Pred vrati je čas, ko nas na cesti lahko preseneti precej več z vremenom povezanih nevšečnosti kot v zadnjih osmih mesecih. Da bi bila ta presenečenja lažje prebavljiva, navsezadnje pa tudi v izognitev še kakšnemu presenečenju druge vrste, ki ga lahko ob kontroli pripravijo policisti, velja spomniti, da je treba na naše jeklene konjičke do prihodnje sobote, 15. novembra, namestiti zimske pnevmatike. Letne pa do 15. marca, če so še dovolj ohranjene, na pravilen način, najbolje kar pri vulkanizerju, pospraviti ali jih, če so iztrošene, spet pravilno zavreči.

Da bi bili povsem natančni, je treba omeniti tudi izjemi, ki ju dopušča zakon. Prva je, da je tudi pozimi dovoljena uporaba letnih pnevmatik, a le če imate v priboru ustrezno velike snežne verige ali verigam enakovredne pripomočke za pogonska kolesa. Pri vsem skupaj je pomembno tudi, da morajo biti kanali dezena pnevmatik, ki štejejo v zimsko opremo, globoki najmanj tri milimetre. Druga izjema pa je promet na priobalnem območju. Pod slednje prištevamo del slovenskega ozemlja, ki ga omejujejo obala Jadranskega morja, meja z Italijo, meja s Hrvaško ter nekaj cest, ki niso vključene v to območje (R3 627 – odsek 3761 mejni prehod Osp–Črni Kal; R1 208 – odsek 1434 Črni Kal–Aver; R2 208 – odsek 1059 Aver–Gračišče; R3 626 – odsek 3726 Gračišče–mejni prehod Brezovica pri Gradinu). Za zimsko opremo vozil na tem območju štejejo tudi samo letne pnevmatike z globino glavnih kanalov dezena pnevmatik najmanj tri milimetre.

Letna se obnaša popolnoma drugače

Ko smo omenili policijsko kontrolo, je treba dodati, da je kazen za tiste, ki pozimi ali v zimskih razmerah motornega ali priklopnega vozila v cestnem prometu nimajo opremljenega s predpisano zimsko opremo, 120 evrov. Policija pa nadzor nad uporabo zimske opreme izvaja precej pogosto, še posebej ob začetku zime. Pri tem po besedah Matjaža Leskovarja iz sektorja prometne policije opažajo, da se večina voznikov zaveda pomembnosti primerne opremljenosti, nekateri pa še vedno gledajo le na to, da so opremljeni v skladu s predpisi, ne glede na vsakoletna priporočila strokovnjakov. »Tukaj predvsem mislimo na vožnjo z letnimi pnevmatikami, v prtljažniku pa imajo verige, ki jih večina nikoli ne uporabi kljub zimskim razmeram,« pravi Leskovar.

Prav zaradi takšnih, ki še kar vztrajajo, da lahko tudi pozimi varno vozijo z letnimi pnevmatikami, češ da je treba biti le malce bolj previden in voziti počasneje, je treba ponoviti že ničkolikokrat zapisano – z besedami inštruktorja varne vožnje pri AMZS Braneta Legana: »Treba se je zavedati, da je ob pojavu nizkih temperatur in v zasneženih razmerah zmogljivost letnih pnevmatik precej slabša, s svojo previdnejšo in počasnejšo vožnjo pa vozniki z letnimi pnevmatikami povzročajo težave tudi drugim voznikom. Pozimi moramo pričakovati nizke temperature in snežne razmere. Obnašanje avtomobila z letnimi pnevmatikami je v takih razmerah vedno problematično. Začne se s speljevanjem, nadaljuje pa ob vsaki vožnji in pri vseh manevrih, ki jih voznik izvaja. Prihaja do zdrsov v ovinkih, podaljša se zavorna pot. Na zasneženi cesti se ta podaljša za najmanj dvakrat; razlike pa so z višjo hitrostjo še večje. Letne pnevmatike so za zimske razmere enostavno pretrde. Neustrezna je površina oprijema, kot tudi pričakovana elastičnost. Razlike so manj očitne na suhi cesti kot na mokri, medtem ko na zasneženi cesti vožnja z letnimi pnevmatikami predstavlja izredno velike težave. Pogosto je to zdrs s ceste, voznik pa ima veliko srečo, če vozilo obstane še na vozišču. Ob tem je seveda povzročil veliko neposredno nevarnost tudi za vse druge, ki imajo verjetno ustrezno in brezhibno zimsko opremo. Le ta je tista, ki voznikom omogoča učinkovito in predvsem varno vožnjo v zimskih razmerah in premagovanje različnih pasti. Čeprav so v zimski opremi predpisane snežne verige, je uporaba teh zadnja možnost.«

