Sonja Majer je prava ljubiteljica telenovel. Pravi, da jih je začela spremljati v rani mladosti, nato so jo prevzele. Danes o njih piše blog in ureja forum, kjer se srečujejo zanesenjaki. »Začelo se je v osnovni šoli. Zanimive zgodbe, igralci, ki so se vedno vživeli v svojo vlogo, pa tudi prelepo narava, kjer potekajo snemanja. Nato, ko z leti spoznavaš ta svet, najdeš veliko zanimivosti,« je pripovedovala. Seveda, slovita Esmeralda je bila zanjo prvi navdih.

Spominjajo na pravljice

Prav južnoameriške telenovele so pri nas zelo priljubljene. »Gledalcem so všeč, ker nekatere skoraj spominjajo na pravljice. Predstavljajte si revno dekle, ki se je v otroštvu in mladosti komaj prebijalo iz dneva v dan. Nato spozna bogatega moškega in se v trenutku zaljubita. Potem glavna junakinja izve, da je v resnici ona naslednica velikega bogastva, ampak do zdaj še ni mogla uživati v njem. Takrat se zanjo življenje popolnoma spremeni. Le kdo ne bi želel biti v situaciji glavne junakinje, sploh v časih, v katerih živimo?« se retorično vpraša sogovornica.

Daleč od tega, da bi ves prosti čas preživela pred malimi zasloni. Danes več časa preživi ob pisanju novic in novosti iz sveta telenovel, tudi sicer je veljala za gledalko, ki si je epizode ogledala bolj poredko, na teden ali še redkeje. Samo tiste, ki so jo res prevzele, pa kajpada pogosteje. Njen blog Svet telenovel je živahen in obiskan. Na njem je polno zanimivosti iz različnih uspešnic, ki so slovenskemu gledalcu že dobro poznane.

Najdaljšo tradicijo prikazovanja telenovel imajo na Pop TV. Daša Rankel, njihova predstavnica za odnose z javnostjo, je pojasnila, da so predvajanje začeli junija 1997 s telenovelo Acapulco Bay. Ta ni bila megauspešnica, vendar je napovedovala nov televizijski bum. Zgodil se je pol leta pozneje. »Januarja 1998 smo začeli predvajati prvo mehiško telenovelo Esmeralda, ki je postala pravi fenomen in je hkrati zasnovala 'slot' telenovel v slovenskem medijskem prostoru,« je pojasnila Rankelova. Od takrat so telenovele tudi pri nas doma.

Izkušnje televizijcev so pokazale, da so bile že takoj odlično sprejete. Njihove raziskave kažejo, da so zgodbe nadpovprečno priljubljene med mlajšimi ženskami, v primarni ciljni skupini, kot pravijo televizijci, v popoldanskem terminu med serijami in filmi se uvrščajo med najbolj gledane vsebine. Na Pop TV je trenutno najbolj gledana Vrtinec ljubezni, sledi ji Sila.

Na Planet TV so se odločili predvajati Sulejmana Veličastnega, pri čemer menda niso bili najbolj zadovoljni z gledanostjo, zato je programski direktor začel mešetariti po svoje in menjati spored. S tem pa, kot rečeno, jeziti gledalce. Kmalu so se jeli opravičevati. Čez teden dni so napako znova ponovili, resda so nadaljevanko takrat premaknili samo za 15 minut naprej.

Odziv gledalcev poznavalcev ne preseneča. Sulejman Veličastni namreč sodi med najnovejše fenomene, primerljive z Esmeraldo, čeprav v tej turški zgodbi ni povsem enakega naboja. Naj spomnimo, da se zgodba Esmeralde začne z rojstvom v bogati družini, katere oče si želi moškega potomstva, usoda se potem na različne načine poigrava z njo in vsemi okoli nje. Sulejman, po drugi strani, je bolj zgodovinsko usmerjen. Sonja Majer je to pojasnila takole: »Uspeh turške serije je predvsem v tem, ker prikazuje resnično življenje turškega osvajalca med osvajanjem Evrope. Med njimi smo bili navsezadnje tudi Slovenci. Poleg tega je zgodba preprosto zanimiva za gledalca, ki je že sit pravljičnih južnoameriških telenovel.« In še: »V tej turški seriji lahko spoznamo tudi, kaj vse lahko ženska stori, da doseže, kar želi, in je pripravljena iti prek trupel. In seveda lepo okolje, v katerem so snemali. Ne smem pozabiti na zanimiva oblačila, ki še dodatno prevzamejo gledalca.«

