Neskončne razsežnosti spleta so ponudile tudi neskončen prostor za samoizražanje. V začetku tega tisočletja so se najprej začeli razvijati blogi, prek katerih so avtorji predvsem v pisani besedi v spletno skupnost širili svoja razmišljanja o najrazličnejših temah. Z razvojem in večjim dostopom tehnike pa se je začelo razvijati tudi videoblogerstvo, krajše vlogerstvo.

Marko Kapitan, ki je na youtubu pred kratkim začel objavljati svoje videobloge oziroma vloge, se spominja, da je dobil prvo kamero pri trinajstih letih. »Ko sem si takrat ogledal posnetke, nisem razumel, zakaj niso videti tako kot na televiziji,« pove in doda, da takrat še ni bilo veliko dostopnih informacij o tem, kako ravnati s kamero in kako nadalje urejati posnetke, zato je takrat kamero pospravil v omaro. »Letos poleti smo kupili novo omaro in ko sem praznil staro, sem naletel na skoraj nedotaknjeno kamero.« Ker je ljubezen do snemanja še vedno tlela, neznanja pa ni bilo več, se je odločil in posnel svoj prvi vlog.

Za eno izmed začetnic vlogerstva velja novozelandska igralka, ki je svoje posnetke na youtubu objavljala pod vzdevkom Lonelygirl15 (v prevodu Osamljeno dekle, op. p.). Za navidez amaterskimi in pristnimi posnetki težav, prigod in razmišljanj vsakdanje najstnice je v resnici stala profesionalna produkcijska ekipa. Skupno z več kot sto milijoni ogledov je dekle postalo izredno priljubljeno, vendar so oboževalci kmalu ugotovili, da je »osamljeno dekle« v resnici profesionalna igralka. S tem je zbledela pristnost, oboževalci pa so kmalu izgubili zaupanje v njene posnetke.

Prav pristnost in občutek zaupanja, ki ga pri občinstvu vzbujajo mladi vlogerji, sta po mnenju mnogih ključna za tako velik uspeh in razmah tovrstnega samoizražanja. Ker je marketing gonilo interneta, so oglaševalci potencial – tako kot pri blogerjih – hitro zavohali tudi pri vlogerjih.

V tujini do bajnih zaslužkov

Zvezdniki youtuba iz tujine, ki imajo dovolj široko občinstvo, lahko po ocenah digitalne marketinške agencije Eightr&four le za omembo enega izdelka v svojem videu zaslužijo tudi več kot pet tisoč evrov. Za posamezen oglas na svojem youtube kanalu pa več kot petindvajset tisoč evrov.

Youtube in druga družbena omrežja so svetu predstavili nov tip zvezdništva. Blogerji in vlogerji vabijo oboževalce v svoja življenja in domove, s čimer gradijo zaupanje, ki ga doslej ni uspelo vzpostaviti še nobenemu drugemu tipu zvezdnikov. Prav zaradi zaupanja občinstva pa je oglaševanje v vlogih tako učinkovito. Potrošnik bolj zaupa dekletu, ki ga »pozna«, kot pa neznanemu modelu v televizijskem reklamnem spotu.

Čeprav pri nas ni veliko tistih, ki služijo z vloganjem, se najdejo nekateri, ki od tega res dobro živijo. Primer so gorenjski fantje iz MZP video produkcije, ki imajo na svojem youtube kanalu več kot trideset tisoč sledilcev, skupni ogledi njihovih videov pa presegajo dvajset milijonov. Začeli so snemati kratke komične posnetke, skoraj čez noč pa so njihov humor posvojili številni najstniki po Sloveniji. Zdaj prek svojih smešnic oglašujejo najrazličnejše storitve in lahko bi rekli, da so pri nas pionirji na tem področju.

Čeprav mladim vloganje – še posebej pri nas – ne prinese vedno bajnih zaslužkov, jim velikokrat služi kot odskočna deska.

»Nič nimaš izgubiti«

»Vlog je v prvi vrsti prostor za samoizražanje,« pove Marko in doda, da je razpoznavnost do neke mere logična posledica objav. »Takšna slava, ki ti pove, da se s tabo strinja veliko ljudi, je motivacija in priložnost, da izboljšaš odnos do ljudi in okolice.«

Pravi, da je vlog spremenil njegovo mišljenje, po dobrem odzivu občinstva na prvi posnetek pa je dejansko dojel bistvo besed »nič nimaš izgubiti«. Pred tem se je na smrt bal mnenja drugih, vloganje pa mu je, kot ugotavlja, prineslo zdravo kombinacijo samozavesti in znanja. Kljub temu da Marko, ki je eden izmed številnih mladih vlogerjev v Sloveniji, s tem še ne služi denarja, ga je dober odziv na njegove videe pred kratkim pripeljal celo na oder stand up komedije.

V tujini mladi slavni vlogerji izdajajo knjige, ustvarjajo svoje kozmetične izdelke ali linije oblačil, vodijo televizijske oddaje ali pa pišejo kolumne za znane medijske hiše. Vloganje pri nas še ni pot do hitre slave in bajnih zaslužkov, je pa lahko za posameznike močno orodje pri ustvarjanju prihodnosti in seveda lastne prepoznavnosti.