Nacionalni odzivni center od leta 2011 beleži strmo rast števila incidentov, ki je lani presegla število 1500, letos pa bo po ocenah najverjetneje presegla 2000 primerov.

Kot so zapisali v sporočilu za javnost, v statistki zadnja leta izstopajo predvsem spletne goljufije. Lani so obravnavali 525 spletnih goljufij, projekcija za letos pa kaže, da se bodo ustavili pri več kot 700 primerih, kar pomeni, da povprečno vsak dan obravnavajo dve novi spletni goljufiji.

Med njimi največji delež predstavljajo prevare pri spletnem nakupovanju. Tu je preventiva še toliko bolj pomembna, saj kot opozarjajo v odzivnem centru, ko kupec nasede lažni ponudbi in plača, je možnost, da dobi denar povrnjen, minimalna. "Zaradi uspešnega zakrivanja sledi in nakazovanja denarja v afriške države, je preiskovanje oteženo, ravno zato ima opozarjanje in izobraževanje toliko večjo težo," opozarjajo.

Vedno več je primerov lažnih spletnih trgovin. Maja in junija so zabeležili kar 15 spletnih trgovin, ki so po močno znižanih cenah in z zelo slabimi strojnimi prevodi obljubljala očala znamke Ray-Ban. "Šlo je bodisi za ponaredke bodisi lažne trgovine, v obeh primerih so kupci ostali praznih rok," opozarjajo v centru.

Znakov, ki kažejo na tvegan spletni nakup, ni težko prepoznati. Ključne so velike obljube - neverjetno nizka cena, brezplačna dostava kjerkoli po svetu, vsi artikli so vedno na zalogi. Če prodajalec zahteva nakazilo prek plačilnega mehanizma Western Union, potem gre skoraj gotovo za poskus prevare, pojasnjujejo. Še več nasvetov, kako varno nakupovati je na voljo v novem video vodiču, ki je na voljo na spletnem naslovu http://bit.ly/1vKtTUa.

V zadnjem času v centru SI-CERT opažajo tudi več poskusov goljufij prek spletnih oglasnikov - goljuf objavi privlačen mali oglas, nato pa s ponarejenim sporočilom logistične službe prepriča kupca, da je njegov izdelek že na poti. Kot najboljše vabe se izkažejo najnovejši modeli pametnih telefonov in tablic, so pa v odzivnem centru obravnavali tudi več prijav zaradi goljufa, ki je prek oglasnika "prodal" nekaj profesionalnih koles, vrednih več tisoč evrov.

Uporabnikom je v primeru suma prevare na portalu www.varninainternetu.si na voljo prijavna točka, prek katere lahko sporočijo težave. Na voljo pa je tudi pomoč strokovnjakov centra SI-CERT, ki je brezplačna tako za domače uporabnike kot za podjetja.

V oktobru, mesecu kibervarnosti, bodo spletne prevare ilustrirali tudi s pomočjo turneje uličnega gledališča Ana Monro. Predstave se bodo odvijale v vseh večjih mestih po Sloveniji, ulični nastopi bodo na zabaven način poudarili razliko med previdnostjo v realnem življenju in pretirano zaupljivostjo v svetu interneta. Prva predstava bo ta petek v Kranju, ponovitve pa bodo sledile še v Ljubljani, Mariboru, Celju in Izoli.

Pred kratkim so predstavili tudi nov sistem za prijavo prevar SOS Lovec, ki ga uporabniki lahko dodajo med zaznamke in tako hitro opozorijo na opaženo nevarnost.