Bil je prijeten sončen dan. V naravi so se mešali topli jesenski odtenki, nebo je bilo skoraj brez oblačka. Toda nekje na Dolenjskem je deževalo, pravzaprav je lilo kot iz škafa, in to notri, v tovarni. Natančneje v proizvodnem oddelku Adrie Mobila. A skrb je odveč – pri slovenskem proizvajalcu počitniških prikolic ni nič narobe. Kvečjemu nasprotno. Šlo je za postopek, da ne bo nikjer nič narobe. Na naključno izbranem izdelku so namreč preverjali vodotesnost.

Pogoj za uspešnost je povsem jasen – stoodstotno tesnjenje vseh spojev. Prostora za napake ni. Postopek pri Adrii imenujejo superkontrola in je neodvisen od proizvodnje. Je v funkciji kupca, v superkontroli pa se znajde pet odstotkov naključno izbranih končnih izdelkov. Oddelek samokontrole je povsem samosvoj, vse z namenom, da nanj po nobenem scenariju ne more nihče vplivati. Razlog je preprost, saj je vsem v Adrii v interesu, da se morebitne napake odkrijejo pravočasno, torej preden za volan sedejo kupci. Toda iskanje napak se začne mnogo prej. Najprej opravijo vhodno kontrolo pri materialu, pri čemer gre ravno tako za naključno izbrane kose. Pomembno vlogo imajo tudi kontrolorji, ki nadzorujejo proces proizvodnje, šele nato pride na vrsto superkontrola, kjer se preveri končne izdelke.

Kako velika je proizvodnja Adrie, je težko opisati z besedami. Lažje to storijo številke. Velikost tovarniškega kompleksa je 15 hektarjev, od tega se proizvodni objekt razprostira na približno 36.000 kvadratnih metrih, skladišče gotovih proizvodov pa na slabih 50.000 kvadratnih metrih. Vsa skladišča so podprta s tehnologijo, osnovano na sistemu brezžičnega prenosa podatkov s pomočjo bralnikov črtne kode, s čimer se odpravlja papirnato delovanje. S tem se zmanjša možnost napak pri ročnem vnašanju podatkov. Povprečno prejme Adria tisoč kamionskih dostav na mesec, od tega je dvanajst tisoč kataloških številk na mesec, vse skupaj oskrbuje dvesto dobaviteljev (45 odstotkov je slovenskih). Zgovoren je tudi podatek, da samo pohištvenih elementov sprejmejo 250.000 kosov na mesec.

Adria proizvaja v osnovi tri končne izdelke – počitniške prikolice, avtodome in počitniške kombije. Prve v celoti naredijo sami, za druge dobijo vozniško kabino s podvozjem, pri tretjih dobijo kombije, nato pa vanje izrežejo odprtine za vse priključke in okna. Vse drugo vgradijo sami. Glavni dobavitelj vozil je italijanski Fiat, manjše število enot dobavi Renault. Montažna linija je velika skoraj 15.000 kvadratnih metrov in je organizirana v treh montažnih proizvodnjah. Ker je pri počitniških vozilih v notranjosti veliko detajlov in različnih vgradnih kosov, je delovni takt operacij dolg med dvajsetimi in tridesetimi minutami, medtem ko je denimo v avtomobilski industriji dobro minuto.

Eden največjih izzivov za Adrio je prišel nepričakovano. Prinesla ga je snežna katastrofa februarja 2013, saj se je pod težo snega udrla streha nad končnimi proizvodi. Neuporabnih je bilo okoli 250 vozil, na katera so naročniki že čakali, zato je bilo potrebno hitro ukrepanje. V podjetju so reorganizirali delovni proces, tako da je proizvodnja potekala tudi ob sobotah, proaktivno so pristopili še dobavitelji, zato je Adria oskrbela trg le z manjšimi zamudami.

Na takšni delovni površini se 400 zaposlenih, med katerimi je 40 odstotkov žensk, hitro porazgubi. Zaposleni lahko napredujejo na bolj zahtevno delovno mesto po dveh letih, ob izraziti kakovosti tudi prej. Preverjanje znanja poteka na delovnem mestu v navzočnosti vodje, tehnologa in izobraževalnega inštruktorja. Pri tem si pomagajo z matriko usposobljenosti, s katero preverjajo, koliko novih delovnih operacij je osvojil posamezni delavec v enem letu. S tem zagotovijo ustrezno pokritje delovnih mest, fleksibilnost proizvodnega procesa in bolj enakomerno obremenjenost zaposlenih.