Skoraj ni športne panoge, kjer ne bi bili tekmovalci iz generacije v generacijo večji in močnejši. Nič drugače ni (bilo) v nogometu, dokler se ni sredi prejšnjega desetletja pojavila Barcelona pod vodstvom Josepa Guardiole. Kar naenkrat je nove smernice nogometa postavila ekipa, ki je bila drobna in skoraj za eno glavo manjša od tekmecev. Glavni palček je bil Lionel Messi, ki je moral kot otrok jemati rastni hormon, da je sploh zrasel do sedanjih 169 centimetrov.

Le meter več pa je daljši novi smart fortwo, palček med avtomobili. Slučaj ali ne, toda prve kilometre je uradno napravil ravno v Barceloni, kjer se je smukal med ulicami katalonskega velemesta. V križiščih in čez ležeče policiste je med ostalimi avtomobili preigraval kot nekoč nogometaši Barcelone, zaradi majhnosti avtomobila pa voznik ni imel prav nobenega manjvrednostnega sindroma. Kvečjemu nasprotno, saj je bil smart v dvobarvanih kombinacijah ves čas tarča pogledov. Z različnimi odtenki je bil skoraj tako privlačen kot barvite začimbe iz vseh koncev in krajev na znameniti tržnici La Boqueria v Barceloni. Smart pa je poseben tudi po obliki, saj spredna visoka maska podaja občutek, da je avtomobil bistveno večji, kot je.

Toda zunanja majhnost nima nič skupnega z notranjostjo. V dvosedu fortwo lahko sedi tudi možak preko dveh metrov ali pa takšen z malce bolj okroglim trebuščkom. Nobene težav torej ne bo, četudi se boste na večerjo odpravili v kakšno okusno špansko restavracijo. K dobremu počutju pripomorejo še sedeži, na katere se potnik takoj privadi in na njih sedi precej pokončno, kar je koristno predvsem za starejše uporabnike. Enako velja za zadnjo klop v forfouru (dolg je 3,49 metra), kjer resda ni prostora za dvometraše, a nižje rasli lahko sedijo, če le malce potrpijo. Tudi v notranjosti je opazen moderen pristop s futurističnimi linijami in drznimi odtenki. Posebnost je prevleka na armaturni plošči, ki je drugačna na pogled in otip kot navadna plastika, bistvenega funkcionalnega pomena pa nima. Hitro opazen je tudi merilnik obratov z analogno uro, ki je izraščen na levi strani komandne plošče. V celoti gre za precej napreden pristop, ki so ga razvojniki v Daimleru spravili skupaj bistveno prej, kot arhitekti še vedno ustvarjajo Gaudijevo cerkev Sagrado Familio.

Med vijuganjem v tesnih prostorih največ veselja ponuja 6,95 metrski obračalni krog smarta fortwo. Kolesa se namreč tako ostro obrnejo, da se zdi, da se avtomobil zavrti skoraj na mestu. Vožnja skozi krožno križišče kmalu postane povsem dolgočasna, saj je vseskozi prisoten občutek, da volana sploh ni potrebno bistveno obračati, pa gre smart že okoli. Da smo v praksi sploh lahko preizkusili obračalni krog, smo avtomobil zavrteli kar na prazni cesti. In bilo je tako zabavno, da se ni končalo samo pri enem krogu. Če je kdo to gledal, si je zagotovo mislil, da je voznik spil kakšen kozarček absinta v baru Marsela, ki je najstarejši lokal v Barceloni (odprt od leta 1920), kamor so nekoč zahajali veliki umetniki, kot so Dali, Picasso, Gaudi in Hemingway. Bojda zato, ker absint pomaga pri iskanju navdiha.

Ko je govor o posebnih številkah pri smartu, se nikakor ne sme izpustiti 85-odstotnega kota pri odpiranju vrat, ki pa je le mrtev podatek na papirju, dokler se ga ne preizkusi pri vsakdanji uporabi. Potnik se tako brez težav spravi v majhen avtomobil, predvsem pa je v pomoč pri nalaganju stvari skozi zadnja vrata v štirisedu forfouru. Priročen je tudi način podiranja sedežev, ko se v ravno linijo podere tako zadnja klop kot tudi sprednji sovoznikov sedež. V tej postavitvi ima smart forfour prostora za kar 975 litrov, ali povedano drugače: tudi za predmete, ki so dolgi 220 centimetrov. Ob normalni postavitvi sedežev je v prtljažniku prostora za 215 ltirov. V manjšem fortwo je ob različnih formacijah prostora med 190 in 350 litri.

Smartovih motorjev je toliko, kolikor je Messi zabil golov na zadnjih dveh tekmah – tri. Osnovni je trivaljnik z 71 konjskimi močmi (52 kW), zraven je na voljo tudi turbo motor z 90 konjiči (66 kW), čez nekaj mesecev pa prihaja še šibkejši motor s 60 konjskimi močmi (45 kW). Na cesti se najboljše odziva najmočnejši motor, predvsem je koristen na daljših relacijah. V mestu je bil povsem zadovoljiv tudi srednjemočan motor. Za močnejši različici je sicer na voljo tudi avtomatski menjalnik, pri najšibkejšem pa bo zgolj ročni. Na nekajurni testni vožnji smo zagotovo pričakovali manjšo porabo, tam nekje pod petimi litri bencinskega goriva, toda oba smarta sta kurila skoraj sedem litrov.

In cena? Najcenejši je smart fortwo z 71 konji, ki stane 10.490 evrov, šibkejši motor pa bo stal 9990 evrov. Pri smartu forfour pa lahko kupite motor z 71 konji za 10.990 evrov, medtem ko je šibkejši ovrednoten na 10.490 evrov. Najmočnejša motorja staneta 11.690 (fortwo) in 12.190 evrov (forfour).

Več fotografij na www.dnevnik.si