Pokrajino sveta video iger že dolgo krojijo streljačine in druge akcijske igre, ki velik poudarek posvečajo grafiki in ambientu, ki ga ustvarjajo z dobro zvočno podlago, hitrim tempom igre, obilico eksplozij, čudovitimi prostranimi razgledi ali pa temačnimi in utesnjujočimi hodniki. Od iger, ki so se igrale podobno kot knjižice Časovni stroj in so temeljile predvsem na tekstovnem podajanju zgodbe oziroma dogajanja, smo prišli precej daleč. Kljub temu pa se eni igri, ki še vedno precej vplivov črpa iz te najzgodnejše tradicije video iger, še vedno vsako leto uspe prebiti v ospredje med najbolj pričakovane igre leta.

Velik razlog za uspeh nogometne trenerske simulacije Football Managerja je vsekakor sposobnost, ki jo ohranja vse od začetkov leta 1992, ko je bila znana še kot Championship Manager, da igralcu omogoči skoraj popolno vživljanje v vlogo trenerja nogometnega kluba. Kljub izredno skromnemu vmesniku in dejstvu, da smo na začetku tekme lahko spremljali zgolj v tekstovni obliki, smo s pomočjo statističnih podatkov doživljali podobne izbruhe veselja in obupa, kot ga ob prelomnih dogodkih vidimo na obrazih nogometnih trenerjev po televiziji. Pogajanja ob nakupih novih igralcev, poškodbe in odkrivanje novih nogometnih talentov, ki se včasih čez nekaj let izkažejo tudi v resničnem svetu, pa so uporabnikom vselej omogočila, da so napisali lastno zgodbo za krmilom nogometnega moštva. Vezi s klubi, ki si jih uspel pripeljati iz regionalnih lig do naslova državnih prvakov ali celo na sam vrh evropskih klubskih tekmovanj, pa so včasih postale celo tako močne, da so mnogi igralci posledično postali tudi podporniki ekip v resničnem življenju.

Dvaindvajset let kasneje

Dvaindvajset let kasneje igra še zmeraj ohranja zmožnost ustvarjanja takšnega vzdušja kot nekoč in se lahko pohvali z izjemno bazo podatkov o nogometaših, trenerjih, skavtih, fizioterapevtih in drugih nogometnih delavcih, ter možnostjo vodenja ekip iz številnih svetovnih lig, medtem ko je bila v prvi različici na voljo zgolj Anglija. V vmesnem obdobju je igra dobila tudi nadgradnje na ravni grafike, saj si že nekaj let lahko poleg tekstovnega ogleda tekem ali bolj taktičnega 2D pogleda srečanja ogledamo tudi v 3D grafiki, ki počasi že dosega povsem sprejemljiv nivo. Nekaj novih animacij pa je prispevala tudi nova različica, ki je poleg tega malce polepšala tudi stadione.

Vsako leto je prav tako vse več možnosti za interakcijo z igralci in mediji. Še posebej pogovori z mediji postajajo vse večji del igre, ko je treba hoditi po tanki črti izigravanja vprašanj sovražno nastrojenih novinarjev, ki želijo sprožiti spor s posameznimi igralci ali trenerji nasprotnih ekip. Prav tako je na dolgi rok izredno pomembno, kakšen trening pripišete igralcem, ki se lahko razvijejo v prave dragulje ali pa stagnirajo in celo nazadujejo.

Vneseni elementi RPG iger

Vsak dober trener mora pozornost posvetiti tudi dobri fizični pripravljenosti igralcev. Letošnja različica je precej neprizanesljiva do trenerjev, ki bodo vselej igrali z isto postavo, saj so poškodbe utrujenih igralcev precej pogoste, večja nevarnost za poškodbe pa obstaja tudi za tiste igralce, ki zaradi pomanjkanja tekmovalne prakse niso sposobni igrati vseh 90 minut pri visokem tempu. Tako se ob nepazljivi igri zelo hitro zgodi, da po zaprtju menjalnega trga za nekaj tednov ostanete brez zdravih igralcev na enem položaju. Prav tako pa ne škodi prilagajati taktike nasprotnikom, saj vselej obstaja nevarnost, da postanete preveč predvidljivi v svoji igri, kar dobri trenerji nasprotnih ekip pogosto izkoristijo.

