Kreativni center Poligon v nekdanji tobačni tovarni je pretekli teden gostil tri slovenske oblikovalce, ki so iz domačega lesa ustvarili zanimive, tudi zabavne izdelke, katerih potencial ravno v teh dneh preverjajo na največji spletni platformi za množično financiranje Kickstarter. Dogodek je privabil številne poznavalce spletnih tehnologij in radovedneže, ki so prišli preverit, kaj zmore domača ustvarjalna žilica. »Kickstarter je pri nas zelo popularen in po mojem mnenju je že zato pol več ljudi, kot bi jih bilo sicer,« je ocenil eden od poznavalcev. Kot tak pa je seveda tudi dobrodošlo orodje za preverjanje potenciala novih izdelkov, pa tudi skupnega imenovalca vseh treh novincev na trgu – to je slovenskega lesa, neizkoriščenega potenciala, o katerem smo lahko v zadnjih letih ogromno slišali.

Inovator, ki ni poslušal očeta

Janez Tratar se že desetletje ukvarja z razvojem lesenega kolesa in po trinajstih modelih, med drugim tudi dveh električnih za dunajsko univerzo, se je podal na trg z mestnim kolesom s prestavami in brez. Tričlanska ekipa, ki je poleg inženirja lesarstva Tratarja dopolnjena z grafičnim oblikovalcem in študentom arhitekture Matejem Ramšakom ter fotografom in prav tako bodočim arhitektom Nejcem Pušem, je v projekt vložila leto dni intenzivnih raziskav in razvoja. »Srce kolesa je leseni okvir 'monocoque', izdelan v svetli barvi iz macesna in jesena oziroma v temni iz oreha in hrasta, na voljo pa je v treh velikostih. Izdelan je podobno kot pri karbonskih vlaknih in se tako ponaša tudi s podobno vzdržljivostjo in lastnostmi. Aluminijasti in leseni deli so v optimalnih razmerjih, tako da les ponuja dovolj dušenja in daje edinstveno estetiko, kovina pa možnost priključitve standardne opreme,« pojasni glavni oblikovalec Tratar.

Zgodba ljubljanskega Tratar Bikes izhaja iz družinske mizarske tradicije, kjer še vedno ostaja veliko podpore, čeprav ob začetnih zamislih o lesenem kolesu niso bili preveč navdušeni. »Kakor vsak 'mulec' tudi jaz nisem poslušal očeta. Nekega dne sem dobil idejo, oče pa me je prepričeval, da je to brezzvezno in izguba časa. Nisem ga poslušal in prišlo je do tega, kjer smo danes, ko je tudi on malo spremenil svoje mnenje,« se nasmehne Tratar. Njihovo družinsko mizarsko podjetje tudi sicer dela s slovenskim lesom, kar je bila prednost pri nabavi za kolesa, a sogovornik je dodal, da je presodila predvsem kakovost. »Pri nekaterih stvareh se ne sme gledati na ceno, ampak mora kakovost imeti prednost,« pojasni. Temu primerna je tudi cena, saj se kolo brez prestav na Kickstarterju ponuja za nekaj več kot 1300 evrov, kolo s prestavami pa za nekaj več kot 1400 evrov. Zgolj za okvir bi odšteli 700 evrov.

»Cena je mogoče res navidezno visoka, ampak ob upoštevanju dela in inženirskega znanja, ki je vanj vloženo, smo primerljivi s kolesi iz karbonskih vlaken. Ciljamo na višji odstotek trga in nimamo namena iti v masovno proizvodnjo, saj gre za ročno izdelan proizvod. Ciljni trg je predvsem tujina, nemško in angleško govoreči svet, kjer je že kar nekaj zanimanja in smo dobili tudi nekaj prednaročil. Pri nas računamo na dve, tri prodana kolesa,« je pojasnil Tratar. Nadaljeval je, da je kampanja zanje predvsem raziskava trga, dobivajo pa tudi že ponudbe za zastopništvo od nekaterih nemških trgovin. »Naš namen ni samo uspeti z množičnim financiranjem in potem po letu ali dveh zamreti, ampak vztrajno in počasi lesti naprej. Prišli smo do točke, ko potrebujemo tudi nekaj sreče,« je sklenil in kot nadaljnji korak napovedal postavitev spletne trgovine. Od prejšnje srede do včeraj je projekt zbral 5000 od načrtovanih 25.000 ameriških dolarjev, čaka pa ga še mesec dni kampanje.

Po naključju do uspeha

Od predstavljenih projektov je trenutno najuspešnejše zen jajce, ki je v dobrem tednu dni zbralo več kot 500 podpornikov in s 15.000 dolarji skoraj za sedemkrat preseglo izhodiščni cilj 2200 dolarjev, pri čemer kampanje še zdaleč ni konec. Pravzaprav je oblikovalec Gašper Premože do njega prišel po naključju. »Do njega sem prišel kot do stranskega produkta, ko sem delal masažni izdelek. Dal sem ga kolegu, ki ga je pokazal drugim, ti pa so bili navdušeni in komentirali, da se s tem lahko odlično masiraš in povrhu je tudi videti ljubko. Začel sem ga razvijati naprej, dodal utež, ga lepo oblikoval, da ima pravo konico za masažo, in izpilil pravo velikost. Potem sem videl, da se zelo dobro ziba sem in tja, in to me je dokončno prepričalo, da smo začeli kampanjo,« je razložil. Bistvo izdelka vidi v tem, da je zabaven, hkrati uporaben ter z obliko, materialom in po občutku zelo blizu naravi. Za zdaj ga izdelujejo iz orehovega, hruškovega in jesenovega lesa, razmišljajo pa tudi o bolj eksotičnih vrstah, če bo zanimanje. »Namenjen je sprostitvi stresa. Vsak predmet, ki ga imaš v roki, ti pri tem lahko pomaga, ko ga že nezavedno začneš mečkati po rokah ali se z njim masirati. Ko pa si pri tem rečeš še, to je mojih pet minut, kar je tudi sporočilo mojega izdelka, ostaneš sam s seboj. Da si vzameš čas za razmislek, samorefleksijo in se osredotočiš,« je jajce, trenutno na voljo za 15 evrov, predstavil Premože.

Vsaj delno po naključju je svoj izdelek končal tudi industrijski oblikovalec Luka Pirnat, ki se za spletne podpornike poteguje z vrtljivo poličko za 360 stopinj. »Dizajn police je bil narejen že v času študija in potem je tudi sama pristala nekje na zaprašeni polici,« se je nasmehnil. »V bistvu je nekako čakala na svojo priložnost, ki se je našla v Kickstarterju. Se je pa vmes zgodilo preoblikovanje, saj smo tako dolgo iskali pravi vijak, da sem ga na koncu naredil kar sam. In tako se je vrtenje za 360 stopinj zgodilo že znotraj zagnanega projekta in nato postalo osrednji moment izdelka,« je pojasnil srečni splet okoliščin. Pravi, da je to »večfunkcionalna izložba« in ne le knjižna polica, zaradi majhnosti pa je tudi lepega videza, enostavno jo je poslati po pošti in jo tudi poljubno kombinirati v več barvnih oblikah ter postavitvah. Z odzivom je zadovoljen, čeprav se ravno v teh dneh še aktivneje trudijo z objavami po referenčnih blogih in upajo na dodaten dvig klikov. Do včeraj je od 93 podpornikov zbral nekaj več kot 5600 od načrtovanih 15.000 dolarjev, čaka pa ga še enajst dni spletne kampanje.