ima zadaj za 495 litrov prostora, ob podrti zadnji klopi celo 1500 litrov. Še prostorsko razkošnejši je passat, saj osnovni prtljažnik pogoltne 650 litrov, ob podrtih zadnjih sedežih celo 1780 litrov. Uporabna sta oba približno enako, zlahka pogoltneta štiri potovalke in še kaj zraven. Nakladalni rob je ravno prav dvignjen, da se lahko nanj nasloni vsa krama, a hkrati ni previsok, ko se dviguje težje predmete. Oba prtljažnika (volkswagnov za doplačilo pri električnem odpiranju ponuja pomoč in se samodejno odpre z brco pod zadnji odbijač) sta prekrita z zaveso, ki se zapira in odpira brez težav.

Drugače je pri prostornosti za potnike. Spredaj imata 4,62 metra dolg BMW 318d touring in 4,77 metra dolg volkswagen passat variant dovolj prostora. Voznik in sovoznik se ne stiskata ob noben rob, kar velja tudi v primerih, ko so notri košarkarji, rokometaši ali odbojkarji. Drugače je na drugi klopi, kjer ima občutno več prostora passat. Sprednja sedeža sta lahko skoraj povsem nazaj, a še vedno se bodo zadaj usedli tudi dvometraši. Bistveno bolj je utesnjeno v karavanski BMW trojki, kjer zadaj razen otrok težko sedi še kdo drug, vsaj na daljše razdalje. Nekaj problemov pri bavarcu je tudi spredaj. Pri nastavljanju višine voznikovega sedeža se namreč ta najprej pogrezne povsem v tla, potem pa se mora voznik celo malce dvigniti z zadnjico, če želi sedež dvigniti. Povedano na kratko – sistem bi moral delovati bolj tekoče.

Denimo tako tekoče, kot delujeta obe motorni posadki, kjer ni nobenih zatikanj. BMW 318d denimo pod pokrovom skriva 143 konjskih moči (105 kW), še malce več pa volkswagen passat s 150 konji (110 kW). Oba imata dizelski dvolitrski agregat. Pretikanje med prestavami poteka samodejno (testni BMW ima osem stopenj, doplačilo 2300 evrov, testni volkswagen serijsko šest stopenj), pri čemer voznik nima nobenih pripomb. Enako velja za vožnjo, ki je elegantna tudi pri višjih hitrostih, zato imajo potniki pogosto občutek, da se avtomobila premikata počasneje, kot kaže merilnik hitrosti. Ta se sicer pri BMW 318d touring ustavi pri 210 kilometrih na uro, pri volkswagnu passatu variantu pa pri 216 kilometrih na uro. Slednji tudi hitreje pospeši do stotice, za kar potrebuje 8,9 sekunde, medtem ko njegov tekmec 9,2 sekunde.

In poraba? Ni nizka, a če jo primerjamo s športnimi terenci, ki ponujajo približno enako prostora za prtljago kot karavani, imata BMW 318d touring in volkswagen passat variant vsaj za dva litra nižjo. Na testu smo pri prvem namerili 6,8 litra porabe dizelskega goriva, kar ob 57-litrski posodi za gorivo zagotavlja doseg 840 kilometrov, pri drugem 6,9 litra in doseg 960 kilometrov (posoda pogoltne 66 litrov), a pri obeh bi se lahko poraba spustila še nižje. Toda vsaka zgodba pri avtomobilih se največkrat začne in konča pri ceni. Ta je občutno bolj prijazna za denarnico pri volkswagnu passatu variant comfortline 2,0 TDI, ki stane 30.597 evrov, njegov tekmec BMW 318d touring sport line pa 36.400 evrov. Na bavarskem sicer trdijo, da vsaka kakovost nekaj stane, ampak ravno njegov nemški tekmec na testu je dokaz, da je kakovost zagotovo lahko tudi cenejša. Več pa v sklepu.