Festival Slowind, ki ga organizira istoimensko glasbeno društvo, se je uveljavil kot pomembna manifestacija sodobne glasbe, kjer je moč kontinuirano in v vrhunskih izvedbah prisluhniti skladbam največjih domačih in tujih komponistov, ki jih druge ustanove pri nas prezrejo, pa jih ne bi smele. Lani so tako pripravili festival ob 79-letnici slovenskega komponista Vinka Globokarja in skupaj z njim »prodajali veter«, v letošnji 16. izvedbi festivala – ta se bo začel danes in bo trajal do 21. oktobra – pa so si zaželeli soočenja s tišino in subtilnostjo Daljnega vzhoda. Povabili so svojega starega znanca, kanadskega skladatelja, flavtista in dirigenta Roberta Aitkena, da je izbral program, ta pa je v središče prireditve postavil ustvarjalnost velikega japonskega avantgardista Toruja Takemicuja (1930–1996). Aitken je pred leti slowindovcem že pomagal pri dveh celostnih programskih postavitvah – ob prezentaciji glasbe Edgarda Varèsa in Elliotta Carterja.

Takemicu v glasbi in filmu

»Če je bilo pred leti spoznavanje Varèsejevega pojmovanja zvoka kot žive materije in Carterjevega visoko kompleksnega, a poetičnega dojemanja časa za poslušalce velik zalogaj, bo tokrat lažje, saj bo čas na letošnjem festivalu tekel počasneje. Tako izvajalci kot poslušalci bomo imeli pri večini skladb več možnosti zaznavanja, občutenja in refleksije krhkih, nežnih zvokov, ki bodo vodile do roba tišine,« pravi soorganizator festivala Slowind Matej Šarc. Poleg za nas običajnih inštrumentov se bomo lahko seznanili tudi s tradicionalnimi japonskimi glasbili, kot so šakuhači, šo in biva.

Toruju Takemicuju pravijo tudi »vrtnar časa«, saj je neizbrisno zaznamoval sodobno glasbo 20. stoletja. Šarc meni, da je izpovedna moč njegove glasbene pripovedi izjemno silovita; z zvokom in časom je znal ravnati tako skrbno, da je s svojo glasbo navduševal številne filmske režiserje; danes obstaja skoraj 100 filmov, opremljenih z njegovo glasbo. Ravno zato so letošnji festival koncipirali koncertno in filmsko, slednje v navezavi s Slovensko kinoteko.

Prav tam se bo danes festivalsko dogajanje začelo, zavrteli bodo film Kaos še enega slovitega Japonca, režiserja Akire Kurosave, po projekciji pa bosta sledili razprava na temo skladateljevega ustvarjanja za film ter ogled dokumentarca Glasba za filme: Toru Takemicu režiserke Charlotte Zwerin. Do konca festivala bodo zavrteli še filme Ženska s sipin (režija Harakiri Kobajaši), Vzhajajoče sonce (režija Philip Kaufman) ter Dvojni samomor (režija Masahiro Šinoda).

Čez valove in peščene vrtove...

Prvi v vrsti šestih koncertov bo jutri v Slovenski filharmoniji pod naslovom Valovi, kjer bodo nasproti Takemicujevi glasbi postavili skladbo Lalitá za flavto, tri violončela, dve harfi in dva tolkalca Roberta Aitkena, in na tej slovenski premieri bo za flavto poprijel sam Aitken. Pred koncertom bo z njim potekal tudi pogovor. Na drugem koncertu, v torek, bodo slowindovci krstno izvedli dva pihalna kvinteta dveh slovenskih skladateljic; skladba Alje Zore nosi naslov Kaliaihzis, skladba Tadeje Vulc pa Pajčevine časa. Na sporedu bo še skladba Johna Cagea Ryoanji ter skladba mlajšega skladatelja Daja Fudžikure Vetrovna jata, ki se je oboist Šarc še posebej veseli.

Za tretji koncert Noč flavt, ki bo istega večera, so izbrali več skladb sodobnih japonskih komponistov, odigrali pa jih bodo flavtisti Liza Hawlina Prešiček, Aleš Kacjan, Matej Zupan, Aitken in Šarc. Posebnost bo tudi izvedbeno zahtevna skladba Fudžikure Klic za fagot, ki jo je naštudiral Paolo Calligaris. 16. in 17. oktobra bosta v Cankarjevem domu sledila dva abonmajska koncerta Orkestra Slovenske filharmonije pod naslovom istoimenske Takemicujeve skladbe Novembrski koraki. Dirigiral bo Frédéric Chaslin.

... proti morju in tišini

Na predzadnjem koncertu se bodo posvetili ustvarjalnosti mlajšega japonskega skladatelja Tošia Hosokave in se pred koncertom z njim tudi pogovarjali, večer pa so naslovili po njegovi skladbi Starodavni glasovi za pihalni kvintet. Skladbo bodo na koncu izvedli slowindovci, sicer pa je nastala lani po naročilu ansambla Wien-Berlin s podporo Salzburškega festivala in Berlinskih filharmonikov. Na petem koncertu, naslovljenem Češnjevi cvetovi, bomo nasproti japonski ustvarjalnosti slišali tudi praizvedbo skladbe Uroša Rojka Več luči za mešani zbor; ob tej priložnosti bo na oder zakorakal Komorni zbor Ave z dirigentko Jerico Gregorc Bukovec. Festival bodo zaključili s koncertom pod naslovom Proti morju, ko bodo na sporedu Takemicujeve skladbe ter skladba Hosokave, pred koncertom pa jih bosta pokomentirala Aitken in harfistka Naoko Jošino.

S tišino pa se bodo soočali tudi na mednarodni glasbeni delavnici na filozofski fakulteti, kjer bosta predavala komponista Fudžikura in Hosokava, ki bosta osvetlila trenutne sodobne tokove v japonski glasbi. Sodelovali bodo tudi mladi slovenski muzikologi, ki bodo s svojimi razmišljanji vstopali v Takemicujev zvočni svet.