Roke stran od rabljenih

Čeprav ob toplem vremenu, ki se zna zavleči krepko po 15. novembru, mnogi menijo drugače, ta datum ni postavljen naključno in ga velja upoštevati. »Moramo se zavedati, da se lahko razmere spremenijo čez noč, da ne omenjam možnosti, ko se taka sprememba lahko zgodi na poti. Pa pri tem sneg ni edino merilo, to so tudi nizke temperature,« na nepredvidljivo vreme opozarja Legan. V vulkanizerskih delavnicah na to temo pravijo, da ravno zaradi zakonsko predpisanega roka za menjavo zimskih pnevmatik večina voznikov zamenja pnevmatike pravočasno. »Pri čemer so mile zime v zadnjem času razlog, da se večina voznikov odloča za menjavo tik pred iztekom roka, kar lahko povzroči neljube vrste, še vedno pa je kar nekaj voznikov, ki vedno odlašajo z menjavo do prvega snega,« ob tem pravi Boris Klemenčič, direktor podjetja Pneumatic B & F, in dodaja, da se slovenski kupci pri nakupu zimskih pnevmatik odločajo vse bolj racionalno. »Pred izbiro se večkrat informirajo o rezultatih testiranj zimskih pnevmatik, ki jih izvedejo pooblaščene institucije. Na odločitev vsekakor pomembno vpliva tudi cena, saj denarja v zaostrenih gospodarskih razmerah ni na pretek in ga je treba racionalno trošiti. Sicer pa na splošno velja, da so pnevmatike danes cenejše kot pred leti, kljub temu pa obstaja tudi povpraševanje po rabljenih pnevmatikah, vendar ga odsvetujemo.«

Zapleten razvojni proces

Da pnevmatika ni zgolj kos gume, temveč za razvojem, ki pogosto poteka več let, stoji cela znanost, dokazuje tudi potek razvoja vrhunske zimske pnevmatike, ki prinaša zmogljivost na novi ravni in ki so nam ga opisali pri Goodyearu. »Razvojni proces pnevmatike se začne s skupnim sestankom več kot 15 oddelkov. Vključeni so strokovnjaki za dezene, zmesi, materiale, proizvodnjo, kemijo, fiziko in trženje. Ko enkrat na podlagi informacij, zbranih na trgu, opredelimo potrebe potrošnikov in potrebe, ki jih bo morala pnevmatika zadovoljevati med kotaljenjem po cesti, si v projektnem studiu zamislijo osnovno konstrukcijo nove pnevmatike, ki predstavlja njene temelje. Na podlagi osnovne konstrukcije potem v različnih tehničnih oddelkih začnejo razvijati, testirati, ponovno razvijati in ponovno testirati nove izdelke, dokler ne ustrezajo vsem zahtevanim standardom,« je razložil Jože Stružnik, prodajni direktor skupine držav pri podjetju Goodyear Dunlop Sava tires.

Sicer pa so tako kot vsako leto pri Avto-moto zvezi Slovenije tudi letos vzeli pod drobnogled številne zimske pnevmatike, tokrat po 14 pnevmatik dimenzij 175/65 R14 T in 195/65 R15 T. Najbolje, z oceno zelo priporočljivo, so se odrezale pnevmatike znanih proizvajalcev, medtem ko so na dnu tiste, katerih imena so znana le redkim. V prvi kategoriji so po štiri zvezdice prejele continental contiwintercontact TS850, dunlop SP winter response 2, michelin alpin A4 in firestone winterhawk 3, v drugi pa že omenjena Continentalova guma, bridgestone blizzak LM 001, dunlop SP winter sport 4D in semperit speed-grip 2.