A seveda noben ukrep, namenjen izboljšanju varnosti v prometu, učinkov ne prinese sam po sebi, če ga vozniki ne upoštevajo. Ravno preurejanje klasičnih križišč v krožna je bilo namreč vzrok tudi nekaj nesrečam, ko je nenadna ovira sredi cestišča v obliki zelenice sredi notranjega kroga presenetila voznika, ki za preureditev njemu vrsto let znanega prometnega okolja ni vedel in je bil zaradi rutinske vožnje tudi premalo pozoren na prometne znake.

Ko voznik spregleda krožišče

Naj kot primer opišemo samo dva takšna primera. V prvem je domačin, ki ni vedel, da so v času njegove daljše odsotnosti »domače« križišče preuredili v krožno, s svojim vozilom kot običajno zapeljal kar naravnost in k sreči zgolj z manjšimi poškodbami podvozja pristal med okrasnim rastlinjem vrtička sredi krožišča. V drugem primeru pa se je precej resneje končalo za motorista, ki je novo krožišče spregledal ponoči in grdo padel.

V obeh primerih je šlo za krožišča zunaj naselij, nesreči pa sta se zgodili, ker sta voznika spregledala prometne znake za krožno križišče in za omejitev hitrosti. Če bi upoštevala omejitev hitrosti, do nesreč zelo verjetno ne bi prišlo. Zaradi tega še toliko bolj preseneča ugotovitev, da upravljalec ceste (republiška družba za ceste – DRSC) pri turističnem kraju Podčetrtek pred krožiščem v bližini tamkajšnjega hotelskega kompleksa hitrosti vožnje ni omejil, zaradi česar lahko vozniki, ki ceste ne poznajo, še zlasti med nočno vožnjo v nastavljeno »past« zapeljejo celo z 90 kilometri na uro, kolikor na tistem odseku znaša dovoljena hitrost.

Strokovna komisija brez zadržkov

V Podčetrtku je lahko zadeva še mnogo bolj nevarna, saj je sredina krožišča »okrašena« z velikimi granitnimi bloki in fontano. Ali tam dejansko večkrat pride do nesreč, nam ni uspelo ugotoviti, župan Podčetrtka Peter Misja pa zatrjuje, da se ne spomni obvestil o tem, da bi v tem krožišču prihajalo do prometnih nesreč. Po drugi strani župan prav tako ni vedel, da je to krožišče med redkimi pri nas, pred katerimi hitrost vozil ni omejena na običajnih 40 ali 50 kilometrov na uro.

In prav to je tisto, kar najbolj preseneča – da ni predpisa, ki bi za vso državo enotno določal omejitev hitrosti pred krožišči izven naselij. A so nam na DRSC pojasnili, da dokument, ki ureja to problematiko, omejitev hitrosti pred krožišči več ne predpisuje. Zaradi tega je po njihovem s krožiščem v Podčetrtku vse v redu, kar naj bi pred njegovim odprtjem pred tremi leti potrdila tudi pooblaščena strokovna komisija.

Nekje 40, nekje 50, nekje brez omejitve

Zaradi teh navedb smo pod drobnogled vzeli 11 enopasovnih krožišč na relaciji med Trebnjim in Podčetrtkom, urejenih zunaj naselij. Izkazalo se je, da se upravljalci cest omejevanja hitrosti pred njimi lotevajo zelo različno, kot da bi se glede vprašanja, ki je vendarle povezano s prometno varnostjo, odločali na podlagi dnevnega razpoloženja. Pred petimi krožnimi križišči je hitrost omejena na 40 kilometrov na uro, pred tremi na 50, medtem ko v Podčetrtku, kot že rečeno, ni nikakršne omejitve. Na zadnjih dveh krožiščih pri naselju Čatež ob Savi pa je ureditev malce zmedena. Medtem ko je na večini dovoznih cest do obeh krožnih križišč hitrost omejena na 50 oziroma 40 kilometrov na uro, na dveh dovozih ni nobenega znaka za omejitev hitrosti, kar znova pomeni, da je na območje krožišča dovoljeno pridrveti z 90 kilometri na uro. Ureditev torej, ki je podobno kot v Podčetrtku sprta z zdravo pametjo, a to očitno nikogar, tudi policije ali inšpektorata kot organov nadzora ne moti.

Kako ocenjuje ureditev v Podčetrtku, smo povprašali tudi Tomaža Tollazzija z mariborske univerze, ki je bil tam nekaj časa predstojnik katedre za prometno tehniko in varnost v prometu. Po njegovem mnenju bi morala biti hitrost pred omenjenim krožiščem v Podčetrtku omejena na 40 kilometrov na uro. Janez Kopač z ljubljanske univerze pa pravi, da krožišča v Podčetrtku sicer ne pozna zadosti natančno, vendar meni, da bi denimo prometni znak za nevarnost, ki opozarja na bližino krožišča, lahko predstavljal zadostno opozorilo, da bi vozniki tam prilagodili hitrost vožnje. A omenjenega znaka v Podčetrtku ni.