Ker država kljub intenzivnemu lobiranju naftnih trgovcev ne želi korenito zvišati marž oziroma preiti na tržni model oblikovanja cen pogonskih goriv, neugodna trošarinska politika pa naj bi več kot za polovico zmanjšala tranzitni promet na obmejnih črpalkah, nekateri večji naftni trgovci neuradno že napovedujejo zaustavitev investicij v nove bencinske servise. Te naj bi namreč odpirali zgolj še selektivno in izključno ob najprometnejših cestah, nekatere bolj obrobne pa naj bi celo zaprli.

Mercator črpalke prodaja, Petrol bi nedonosne zaprl

»Ena od naših članic, ki ima že dve leti težave s poslovanjem, že preučuje možnosti za izstop iz maloprodajne dejavnosti,« pravi generalni sekretar Nacionalnega naftno-plinskega komiteja Aleš Peternel in dodaja, da je Slovenija ena izmed zadnjih držav v EU, kjer še vedno vztrajamo pri regulaciji cen pogonskih goriv, in ena redkih, kjer država trošarine spreminja vsakih štirinajst dni. »Z znižanjem trošarin bi v Sloveniji pobrali veliko dodatnega davka na dodano vrednost, večji del trošarin pa bi izvozili. »Čeprav bi bila trošarina na liter goriva nižja, bi zaradi večje količinske prodaje država na koncu dobila večji priliv,« še pravi.

V Petrolu, ki ima daleč najbolj razširjeno maloprodajno mrežo v Sloveniji, naj bi po neuradnih informacijah v zadnjih tednih že preučevali možnosti za zaprtje več manjših nedonosnih črpalk, postopno pa naj bi začeli na nekaterih krajšati tudi delovni čas. Petrol je sicer že pred leti zaustavil širitev svoje maloprodajne mreže v Sloveniji, saj je število bencinskih servisov na domačem trgu od konca leta 2008 povečal za vsega šest oziroma v povprečju za enega na leto. Ambicije s prodajo naftnih derivatov je že pred časom opustila tudi uprava Mercatorja pod vodstvom Tonija Balažiča, ki je med naftnimi trgovci že preverjala interes za nakup njihovih 21 avtomatskih bencinskih črpalk Maxen.

Eni kuje dobičke na Balkanu, OMV pa prodaja zemljišča

Podobno pa je širitev maloprodajne mreže upočasnil tudi Eni Slovenija, kjer vedno večji poudarek dajejo prodaji goriv v Albanijo, na Kosovo, v Črno goro, Makedonijo, Bosno in Hercegovino ter na Hrvaško. Lani je tako Eni Slovenija po dostopnih podatkih že več kot polovico vseh prihodkov ustvaril v državah nekdanje Jugoslavije, medtem ko je še leta 2006 prodaja zunaj Slovenije k njihovim prihodkom prispevala manj kot pet odstotkov. Kakšne načrte ima Eni v Sloveniji, deželni menedžer italijanske multinacionalke za Slovenijo Alessio Lilli ni želel komentirati. Prav tako ne informacij, da naj bi v Eniju že preučevali možnosti za umik s slovenskega maloprodajnega trga in prodajo njihovih črpalk.

Tudi v OMV Slovenija so se očitno odločili, da bodo nove črpalke odpirali zelo selektivno. Lani so tako denimo prenehali obratovati na bencinskem servisu Gornja Radgona in opremo prenesli na druge bližnje servise, hkrati pa prodali tudi svoja zemljišča v Brestovici, na Gorjanskem, v Škofji Loki, na Brezovici, v Ljutomeru, Turnišču in eno zemljišče v Ljubljani. Pred dvema letoma je avstrijski OMV sicer že prodal 62 bencinskih črpalk na Hrvaškem in 28 črpalk v Bosni in Hercegovini, Royal Dutch Shell pa je v začetku letošnjega leta Kuwait Petroleum International prodal več kot 830 črpalk v Italiji. Toda kot zatrjuje direktor Shell Adrie Simon Kregar, se nizozemsko-angleška multinacionalka iz Slovenije ne umika, v načrtih do leta 2016 pa imajo širjenje njihove maloprodajne mreže. Spomnimo, da se je Shell leta 1999 enkrat že umaknil iz Slovenije in svoje bencinske črpalke prodal Petrolu, a nato pred desetimi leti znova vstopil na trg. Danes je njihova bencinska črpalka v Framu, ki je namenjena avtomobilskim prevoznikom, druga oziroma tretja najuspešnejša črpalka v celotni skupini z letno prodajo okoli sto milijonov litrov goriva.

Smeli načrti MOL

Eden izmed redkih naftnih trgovcev, ki je v zadnjih mesecih napovedal agresivno širjenje maloprodajne mreže, je madžarski MOL. A ob tem opozorimo, da so Madžari podobno napovedovali že leta 2011, ko so prevzeli 19 Tuševih bencinskih servisov. Tedaj so si namreč zadali, da bodo že do konca leta 2012 svoj tržni delež povečali na deset odstotkov. Toda za uresničitev tega cilja bodo morali število bencinskih servisov povečati še za več kot polovico oziroma za okoli 20, kar pa bodo ob trenutnem tempu le stežka dosegli.