Tokratna različica je prav tako uvedla dodaten element RPG iger in omogočila večji nadzor pri oblikovanju lastnih podatkov. Tako se boste lahko odločili svojo predzgodbo opremiti s preferencami vodenja ekipe. Lahko se odločite, da ste bolj praktični trener, ki dela predvsem na igrišču z igralci, ali pa trener, ki več poudarka daje taktiki in teoriji. Temu primerno si lahko nato prilagodite tudi določene statistike, na količino točk, ki si jih pripisujete pod vsako sposobnost, pa vpliva raven izkušenj, ki si jih pripišete. Novost sicer omogoči, da dobi vaš lik v igri večjo prezenco, a hkrati vnaša nekaj dodatne zmede pred začetkom igre. Višje statistike nedvomno pomagajo pri vodenju ekipe, a jih hkrati lahko razumemo kot oporo. Zato se postavlja vprašanje, kolikšne vrednosti dovoljujejo igro na razumljivem nivoju, ne da bi imeli preveč koristi zaradi statistik, ki si jih niste zaslužili, ali pa škode zaradi podatkov, ki niso vezani na vaše vedenje v igri.

Več manjših sprememb, zelo malo večjih

Ena od bolj posrečenih sprememb pa se nahaja na področju iskanja igralcev. Sistem iskanja namreč postaja vse bolj povezan z dejavnostmi vaših skavtov. Ne le, da so pomembni karakterni podatki o igralcih dostopni zgolj, ko skavti pripravijo svoje poročilo, temveč dalj časa traja tudi ugotavljanje pravih statistik o njihovih sposobnostih. Tako se bodo neznane lastnosti sprva pojavile v obliki okvirne ocene, kot recimo 12-16, kar je lahko precejšnja razlika, šele kasneje pa se bo ugotovilo, katera vrednost je prava.

Malce polepšan je bil tudi grafični vmesnik, ki je postal bolj pregleden in na določenih mestih tudi precej bolj prijazen za uporabnike računalnikov z zasloni na dotik. V drugih menijih pa je postavitev spet takšna, da bo uporabnika, ki bo igral na sposobnejši tablici, spravljala v obup. Miška zato ostaja skoraj nujna, ustvarjalci pa vztrajajo, da igre ne nameravajo izdati na konzolah.

Igra pa žal trpi za slabostjo, ki je tradicionalna za športne igre z vsakoletnim izidom. Tako kot pri drugih tudi FM doživi večjo preobrazbo zgolj po večjem številu let z manjšimi vmesnimi nadgradnjami. Pri igri, ki temelji predvsem na statistiki in ji je držanje koraka z grafičnim napredkom v tretjem planu, to niti ni tako slabo, a je hkrati vprašanje, če se uporabnikom splača za nakup igre odločiti vsako leto, saj imajo lahko zelo podobno izkušnjo s predhodno različico s posodobljenimi bazami podatkov. Igra ima v tem trenutku tudi nekaj težav z visokimi rezultati srečanj, ki so včasih bolj podobni izidom hokejskih tekem, a bi se to lahko spremenilo z novim uradnim popravkom.

Našteto nas zato postavi v precej neprijeten položaj, ko je treba oceno podati v obliki suhoparnih številk, ki naj vključujejo in pravično odražajo odlično igralnost in možnost precej vživetega doživljanja dogajanja na pikslastih zelenicah, hkrati pa opozarjati, da nova različica ne vnaša nobene bistvene revolucije v svet video iger. Rezultat naj bo torej nek kompromis, pri čemer bi tisti, ki je pričakoval obsežnejše nadgradnje, dal za kakšno desetinko nižjo oceno, kdor pa se k seriji vrača po več letih odmora, pa kakšno desetinko višjo.

FM 15 je odstopen za Mac, Linux in PC.

Ocena: 8,2