»Revolucija, hočemo revolucijo!« se je na osrednjem trgu v prestolnici, posvečenem pesniku Francetu Prešernu, drl bradati moški. Stopili smo bližje, saj smo bili radovedni, čemu ostre besede, a hitro ugotovili (ali, bolje, zavohali), kam pes taco moli – možakar je bil do konca pijan. Pot nas je hitro zanesla v drugo smer, a beseda revolucija je še kar odzvanjala v glavi. Nič čudnega, ko pa katastrofalne razmere v družbi kar kličejo po drastičnih spremembah.

Spremembe. Beseda, s katero se nenehno soočajo tudi odgovorni v avtomobilski industriji. Stalne spremembe so pač gonilo razvoja, brez katerega se lahko proizvajalci pod nosom obrišejo za (prepotrebni) dobiček. A večna dilema vendarle ostaja: so potrebne revolucionarne spremembe ali je dovolj že evolucija? Staviti si upamo, da so se v podobni dilemi znašli tudi Fordovi inženirji v Kölnu, ko so dobili na mizo projekt razvoja novega mondea, že četrte generacije, če smo natančnejši. Dobre prodajne številke so bile proti oblikovni revoluciji – saj veste, konja, ki zmaguje, se ne menjuje –, precej bolj revolucionarne so bile besede, ko je naneslo na sodobne tehnologije in varnostne elemente (omenimo zračne blazine v varnostnih pasovih zadaj). In natanko takšen je novi mondeo: oblikovno zanimiv, a ne pretirano vpadljiv, zato pa prenapolnjen z množico asistenčnih sistemov (pametni tempomat, mestna pomoč pri zaviranju, samodejno parkiranje, opozorilo na avto v mrtvem kotu, prepoznavanje peščev, nadzor utrujenosti voznika), ki so bili doslej privilegij kupcev dražjih vozil, a je zanje še vedno treba doplačati. Brez strahu, licenca za pilotiranje za volanom novega mondea (še) ni potrebna. A če bodo tako nadaljevali, v prihodnosti mogoče bo.

Zato je jasno: mondeo (osredotočili smo se na karavana) vas ne bo osvojil na prvi pogled, s testno vožnjo pa vsekakor. Kot že približno 4,5 milijona ljudi od predstavitve prve generacije v letu 1993. Odločite se za kamero in parkirne senzorje, saj si verjetno po nepotrebnem ne želite pridelati praske na karoseriji. In verjemite nam, tovrstna smola se vam lahko pripeti še hitreje, kot je znani golfist Tiger Woods prevaral svojo ženo. Karoserija je dimenzijsko zajetna, dolžinski meter namreč pokaže številko 4,86. Ne ustrašite se je, ob ustrezni že omenjeni zaščiti vam seveda prinaša predvsem prednosti, ki se kažejo v udobju na zadnji klopi, kjer se bodo potniki (najbolje dva) nad pomanjkanjem centimetrov za kolena in glavo pritoževali še redkeje, kot se obiskovalci restavracije z Michelinovo zvezdico pritožujejo nad jedmi. Če smo pikolovski, je škoda le, da klop ni vzdolžno pomična, saj bi bilo lahko centimetrov za kolena v določenih primerih še več. V razmislek razvojnikom pri naslednji generaciji. Prtljažnik pa je naravnost gromozanski, saj pogoltne od 525 do 1630 litrov. Ali v praksi: ko v zadek zložite štiri kovčke, vas mazohistično opozori, da si jih želi še in še. Pravi zadetek v polno pa je, da se prtljažna vrata odpirajo (in zapirajo) samodejno s pomočjo elektrike, kar bodo zlasti cenile naše šibkejše polovice.

Ko spregovorijo o bencinskih motorjih ecoboost (na voljo so trije, podobno tudi dizli), je že iz načina govora jasno, da so nanje ponosni, kot je na primer ponosen oče, ko njegov sin postane polnoleten. Z razlogom. Preskusili smo osnovnega, 1,5-litrskega s 160 konji moči (118 kW), ob spodobni maksimalni hitrosti (217 km/h) in pospešku do stotice (9,3 s) pa se lahko pohvali, da bodo travniki kljub njegovemu izpustu ogljikovega dioksida še naprej zeleneli. Presenečeni vsaj toliko, kot bi bili pred dvema mesecema na svetovnem prvenstvu, če bi košarkarji Slovenije premagali ZDA, pa smo bili tudi, ko nam je potovalni računalnik odčital povprečno porabo bencina le malce nad osmimi litri.

Japonci pravijo, da je bahanje začetek sramote, Evropejci pa, da je lastna hvala seme sovraštva. Toda bahanje (ali hvaljenje, kakor vam je ljubše) pri našem štirikolesnem prijatelju ni bilo sramotno ali sovražno, da mu je zapisano v genih, pa potrjuje tudi s serijsko opremo, ki je na račun udobja in varnosti (skoraj) popolna. Le še pravo ceno bodo marketingarji morali določiti, a imajo v Sloveniji še čas do februarja prihodnje leto, ko bo novi mondeo zapeljal na cesto. Nemška cena z začetnimi 28.150 evri potrošniku ni ravno prijazna.