Serija je hit od Perzijskega zaliva do Baltskega morja, vendar še posebno v krajih, kjer so Turki pustili pečat. Med Arabci se je denimo prijela, ker prikazuje muslimanske vladarje kot pravične in dobre, kar je prava popestritev in beg iz vsakodnevne sodobne realnosti. Po drugi strani fascinira ljubezenska zgodba s slovanskim dekletom. Menda so Arabke prav navdušene nad kostumi iz serije, tako da so takšna oblačila, še posebno nakit, zelo iskano blago. Kaj bi šele bilo, če bi Sulejman v katerem od delov srečal Esmeraldo!

Francoska tiskovna agencija je nedavno poročala o uspehu nanizanke. »Na Balkanu, ki je bil 500 let pod turško nadvlado, je bolj priljubljena od zahodnjaškega televizijskega sporeda in mnogih lokalnih oddaj,« so med drugim zapisali. Na Hrvaškem, v Črni gori in še kje se lahko gledalci poistovetijo s stereotipi iz tistega časa. Nanizanka je na Kosovu menda združila Albance in Srbe, čeprav serijo spremljajo na različnih TV-programih in v različnih prevodih.

Poznavalci področja telenovel vendarle priznavajo, da imajo južnoameriške države še vedno primat. V Mehiki prevladujejo klasične, pravljične telenovele. V Argentini so začeli in še vedno nadaljujejo bolj komične telenovele, ki jim rečejo tudi družinske. »Bolj resnične in telenovele, obarvane z vsakodnevnimi težavami, s katerimi se spopadamo, snemajo v Braziliji. Medtem ko so v Kolumbiji začeli že pred leti snemati kriminalne telenovele, ki jih trenutno snemajo tudi v Čilu in ZDA. Pri slednjih trenutno prevladujejo kriminalne zgodbe iz sveta drog in mafije. Glede na podatke gledanosti imajo največ potenciala za uspeh ravno te in komične telenovele,« je med pogovorom pojasnila Sonja Majer.

Posebno poglavje so korejske zgodbe. Korejski val slovenskega gledalca še ni dosegel. Predvsem v Aziji, na Kitajskem, Japonskem in drugod so prav tako neverjeten fenomen in imajo po več sto milijonov gledalcev. Zgodbe teh se običajno vrtijo okoli družinskih zapletov in razpletov, zaznamuje jih predvsem čustveni naboj. Morda ravno zaradi nekoliko drugačnega razumevanja žalosti in tesnobnosti še niso množično pljusknile v druge dele sveta.

Čar telenovel je bržkone predvsem v tem, da se dotikajo nekaterih fantazij, a tudi strahov, ki se pravzaprav skrivajo v sleherniku. Nekatere gledalce bolj prevzamejo, druge manj. Nekateri si ogledajo le kakšno nadaljevanje sem ter tja, spet drugi se poglobijo v zgodbo in jo spremljajo vsak dan, čakajoč na novi zaplet in razplet.

V zadnjem času je opaziti nekakšno ponavljanje, se pravi, da zgodbe reciklirajo, predelajo, in pravi poznavalci že domala po prvi epizodi lahko uganejo, kako se bo zapletlo in kako razpletlo. Tudi zato je Sulejman Veličastni dobrodošla popestritev.

Morda za konec še večno vprašanje: kdo vse pravzaprav spremlja telenovele? Vprašanje tako za televizijce kot Sonjo Majer. Televizijci pravijo, da se statistika nagiba k mlajšim ženskam, starim od 18 do 34 let. Te gledajo telenovele nadpovprečno. Seveda tudi mnogi starejši gledalci. Tudi Majerjeva iz izkušenj ocenjuje tako, vendar dodaja zanimivost: »Večinoma so to res ženske, vendar v zadnjem času narašča število moških gledalcev.« Res? In zakaj? »Njim so bolj kot zgodba zanimive igralke,« je pojasnila. Mnoge med njimi so namreč nastopile na raznih lepotnih tekmovanjih. »Seveda ženske pri tem ne zaostajamo, saj je ogromno moških, ki so poleg tega, da igrajo dobro, tudi videti tako,« je sklenila.