Po mariborski tragediji, ki je razkrila vprašljive etične standarde številnih medijev, se je zgodil tudi Domen Savič – komunikolog, ki je udaril še enkrat. In ne samo po medijih, ki so mariborski »škandal« zlorabili zaradi komercialnih interesov, temveč tudi po oglaševalcih, ki se vselej tako radi sklicujejo na družbeno odgovornost. Savič je namreč takoj po tragični smrti mariborskega ravnatelja s pomočjo družabnih omrežij začel »pritiskati« na medije in oglaševalce, ki s skupnimi močmi soustvarjajo novinarstvo nizkih profesionalnih standardov.

»Vsi pridejo na vrsto«

»Mariborska tragedija, ki je bila najhujša stvar, ki se je kadarkoli zgodila v slovenskem medijskem prostoru, me je prepričala, da se je potrebno zadeve lotiti na drugačen način, saj so dosedanji pozivi po etičnih in družbeno odgovornih medijih očitno naleteli na gluha ušesa medijskih podjetij, ki medijske vsebine vse bolj jemljejo kot komercialni produkt, katerega edini namen je prodaja oglasnega prostora,« svojo akcijo Dajmo medije v medije razume Savič.

Od podjetij, ki oglašujejo na spletni strani Slovenskih novic, je zato zahteval umik njihovih oglasov. Kot je znano, je ta tabloidni časnik prvi poročal o mariborskem »škandalu«; do sedaj je oglase s spletne strani Slovenskih novic umaknilo že deset podjetij.

»Ker se do sedaj nihče ni ukvarjal z oglaševalci v medijih, ki dokazano posredno usmerjajo vsebinski del medijev in vplivajo na medijsko politiko v državi, sem se odločil, da se temu področju posvetim sam,« svojo vlogo razume univerzitetni diplomirani novinar. Slovenske novice so po njegovem mnenju zgolj prve v dolgi vrsti medijev, ki jih oglaševalci finančno podpirajo in s tem dejansko podpirajo produkcijo vsebin, ki so družbeno nekoristne, škodljive in pri katerih je edini namen prodaja oglasnega prostora. »Vsi pridejo na vrsto.«

Najbolj problematičen odgovor NLB

Saviča so najprej pozitivno presenetili v podjetjih Mimovrste in Bisnode, saj so svoje oglase s spletne strani Slovenskih novic umaknili že po nekaj urah od začetka akcije. »Spletna trgovina Mimovrste kot del mednarodne skupine Netretail Holding upošteva visoke etične standarde pri izbiri oglasnega prostora, zato nedavni ukrep ni bil vezan na posamezen medij, ampak na vsebine, ob katerih se pojavljajo naši oglasi. Mimovrste bo po svojih močeh še naprej podpirala dobre medijske zgodbe vseh slovenskih medijskih hiš,« poudarjajo pri spletnem trgovcu, ki so se mu v Savičevi akciji pridružili še v družbah Weleda Baby, Microsoft Slovenije, Bernardin Group, Ljubljanske mlekarne, Telekom Slovenije, Sberbank in Zavarovalnica Triglav, medtem ko so se do oglaševanja ob »krvavih« vsebinah malce neposrečeno opredelili pri Simobilu in Krki. V novomeškem farmacevtu so tako na primer zapisali, da si bodo prizadevali, da se njihovi oglasi ne bodo pojavljali ob člankih, ki ne bodo skladni z določili Kodeksa novinarjev Slovenije. »Skladnost posameznih ravnanj s tem kodeksom pa je v pristojnosti Novinarskega častnega razsodišča,« pojasnjujejo v Krki. Ker NČR svoje razsodbe oziroma stališča glede posameznih novinarskih prispevkov sprejme le po vloženi prijavi, torej po objavi prispevka (in oglasa), nas je zanimalo, kako lahko razumemo njihov odgovor, vendar nam pojasnil niso poslali. So pa sporočili, da primera, ko bi oglas umaknili zaradi neprofesionalnega poročanja novinarjev, še niso imeli.

Po Savičevem mnenju je »najbolj problematičen odgovor« priromal iz Nove ljubljanske banke, kjer so pojasnili, da »banka oglašuje v tistih medijih in na tistih nosilcih, kjer je z vidika ciljnih javnosti in oglaševalskih ciljev najbolj smotrno. Pri oblikovanju medijskih načrtov se ne odziva na vsebino medijev, v katerih oglašuje«. »To jasno kaže na prelaganje odgovornosti in na pranje rok,« je kritičen Savič.

Iz uprave Dela so nam sicer sporočili, da poslovne škode zaradi Savičeve akcije ne beležijo in da svojega mnenja o korektnosti poročanja Slovenskih novic o mariborski zgodbi ne spreminjajo. Dodajmo, da je bila spletna stran Slovenskih novic po oktobrski raziskavi MOSS sedma najbolje obiskana stran v državi.

Oglase umikali zaradi kritičnega poročanja

Domen Savič, ki svoje izsledke objavlja na blogu, je očitno dokaz, da državljansko novinarstvo še deluje. Bloger Roni Kordiš zato Savičevo akcijo podpira, vesel je, da se je nekdo lotil te problematike, rezultati pa so po njegovem mnenju zaenkrat fascinantni. »Njegova ideja je vredna posnemanja. V Sloveniji očitno še vedno obstaja možnost, da majhen človek naredi veliko spremembo. Ljudje imamo torej moč, samo izkoristiti jo moramo in iz tega narediti nekaj pozitivnega,« poudarja Kordiš.

Poziv, ki urednike in novinarje spodbuja k odgovornemu poročanju, podjetja pa k odgovornemu oglaševanju, pozdravlja tudi Tanja Kamin s katedre za tržno komuniciranje in odnose z javnostmi na ljubljanski fakulteti za družbene vede. »Oglaševalci imajo moč, da opomnijo, kakšnih medijev si želijo. Do sedaj so oglaševalci grozili z umikom oglasov le, če so mediji o njih poročali negativno. In to je slabo, to vodi v samocenzuro kritičnega poročanja, kar je bistvo novinarstva. Podjetja pa lahko izražajo tudi držo do senzacionalističnega novinarstva, ki z ničimer ne prispeva k demokratičnosti razprave oziroma ne rešuje problemov, ampak izključno sledi pridobitveni logiki v obliki klikov in pogledov,« je jasna Kaminova.

Ker so akcijo Dajmo medije v medije podprli in pozdravili tudi preostali uporabniki družabnih omrežij, novinarji in oglaševalci, se Saviču zdi, »da si vsi želimo spremembe« v medijskem prostoru.